دارپا-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

برند دارپا یک قدم به ساخت زیردریایی بدون سرنشین نزدیک‌تر شد

برند دارپا یک قدم به ساخت زیردریایی بدون سرنشین نزدیک‌تر شد

دارپا یا آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که فاز دوم برنامه Manta-Ray برای توسعه زیردریایی بدون سرنشین (UUV) را آغاز کرده است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|تاکنون پهپادهایی در اندازه، شکل و انواع مختلف برای عکس‌برداری هوایی یا موارد دیگر تولید شده‌اند که فعالیت‌های خود را با پرواز کردن انجام می‌دهند. با این وجود دارپا برنامه خود تحت عنوان Manta-Ray را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد و همان طور که در بیانیه مطبوعاتی خود توضیح می‌دهد، هدف از آن توسعه وسایل نقلیه زیر آبی است که می‌توانند بدون نیاز به دخالت انسان، حتی برای اهدافی مانند پشتیبانی لجستیک یا تعمیر و نگهداری مورد استفاده قرار بگیرند.UUV ها باید برای مدت طولانی در زیر آب بمانند و به همین دلیل باید استقامت بسیار بالایی داشته باشند.

زیردریایی بدون سرنشین دارپا

ویدیوی مفهومی بالا نشان می‌دهد که دارپا در نظر دارد تا UUV حتی در عمیق‌ترین نقاط اقیانوس فعالیت داشته باشد و همچنین می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که اقلام قابل شارژ دیگری را برای انجام کارهای تخصصی به همراه خود حمل کند. در این روش UUV همچنین به عنوان زیرساختی برای شارژ مجدد و استفاده چندین باره از آن‌ها کاربرد دارد.
به نظر می‌رسد UUV در نسخه‌های اولیه خود دارای قابلیت‌های رزمی نباشد، اما در آینده مانند پهپادهای هوایی ممکن است چنین وظایفی نیز برای آن در نظر گرفته شود.
فاز اول این برنامه شامل آزمایش‌های مقدماتی برای مدیریت انرژی، کنترل فرسایش و آلودگی بیولوژیکی وسیله نقلیه و همچنین دور شدن از موانع در طول ماموریت‌های خود می‌شود که در نهایت آمادگی آن برای پیشرفت به فاز بعدی اعلام شد. دو شرکت «نورثروپ گرومن» و Martin Defense Group به عنوان پیمانکار اصلی فاز دوم معرفی شده‌اند و هرکدام زیردریایی‌های منحصر به فرد خود را توسعه خواهند داد.
«کایل وورنر»، مدیر برنامه Manta-Ray توضیح می‌دهد: «Manta Ray پیشرفت‌های قابل توجهی را در جهت توانمندسازی وسایل نقلیه زیردریایی بدون سرنشین با قابلیت حمل بار ایجاد کرده تا نسبت به کشتی‌های سرنشین‌دار یا زیرساخت‌های پشتیبانی به صورت مستقل عمل کند».

manta ray-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

دوربین مادون قرمز

همچنین دارپا در پروژه جدیدی روی توسعه دوربین مادون قرمزی با الهام از مغز انسان کار می‌کند که نیاز پردازشی و انرژی کمتری دارد و می‌تواند در ماموریت‌های نظامی عملکرد بهتری از خود نشان دهد.
دارپا اعلام کرده است که برنامه توسعه دوربین مادون قرمز و تجهیزات الکترونیکی نورومورفیک (FENCE) را آغاز کرده است. هدف اصلی این پروژه، بهبود عملکرد بینایی رایانه‌ای با تقلید عملکرد مغز انسان در پردازش اطلاعات است.
تیم تحقیقاتی پروژه وظیفه دارند که دوربینی مبتنی بر امواج مادون قرمز توسعه دهند که نیاز کمتری به پردازش اطلاعات داشته باشد و بتواند در کنار مصرف انرژی کمتر، سریع‌تر از نمونه‌های قبلی عمل کند. پیشرفت فناوری‌های تصویربرداری موجب شده است تا تجهیزات مورد استفاده در این زمینه، نیازهای بسیار بیشتری نیز نسبت به گذشته داشته باشند. درحالی که دوربین‌های مدرن می‌توانند تصاویری با رزولوشن بسیار بالا ثبت کنند و به راحتی اقدام به ردیابی و دنبال کردن سوژه‌ها کنند، نیاز آن‌ها به پردازنده‌های قدرتمندتر برای پردازش حجم وسیع اطلاعات افزایش یافته است که زمان و انرژی زیادی طلب می‌کند.

افزایش جزئیات تصویر

در شرایط عادی مانند پرواز هواپیما در آسمان صاف، چنین دوربین‌هایی می‌توانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد؛ اما در صورت افزایش جزئیات تصویر مانند آنچه در عملیات‌های نظامی شاهد هستیم، ممکن است زمان زیادی برای ارائه خروجی صرف شود. در نتیجه دارپا تصمیم گرفته است تا فناوری‌های جدیدی برای استفاده در موقعیت‌های حساس توسعه دهد که در زمان کوتاهی می‌توانند اقدام به پردازش تصاویر کنند.
فناوری جدید می‌تواند در کنار استفاده‌های نظامی در زمینه‌های مختلف دیگر مانند خودروهای بدون سرنشین، رباتیک و رهگیری با امواج مادون قرمز مورد استفاده قرار گیرد.

World of Words

منبع: darpa


دیدگاه ها بسته شده اند.