برندهای رنو و نیسان

برند رنو و برند نیسان از اتحاد استراتژیک”متعادل شده” خود برای دوری از تنش ها استقبال می کنند

برند رنو و برند نیسان از اتحاد استراتژیک”متعادل شده” خود برای دوری از تنش ها استقبال می کنند

به گزارش اقیانوس آبی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه به تاریخ 6 فوریه مقارن با 6 بهمن 1401- در روز دوشنبه، شریک های قدیمی خودروساز -برند رنوی فرانسه و برند نیسان ژاپن- از امضا نمودن قراردادی به زودی خبردادند که با خود، تجدید روابط 24 ساله این دو برند را همراه خواهد داشت و آغاز گر “فصل جدیدی” در اتحاد استراتژیک پر کشمکش و تنش آمیز این دو برند خواهد بود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|این شراکت با پایان دادن به قدرت حاکم برند رنو با کاهش سهام آن از 43.4 درصد به 15 درصد در شرکت شریک ژاپنی اش و برابر کردن سهام برند نیسان با برند رنو به شراکتی “متعادل شده” تبدیل گردیده ودر نهایت مورد تایید هیئت مدیره آنها قرارگرفته است. طی بیانیه ای مشترک، هر دو شرکت تاکید موکد براین داشتند که بر اساس این قرارداد سهم برند نیسان تا 15 در صد در بخش خودردوهای الکتریکی جدید برند رنو با نام امپر(Ampere) تعیین گردیده است. افزون بر این، برند رنو و نیسان به مشارکت خود درپروژه هایی جهت تولید وسایل نقلیه از قبیل وانت بارها، خودروهای شاسی‌بلند “اس‌یووی” و ون های الکتریکی در کشورهای آمریکای لاتین، هند و اروپا اشاره داشتند. این اتحاد استراتژیک بین دو برند بواسطه رهایی یافتن برند نیسان از ورشکستگی با مساعدت های برند رنو در سال 1999 شکل گرفت.
در سال 2016 بود که برند میتسوبیشی موتورز به آنها پیوست و در این زمان 34 درصد از سهام برند میتسوبیشی موتورز در اختیار برند رقیبش نیسان قرار گرفت. در سال 2015 دولت فرانسه به میزان سهام خود در برند رنو افزود و همین امر باعث ایجاد کشمکش ها و تنش هایی بین دو خودروساز شد. البته از میزان این این سهام مدت زمانی بعد کاسته گردید و همچنین، در راستای محدود نمودن قدرت دولت جهت مداخله در امور اتحاد استراتژیک، توافقاتی بین دو برند صورت گرفت. مجددا این تنش ها و کشمکش ها با دستگیری رئیس برند نیسان “کارلوس گون” بالا گرفتند و او مدعی بود که اتهامات وارده به شخص وی، صرفا جهت متزلزل کردن اتحاد استراتژیک بین دو برند رنو و نیسان می باشد.بازبینی توافقنامه در روز یکشنبه توسط هیئت مدیره برند رنو تایید شد و در روز دوشنبه برند نیسان- پس از ماه ها مذاکرات دشوار و یک هفته پس از اعلام توافقش- آن را امضا نمود. تحلیلگران این اتحاد استراتژیک متعادل شده را راهی برای ایجاد اعتمادی مستحکم تر بین دو برند رنو و نیسان خصوصا پس از رسوایی گون بر شمردند.


طی یک کنفرانس خبری برگزار شده در زمینی بی طرف -شهر لندن- مدیر اجرایی برند نیسان “ماکوتو اوچیدا” بر اهمیت ایجاد و داشتن یک فرهنگ قوی از شفافیت و احترام تاکید کرد. اتحاد استراتژیک برندهای رنو-نیسان- میتسوبیشی در سال 2018 از منظر فروش درزمره برترین خودروسازان جهان بوده است اما از آن زمان تا کنون از خودروسازانی چون برند تویوتا، برند فولکس واگن و برند هیوندای کیا جامانده است. قابل ذکر است که امروزه بیش از 375,000 کارمند از سراسر جهان در استخدام این اتحاد استراتژیک هستند. مدیر عامل برند رنو “لوکا دی میو” به زبان انگلیسی خاطرنشان کرد که: “اساس این قرارداد بر پایه از نو فعال ساختن عملیات تجاری این برندها همانند آنچه که در ابتدای شکل گیری این اتحاد استراتژیک بوده، بنا شده است. وی همچنین افزود: “ما ثابت قدم، متمرکز بر نتیجه، سخاوتمند و منصف خواهیم بود همانطور که جانبدار یکدیگر بوده ایم.”

مشارکتی جدید وچابک

بیانیه روز دوشنبه تاکید بر این داشته است که این باز بینی “فصل جدیدی” را برای این اتحاد استراتژیک ایجاد خواهد کرد. در روز دوشنبه، شریک های قدیمی خودروساز-برند رنوی فرانسه و برند نیسان ژاپن- از امضا نمودن قراردادی به زودی خبردادند که با خود تجدید روابط 24 ساله این دو برند را همراه خواهد داشت و آغاز گر “فصل جدیدی” در اتحاد پر کشمکش و تنش آمیز این دو برند خواهد بود. در بیانیه چنین ذکر گردیده است که این قرارداد، سبب تقویت شراکت 24 ساله توام با ایجاد روحیه مشارکتی جدید و چابک و بهره بردن از فناوری های پیشروی هر سه برند عضو این اتحاد استراتژیک خواهد شد. ازآنجا که ارزش بازار فعلی سهام برند نیسان کمتر از ارزش ثبت شده در گزارش های برند رنو می باشد، این سهام ها فورا و بلافاصله فروخته نخواهند شد، بلکه28.4 درصد باقی مانده از سهام نیسان توسط برند رنو به یک کمپانی تراست فرانسوی انتقال داده خواهد شد. برند رنو قطعا زمانی تصمیم به فروش آنها خواهد گرفت که فروش آنها از لحاظ تجاری منطقی بوده و همچنین برند نیسان حق دادن اولین پیشنهاد را داشته باشد.


برند رنو در ماه نوامبر اظهار داشت که فعالیت های خود را به دو بخش مجزا تقسیم می نماید: یکی بخش خودردوهای الکتریکی جدید با نام امپر و دیگری به یک شرکت تابعه جداگانه برای خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی که با جیلی چین جفت می شود. اما نگرانی‌های برند نیسان در مورد انتقال فناوری های آینده به خودروساز چینی و همچنین جزئیات مربوط به اشتراک مالکیت معنوی خودروهای الکتریکی، مذاکرات را پیچیده کرد. طبق این قرارداد، برند نیسان با هدف تبدیل شدن به یک سرمایه گذار استراتژیک، تا 15 درصد دربخش امپر سرمایه گذاری خواهد کرد. در بیانیه همچنین ذکر گردیده است که برند میتسوبیشی نیز ” سرمایه گذاری در امپر ” را مورد توجه خواهد داشت.

پروژه های جهانی

بر اساس گفته های دی میو، این قرار داد در برگیرنده پروژه های صنعتی متفاوتی است که سالانه میلیاردها ارزش مادی اعم از دلار و یورو را برای این برندها با خود به ارمغان می آورد. در هند، سرزمینی که برند نیسان در آنجا کارخانه دارد، خودروسازهای ژاپنی و فرانسوی در چندین پروژه جدید از جمله خودروهای شاسی بلند با یکدیگر همکاری خواهند کرد. همچنین، یک وانت جدید نیم تنی که توسط برند رنو توسعه یافته و با برند نیسان مشترک است در کشور آرژانتین عرضه خواهد شد. در کشور مکزیک نیز، برند نیسان مدل جدیدی را برای برند رنو تولید خواهد کرد. افزون بر این پروژه های ذکر شده، برند رنو پروژه ون الکتریکی خود را در اروپا به نام فلکس ایون با برند نیسان شریک خواهد شد.

World of Words

منبع: فرانسه

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *