رولزرویس-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

رولزرویس به حوزه تولید راکتورهای هسته‌ای کوچک وارد می‌شود

رولزرویس که آن را بیشتر با خوردوهای لوکس می‌شناسیم قصد دارد در حوزه راکتورهای هسته‌ای کوچک فعالیت کند. شرکت رولزرویس که از گذشته یکی از خودروسازان لوکس مورد علاقه میلیاردرهای قدیمی و بزرگان موسیقی رپ بوده است، احتمالاً به‌زودی در حوزه راکتورهای هسته‌ای کوچک نیز نامی برای خود دست‌وپا خواهد کرد.


اقیانوس آبی خبر- اخبار برندها| هولدینگ بریتانیایی رولزرویس، سازنده مشهور محصولات مرتبط با هوافضا و انرژی، این هفته اعلام کرد تقریباً ۶۰۰ میلیون دلار بودجه عمومی و خصوصی برای توسعه تجارت خود در زمینه ساخت راکتورهای هسته‌ای کوچک ماژولار دریافت کرده است.

تصاحب برند

ابتدا کمی در مورد بخش خودروسازی این شرکت توضیح خواهیم داد. شرکت بی‌ام‌و در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، بخش خودروسازی رولزرویس را از هلدینگ رولزرویس خریداری کرد؛ به عبارت دیگر، بی‌ام‌و که اکنون خودروهای تمام الکتریکی با قیمتی در حدود ۴۰۰ هزار دلار به فروش می‌رساند، به دنبال بمب‌های هسته‌ای کوچک نیست، اما با توجه به اینکه هولدینگ رولزرویس در زمینه‌هایی مثل ساخت موتور هواپیما فعالیت دارد و از اوایل دهه ۱۹۵۰ روی راکتورهای هسته‌ای مخصوص زیردریایی‌های بریتانیا کر کرده است، فعالیت در زمینه ساخت راکتورهای هسته‌ای کوچک برای این شرکت موضوع جدیدی نیست. بااین‌حال، این اقدام برای هولدینگ مذکور جهش مالی خوبی محسوب می‌شود. رولزرویس نیز اعلام کرده که اکنون علاقه مشتریان بین‌المللی به راکتورهای کوچکِ ماژولار بی‌سابقه است.

سرمایه‌گذاری جدید

بخشی از هزینه‌های این سرمایه‌گذاری جدید هسته‌ای، از شرکت بزرگ آمریکایی به نام اکسلون (Exelon)  تأمین شده است؛ بزرگ‌ترین شرکت برق در ایالات‌متحده و تولیدکننده بزرگ در حوزه انرژی هسته‌ای که با شرکت فرانسوی BNF Resources همکاری خواهد کرد تا ۲۶۰ میلیون دلار برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری جدید خود، پرداخت کند.

تأمین پروژه

دولت بریتانیا نیز طی سه سال آینده، بخش مهمی از هزینه‌های سرمایه‌گذاری این پروژه را تأمین خواهد کرد و در واقع ۲۸۰ میلیون دلار را به‌عنوان بخشی از طرح این کشور برای شروع سرمایه‌گذاری در انرژی‌های سبز در اختیار رولزرویس قرار خواهد داد. هولدینگ رولزرویس نیز ۷۰ میلیون دلار باقی‌مانده را در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این شرکت اعلام کرده است همچنان به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در این پروژه است.

بیانیه مطبوعاتی

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشرشده توسط رولزرویس، یکی از ۱۶ راکتوری که این شرکت قصد دارد بسازد، ابعادی در حدود دو زمین فوتبال خواهد داشت که تقریباً یک‌دهم راکتورهای معمولی است. این راکتور کوچک قادر خواهد بود انرژی کافی برای یک میلیون خانه را تأمین کند. طبق بیانیه مطبوعاتی رولزرویس، این شرکت اکنون وارد مراحل اولیه شروع تولید خواهد شد که از جمله اقدامات این مراحل می‌توان به شناسایی کارخانه‌های تولیدکننده ماژول‌هایی مونتاژ راکتورها در محل، اشاره کرد.

راکتور هسته ای-اقیانوس آبی خبر-اخبار برندها

گران قیمت اما منطقی

راکتورهای هسته‌ای، معمولاً پروژه‌های زیرساختی عظیم، پیچیده و البته گران‌قیمتی محسوب می‌شوند. راکتورهای کوچک‌تر، مثل نمونه‌هایی که رولزرویس قصد دارد تولید کند، این مزیت را دارند که با قطعاتی ساخته شوند که امکان مونتاژ آن‌ها در کارخانه‌ها وجود دارد و سپس این قطعات با کامیون، به سایت‌های ساخت‌وساز منتقل خواهد شد که این ویژگی، مراحل ساخت پروژه را آسان‌تر و سریع‌تر خواهد کرد. هزینه ساخت راکتورهای کوچک ماژولار مثل مدل‌های پیشنهادی رولزرویس، نسبت به نیروگاه‌های سنتی بسیار کم‌تر است. قیمت هر مدل از راکتورهای رولزرویس ۲٫۷ میلیارد دلار خواهد بود. شاید این رقم زیاد به نظر برسد، اما برای یک راکتور هسته‌ای، قیمت مناسبی محسوب می‌شود. در مقابل، کارخانه Hinkley Point C که در سال ۲۰۱۲ مجوز فعالیت خود را دریافت کرده است طی سه سال گذشته در سامرست انگلستان در دست ساخت بوده است و مجموعاً ۳۱ میلیارد دلار ارزش دارد؛ کارخانه‌ای که درنهایت قادر خواهد بود انرژی کافی برای ۶ میلیون خانه را فراهم کند.

پیشنهاد رولزرویس

بااین‌حال، ابعاد کوچک‌تر راکتورهای پیشنهادی رولزرویس لزوماً برای این شرکت روشی سریع یا ارزان محسوب نمی‌شود. راکتورها تا اوایل دهه ۲۰۳۰ آماده تولید نخواهد بود. این شرکت احتمالاً قبل از اینکه هریک از ساخت‌وسازها را انجام دهد، بخش زیادی از بودجه پروژه را مصرف خواهد کرد. علاوه بر زمان مورد نیاز برای توسعه این پروژه، دولت همچنین باید مجوزهایی برای مکان‌یابی و ساخت این تأسیسات صادر کند و به همین دلیل احتمالاً چند سال دیگر به جدول زمانی راه‌اندازی این کارخانه اضافه خواهد شد. انرژی هسته‌ای، انرژی بدون کربن است و همین ویژگی از مهم‌ترین مزیت‌های آن محسوب می‌شود؛ اما مدت زمان مورد نیاز برای استقرار این نوع پروژه‌ها باعث شده است برخی از منتقدان به دلیل نیاز فوری به کاهش آلودگی کربن و سرمایه‌گذاری عاقلانه در فناوری‌های مناسب با سریع‌ترین هزینه، ابراز نگرانی کنند.

رئیس هیئت مدیره سازمان انرژی هسته‌ای

پل دورفمن، رئیس هیئت مدیره سازمان انرژی هسته‌ای گفت:

اگر انرژی هسته‌ای، همه مواردی که به دنبال آن هستیم را از بین ببرد، هزینه کافی برای کارهایی که باید انجام دهیم و می‌دانیم از نظر عملی و فنی قادر به انجام آن هستیم را در اختیار نخواهیم داشت.

باوجود چالش‌های بزرگ و غیرقابل انکار پیش‌رو، مقامات بریتانیا از اینکه این اعلامیه می‌تواند برای انرژی پاک این کشور مفید باشد، همچنان ابراز خرسندی کردند.

World of Words

منبع: gizmodo


دیدگاه ها بسته شده اند.