اسپیس ایکس-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

معضل تولید موتور رپتور استارشیپ، ممکن است اسپیس ایکس را به ورشکستگی بکشاند

به گفته ایلان ماسک، معضل تولید موتور رپتور استارشیپ بحرانی شدیدتر از حد برآورد پیشین است که می‌تواند اسپیس ایکس را با خطر واقعی ورشکستگی مواجه کند. ایلان ماسک در ایمیلی ارسالی برای کارکنان اسپیس ایکس که به دست وب‌سایت اسپیس اکسپلورد رسیده، به بحران تولید موتور رپتور استارشیپ اشاره کرده و گفته اگر شرکت نتواند سال آینده استارشیپ را هر دو هفته یک‌بار به پرواز درآورد، ممکن است با خطر واقعی ورشکستگی مواجه شود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|اسپیس ایکس در حال حاضر مشغول ساخت استارشیپ، موشک غول‌پیکر بعدی خود در بوکاچیکا تگزاس است. استارشیپ بر اساس چشم‌انداز ماسک، فضاپیمای حامل بشر به مریخ خواهد بود؛ اما پیش از تحقق این هدف بلندپروازانه، ابتدا به‌عنوان ماه نشین در برنامه آرتمیس ناسا، انسان‌ها را به سطح ماه بازخواهد گرداند. بااین‌حال، پیش از آنکه استارشیپ بتواند هیچ انسانی را حمل کند، اسپیس ایکس باید مشکلات تولید موتور آن را حل کند.

تولید رپتور

اسپیس ایکس از مدتی پیش در تولید رپتور برای استارشیپ با مشکل مواجه شده است. رپتور یک موتور احتراق مرحله‌ای جریان کامل (FFSC) است که از متان به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. همان‌طور که ایلان ماسک در ایمیل جدید شرح داده، مشکلات تولید رپتور به‌مراتب علنی‌تر شده است.

تمرکز ماسک بر تولید رپتور

ماسک که به خاطر اخلاقی کاری‌اش، امتناع از رفتن به تعطیلات و حتی خوابیدن کف کارخانه شناخته شده است، قصد داشت در روز شکرگزاری به خود استراحت بدهد؛ اما معضل مورد بحث برنامه‌هایش را تغییر داد. ماسک در بخشی از ایمیل خود می‌نویسد:

متاسفانه، بحران تولید رپتور بسیار شدیدتر از آن چیزی است که چند هفته پیش به نظر می‌رسید. با بررسی مشکلات پس از خروج مدیریت ارشد قبلی، متاسفانه مشخص شد که شدت آن‌ها از آنچه گزارش شده بود، بسیار بدتر است. به هیچ وجه نمی‌توان این معضل را لاپوشانی کرد.

واحد پیشرانه اسپیس ایکس

من قرار بود آخر این هفته را به‌عنوان اولین تعطیلاتم پس از مدتی طولانی به مرخصی بروم: اما در عوض کل شبانه‌روز و آخر هفته در خط تولید رپتور خواهم بود.

منظور ماسک از «مدیریت ارشد قبلی» که شرکت را ترک کرده، ویل هلتسلی، معاون ارشد پیشین واحد پیشرانه اسپیس ایکس است. آن‌طور که سی‌ان‌بی‌سی هفته پیش گزارش داد، هلتسلی به دلیل فقدان پیشرفت در تولید رپتور، از مقام خود در اسپیس ایکس استعفا داد. علاوه بر این، لی روزن، معاون ارشد مأموریت و عملیات پرتاب اسپیس ایکس و ریک لیم، مدیر ارشد مأموریت و عملیات‌های پرتاب نیز شرکت را ترک کرده‌اند. تولید موتور رپتور اکنون تحت مدیریت جیکوب مک‌کنزی قرار دارد.

نیاز به استارشیپ برای پرتاب نسل دوم استارلینک

ماسک در ادامه ایمیل خود از تمام کارکنان شرکت می‌خواهد که با تمام توان آماده کار باشند:

مگر اینکه مسائل خانوادگی مهمی داشته باشید یا نتوانید به‌صورت فیزیکی به هاوتورن (شهر محل استقرار اسپیس ایکس در کالیفرنیا) بازگردید، به نهایت توان همگی شما نیاز داریم تا از آنچه به صراحت یک فاجعه است، نجات پیدا کنیم.

رپتورهای مطمئن

در صورتی که نتوانیم رپتورهای مطمئن کافی بسازیم، آنگاه پیامد آن برای اسپیس ایکس این است که نمی‌توانیم استارشیپ را به پرواز درآوریم. آنگاه این امر بدان معنا است که امکان پرواز نسخه دوم ماهواره‌های استارلینک را نخواهیم داشت (موشک فالکون از ظرفیت مورد نیاز برای رساندن نسل دوم استارلینک به مدار برخوردار نیست). ماهواره نسخه اول به خودی خود از نظر مالی ضعیف؛ درحالی‌که نسخه دوم از این نظر قدرتمند است.

علاو بر این، ما با فرض اینکه نسخه دوم استارلینک به‌منظور رفع تقاضای پهنای باند در مدار خواهد بود، در حال افزایش حجم تولید پایانه کاربری به چندین میلیون واحد در سال هستیم. این امر سرمایه هنگفتی را مصرف خواهد کرد؛ اما اگر ماهواره‌های جدید به مدار نرسند، پایانه‌های کاربری بلااستفاده خواهند بود.

پرتاب استارلینک

استارلینک-اقیانوس آبی خبر-اخبار برندها

 

 

اسپیس ایکس به‌تازگی ماهواره‌های نسخه ۱/۵ را به پرواز درآورده است. این شرکت توانسته با پرتاب استارلینک برفراز موشک‌های خود، در هزینه‌هایش صرفه‌جویی کند. بااین‌حال، این گفته ماسک که نسخه یک استارلینک ازنظر مالی ضعیف است، اهمیت بالایی دارد. اسپیس ایکس صرفاً در پایانه‌های کاربری، در ابتدا تقریباً هزار دلار به ازای هر مشتری از دست می‌داد. شرکت از آن زمان هزینه‌ها را پایین آورده و مدلی جدید از پایانه کاربری عرضه کرده است. باوجوداین، اسپیس ایکس به‌منظور ساخت پایگاه مشتریان برای منظومه ماهواره‌ای خود در مدار نزدیک زمین، با یک ضرر اولیه بزرگ در حال فعالیت بوده است. این ضرر حتی میلیون‌ها دلار هزینه به ازای هر پرتاب فالکون ۹ و هزینه واقعی ماهواره‌ها در مدار را در نظر نمی‌گیرد.

خطر ورشکستگی

ایلان ماسک ایمیل خود را با پیغامی ترسناک به پایان می‌برد:

اگر نتوانیم سال آینده به نرخ پرواز دست‌کم دو هفته یک‌بار برای استارشیپ دست یابیم، با خطر واقعی ورشکستگی مواجهه خواهیم شد.

با تشکر، ایلان

اخبار منفی اخیر در حالی منتشر می‌شود که اسپیس ایکس از نگاه بیرون شرکتی به‌شدت موفق دیده می‌شود. اسپیس ایکس به‌تازگی ارزشی فراتر از صد میلیارد دلار به دست آورد، برنامه استارلینک را از فاز بتا خارج کرد و پس از بسته شدن پرونده شکایت بلو ارجین، همکاری‌اش با ناسا بر سر ساخت استارشیپ ماه نشین را از سر گرفت.

آینده اسپیس ایکس

استارشیپ برای آینده اسپیس ایکس حیاتی است. هرچند فالکون ۹ به‌عنوان پرتابگر کارکشته این شرکت، موشکی به‌شدت موفق بوده است، گذار به چند بار مصرف پذیری کامل به اسپیس ایکس امکان خواهد داد تا محموله‌های به‌مراتب بیشتر را با هزینه پایین‌تر پرتاب کند.

برنامه ساخت استارشیپ در محیط باز انجام می‌شود و درنتیجه تماشاگران مشتاق می‌توانند ناظر موفقیت‌ها و شکست‌های شرکت باشند. انفجار نسخه‌های آزمایشی اولیه و سپس پرواز زیر مداری موفقیت‌آمیز نسخه  SN15، توجهات زیادی را به خود جلب کرد. بااین‌حال آماده‌سازی استارشیپ برای نخستین پرواز مداری آزمایشی تاکنون چالش‌برانگیز بوده است.

کاشی‌های حرارتی استارشیپ

کاشی‌های حرارتی استارشیپ-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

جدیدترین نسخه آزمایشی استارشیپ با نام شیپ ۲۰ اوایل سال آینده میلادی به مدار زمین پرواز خواهد کرد؛ اما انتظار نمی‌رود که موشک از این آزمون سخت جان سالم به در ببرد. استارشیپ قرار است دور از ساحل هاوایی فرود آبی انجام دهد؛ اما آن‌طور که اسپیس اکسپلورد پیش‌بینی می‌کند، فضاپیما احتمالاً موفق به رسیدن به آنجا نخواهد شد.

کاشی‌های حرارتی کنونی و سامانه اتصال آن‌ها به بدنه موشک ظاهراً مستعد ترک خوردن و افتادن هستند؛ درنتیجه در صورت اتکا به آن‌ها، شیپ ۲۰ و استارشیپ‌های آتی در ورود موفق دوباره به جو ناکام خواهند ماند. اگر اسپیس ایکس می‌خواهد نسخه‌های متعدد استارشیپ را به‌طور کامل آماده پرواز کند، باید به نحوه تولید پایدار کاشی‌های حرارتی قدرتمندتر و چگونگی نصب بهتر آن‌ها پی ببرد. تصاویر جدید از استاربیس، محل ساخت استارشیپ، حاکی از تغییر رنگ جزئی کاشی‌های نصب‌شده هستند و از این رو نشان می‌دهند که اسپیس ایکس ظاهراً در حال بهبود سپر حرارتی است.

بنابراین، اسپیس ایکس هنوز راه درازی تا انجام موفقیت‌آمیز پرواز مداری استارشیپ در پیش دارد و پرتاب هر دو هفته یکبار هدفی بلندپروازانه به نظر می‌آید. ۲۰۲۲ سالی بسیار مهم برای موشک نسل بعدی اسپیس ایکس خواهد بود.

World of Words

منبع: spaceexplored


دیدگاه ها بسته شده اند.