بربری-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

تاریخچه برند بربری

تاریخچه برند بربری

گروه بربری (Burberry Group PLC) یک خانه مد لوکس انگلیسی است که مقرر اصلی این تشکیلات در لندن-انگلستان واقع می‌باشد. تمرکز اصلی خانه مد بربری بر روی توزیع و تولید محصولات از جمله کت ترنچ (Trench Coat: معروف‌ترین محصول این برند)، لباس‌های ردی تو ویر یا پوشاک آماده (ready-to-wear)، اکسسوری، عطر، عینک آفتابی و لوازم آرایشی را شامل می‌شود و در ضمن بربری در ۵۱ کشور جهان فروشگاه دارد. در سال ۲۰۱۵ میلادی، برند بربری در رتبه بندی برترین (با ارزش‌ترین) برندهای جهان در کنار برندهایی همچون لویی ویتون (Louis Vuitton) و پرادا (Prada) در جایگاه ۷۳ این فهرست قرار گرفت.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها

در واقع بربری بیش از ۱۵۰ سال پیش تأسیس شده است و یکی از مشهورترین خانه‌های مد بریتانیا می‌باشد. خانه مد بربری در سال ۱۸۵۶ میلادی توسط توماس بربری (Thomas Burberry) ۲۱ ساله در انگلستان تأسیس شد که تا سال ۱۸۷۰ میلادی تمرکز اصلی این کسب و کار بر طراحی و توسعه لباس‌های خارج از منزل بود.
سپس بربری با ساخت نوعی پارچه‌ی خاص به نام گاباردین (Gabardine) که کاملاً ضد آب و منحصراً برای این برند ساخته شد بود، به بازار برتر برندهای دنیای مد راه یافت. روسری‌های، کت‌های ترنچ و اکسسوری های این برند بسیار منحصر به فرد هستند.
در سال ۱۸۹۱ میلادی، اولین فروشگاه بربری در خیابان هیمارکت در لندن-انگلستان افتتاح شد. در ضمن تا سال ۱۹۵۵ میلادی بربری یک شرکت مستقل تحت کنترل خانواده بربری بود که سپس توسط فروشگاه‌های بزرگ جهانی یونیورسال (Great Universal Stores) یا جی یو اس (GUS) خریداری شد.

توماس بربری

توماس بربری، زاده ۲۷ اوت ۱۸۳۵ میلادی بود که در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۲۵ میلادی در گذشت.
توماس بربری یکی از بزرگ‌ترین کارآفرین‌های و طراح مد انگلیسی بود و بنیان‌گذار شرکت زنجیره بین المللی بربری بود که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بریتانیا در زمینه لباسهای لوکس است. در ضمن او به عنوان مخترع پارچه مشهور گاباردین شناخته می‌شود.
توماس بربری دو بار ازدواج کرد بود که اولین بار با کاترین هانا نیومن (Hannah Newman) و دومین بار با مری مارشال (Mary Marshall) ازدواج نمود که درضمن او از ازدواج اول خود دو پسر و چهار دختر داشت.
توماس بربری متولد دهکده‌ی براکهم گرین (Brockham Green) در نزدیکی دورکینگ (Dorking) واقع در جنوب شرقی انگلستان بود و در مدرسه دهکده‌ی براکهم گرین تحصیل کرده بود. قبل از راه اندازی کسب و کار خود در دوران نوجوانی به عنوان یک شاگرد در مغازه پارچه فروشی مشغول به کار شد.

فروشگاه لباس

سپس در سال ۱۸۵۶ میلادی در سن ۲۱ سالگی توماس بربری فروشگاه لباس فروشی خود را در شهر بیزینگ‌استوک (Basingstoke)، انگلستان افتتاح نمود. در واقع در آن دوران بیزینگ‌استوک تنها یک شهر کوچک بود که جمعیتی حدود ۴۵۰۰ نفر داشت. در ابتدا او برای طرح‌های خود از لباس‌های روزمره الهام می‌گرفت که توسط مشریانش پوشیده می‌شد. با این وجود بعدها بربری شروع به توسعه مواد و لباس‌ها خود نمود که از این پوشاک برای فعالیت‌های خاص در فضای باز همچون ماهیگیری و شکار نیز استفاده می‌شد.
علاقه اصلی توماس بربری در زمینه توسعه لباس ضد آب و همچنین گسترش طیف گسترده‌ای از محصولات دیگر بود. برای هدف ارائه پارچه‌های ضد آب، او با تولید کنندگان نخ بریتانیا همکاری کرد که با تولید و عرضه این پارچه خاص به محبوبیت در میان طبقه متوسط و حومه نشین حاشیه شهرها رسید و به رشد چشم گیری دست یافت. در سال ۱۹۲۰ میلادی توماس بربری در سن ۹۰ سالگی در گذشت.
گسترش شرکت بربری
بربری با توسعه تولید لباس ورزشی ضد آب مردانه به یک موفقیت سریع و بزرگ در زمینه کسب و کار خود دست یافت. با توجه به سرشماری سال ۱۸۷۱ میلادی، بربری بیش از ۷۰ نفر را در استخدام خود داشت. سپس سال ۱۸۷۸ میلادی توماس بربری یک کارخانه بزرگ‌تر را تأسیس کرد که متشکل از تولید عمده و پوشاک آماده (ready to wear) بود که تا سال ۱۸۸۱ میلادی بیش از ۲۰۰ کارگر را در استخدام خود داشت.

فروشگاه بربری-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

طرح مشهور شطرنجی

در دهه ۱۹۲۰ میلادی طرح مشهور شطرنجی (چهار خانه) بربری بروی محصولات این برند نمایان شد که به یکی از نمادهای این برند تبدیل شد که سال‌های مونوگرام مشهور بربری بود و به عنوان یکی از نمادهای بربری همراه شناخته می‌شود.
در طول دهه ۱۹۷۰ میلادی و ۱۹۸۰ میلادی، بربری با تولیدکنندگان در سراسر جهان قراردادهایی امضا کرد تا برخی از محصولات جانبی موجود در مجموعه‌های خود را همچون کت و شلوار، پیراهن، لباس ورزشی، شلوار، اکسسوری برای آقایان، خانم‌ها و کودکان را خارج از انگلستان تولید کنند.
این محصولات که تحت نظارت دقیق دفتر اصلی بربری در لندن طراحی شده بودند و در ضمن از طریق فروشگاه‌های مستقل خرده فروشی در سراسر جهان و همچنین فروشگاه خود بربری توزیع می‌شدند. تا پایان سال دهه ۱۹۹۰ میلادی با این روش این برند به رشد بسیار بالایی فروش و سود دست یافت. در سال ۱۹۸۱ میلادی اولین عطرهای تولیدی برند بربری به بازار عرضه شد.
کم کم این برند دچار رکود شده بود و دیگر جذابیت دوران گذشته را نداشت تا اینکه در سال ۱۹۹۷ رز ماری براوو (Rose Marie Bravo) تجار آمریکایی، به سمت مدیرعامل جدید بربری منصوب شد و باعث تحول و تغییرات بسیار مثبت در تمامی شرکت شد که این امر سبب شد تا دوباره نام بربری در کنار برندهای مشهور و لوکسی همچون هرمس (Hermès)، شانل (Chanel) ، گوچی (Gucci) و لویی ویتون قرار گرفت.

Burberry-Autumn_Winter

 

مدیر خلاقیت

از می ۲۰۰۱ میلادی طراح مد و کار آفرین بریتانیایی کریستوفر بیلی (Christopher Bailey) به عنوان مدیر خلاقیت به شرکت بربری پیوست و همچنین او مدیر عامل خلاقیت بربری از ۲۰۱۴ میلادی تا نوامبر ۲۰۱۷ میلادی بوده است. بیلی از مدیرعامل خلاقیت بربری در مارس ۲۰۱۸ میلادی کنار گیری کرد و در ضمن او تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی این برند را کاملاً ترک خواهد کرد. از ۱۲ مارس ۲۰۱۸ میلادی طراح ایتالیایی ریکاردو تیشی (Riccardo Tisci) به عنوان جانشین کریستوفر بیلی و مدیر عامل خلاقیت بربری معرفی شد که پس از آن به موفقیت چشم گیری دست یافت.

تاثیرات تبلیغات برند بربری

افراد مشهور و ستارگان جهان مدرن شروع به پوشیدن محصولات برند بربری کردند.
توماس بربری پی برد که برای پیشرفت به تبلیغ در کسب و کار خود نیاز دارد، به همین جهت مصمم شد تا اطمینان یابد که هربرت کیچنر (Lord Kitchener) و لرد بادن پاول (Lord Baden-Powell) که هر دو از نظامیان نامدار بریتانیا بودند، از لباس‌های ضد آب او استفاده کنند. به این صورت او کسب و کار خود را به یکی از بزرگ‌ترین ها در زمینه برندهای لباس در بریتانیا تبدیل کرد.
پارچه گاباردین بربری نه تنها توسط نخبگان استفاده می‌شود، بلکه توسط کاوشگران نیز استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۸۹۳ میلادی، دانشمند و کاشف نروژی و برنده جایزه صلح نوبل، دکتر فریتیوف نانسن (Fridtjof Nansen) در سفر اکتشافاتی خود به مَدار شُمالْگان گاباردین پوشید، در واقع او به اولین کاشفی تبدیل شد که در سفر اکتشافی خود از گاباردین استفاده نمود.
در سال ۱۹۱۱ میلادی، این شرکت به عنوان تولید کنند پوشاک روئال آمونسن (Roald Amundsen) اولین مردی که به قطب جنوب پا گذاشت و همچنین کاشف نروژی و برنده جایزه صلح نوبل دکتر ارنست شکلتون (Ernest Shackleton) به عنوان کاشف جنوبگان شناخته شد. در ضمن جرج مالوری (George Mallory) در تلاش برای فتح کوه اورست در سال ۱۹۲۴ میلادی یک ژاکت گاباردین پوشید بود.

کت ترنچ

کت ترنچ توسط افراد مشهور همچون هنرپیشه آمریکایی هامفری بوگارت (Humphrey Bogart)، در فیلم مشهور کازابلانکا (Casablanca) و همچنین توسط هنرپیشه مشهور آدری هپبورن (Audrey Hepburn) در فیلم صبحانه در تیفانی (Breakfast at Tiffany’s) پوشیده شده است که این کت ترنچ مشهور آدری هپبورن در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی در خانه حراجی کریستیز (Christie’s) برای حراج (مزایده) ارائه شد.
بربری همچنین به ویژه به عنوان طراح لباس‌های هوانوردان شناخته می‌شود. در سال ۱۹۵۵ میلادی، بربری یک حکم سلطنتی را توسط ملکه الیزابت دوم (Elizabeth II) دریافت نمود که طبق این حکم این برند به عنوان یک خانه مد لوکس منتخب خاندان سلطنتی بریتانیا شناخته می‌شود و سپس برای بار دوم این حکم توسط شاهزاده ولز (Prince of Wales) چالز (Charles) به این خانه مد اعطا شد.

طراحی لگوی بربری

در سال ۱۹۰۱ میلادی، بربری لگوی مشهور شوالیه سوارکار خود طراحی کرد و سپس در سال ۱۹۰۹ میلادی این لگو را به عنوان علامت تجاری (برند) خود ثبت نمود که همراه با مونوگرام (monogram) چهار خانه (شطرنجی) مشهور بربری بود.
در سال ۲۰۱۸ میلادی مدیر عامل خلاقیت جدید بربری ریکاردو تیشی یک لوگوی و مونوگرام جدید را برای این برند ارائه کرد که توسط طراح گرافیک انگلیسی پیتر ساویل (Peter Saville) طراحی شده است.
امروزه این کمپانی بزرگ 534 شعبه و نمایندگی فروش محصولات بربری در سراسر جهان تأسیس کرده. مقر اصلی این در شهر لندن واقع شده. امروزه حدود 10 هزار نفر و به طور میانگین با 58 ملیت مختلف برای این کمپانی بزرگ به طور مستقیم و غیر مستقیم کار می‌کنند.

World of Words

منبع: burberryplc


دیدگاه ها بسته شده اند.