برند آمازون - اخبار برندها - اقیانوس آبی خبر

برند آمازون به خاطر نقض قوانین GDPR در اروپا ۸۸۷ میلیون دلار جریمه شد

برند آمازون با انتشار گزارش درآمدهای خود در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱ اطلاعاتی را در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ثبت کرده که شامل جریمه بسیار سنگین ۸۸۷ میلیون دلاری از سوی کمیسیون ملی حفاظت از اطلاعات لوکزامبورگ است.

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آفلاین کتاب آغاز، و سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دست‌دوم از طریق اینترنت کرد. شرکت آمازون هم‌اکنون طیف گسترده‌ای از کالاها و محصولات را توزیع می‌کند که از کتاب، سی‌دی و دی‌وی‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری تا تجهیزات الکترونیکی و وسایل خانگی، کیف، کفش و انواع لباس را در برمی‌گیرد و امروزه از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان به‌شمار می‌آید.

جف بیزوس بنیان‌گذار این برند با در اختیار داشتن ۱۷٪ از سهام و کپیتال گروپ با مالکیت ۶٪ از سهام آمازون، بزرگترین سهام‌داران آن محسوب می‌شوند. بخشی از سهام شرکت آمازون نیز در بازار بورس نزدک معامله می‌شود و بخشی از شاخص‌های اس اند پی ۵۰۰ و نزدک-۱۰۰ محسوب می‌شود. وبگاه‌های Alexa Internet، دیجیتال فتوگرافی رویو، گودریدز و بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها، متعلق به آمازون هستند.

برند آمازون - اخبار برندها - اقیانوس آبی خبر-3

برند آمازون – اخبار برندها – اقیانوس آبی خبر-3

کمیسیون ملی حفاظت از اطلاعات لوکزامبورگ

(CNPD) در تاریخ ۱۶ ژوئیه در حکمی این برند را به خاطر نقض قوانین GDPR با جریمه‌ای تاریخی روبرو کرد. طبق این حکم آمازون باید ۷۴۶ میلیون یورو جریمه بپردازد و اقدامات اصلاحی لازم را اتخاذ کند. CNPD از نظر قانونی موظف به صدور عمومی این حکم نبوده و مشخص نیست که چه اصلاحاتی را از آمازون طلب کرده است.

کمیسرهای اتحادیه اروپا در ماه نوامبر ۲۰۲۰ گفته بودند به باور آن‌ها کسب و کار فروشگاهی آمازون از داده‌های غیرعمومی برای رقابت با سایر فروشندگان فرانسه و آلمان سوءاستفاده کرده است. سخنگوی برند آمازون در واکنش به این جریمه سنگین می‌گوید: «جریمه صادره حتی با تفاسیر خود این کمیسیون اصلا منطقی و مناسب نیست.» با این حال قوانین GDPR به نهادهای نظارتی اجازه داده که حدود ۴ درصد از درآمد شرکت‌ها را به‌عنوان جریمه طلب کنند. این رقم حالا ۴.۲ درصد از درآمد ۲۱.۳ میلیارد دلاری آمازون در سال ۲۰۲۰ است.

برند آمازون - اخبار برندها - اقیانوس آبی خبر-2

برند آمازون – اخبار برندها – اقیانوس آبی خبر-2

این برند حالا قرار است رای CNPD را به دادگاه تجدیدنظر ببرد. قوانین GDPR از کشورها می‌خواهد که پیش از استفاده از داده‌های خصوصی کاربران به دنبال کسب رضایت از آن‌ها باشند، در غیر این صورت جریمه می‌شوند. سخت‌گیری‌ها در خصوص برند‌های فناوری در چند وقت اخیر افزایش یافته و پرونده‌های متعددی در زمینه رفتارهای انحصارطلبانه و ضدرقابتی در جریان است.

چند وقت پیش نهاد نظارت بر رقابت در فرانسه در یکی از بزرگ‌ترین جریمه‌ها، برند گوگل را به خاطر نقض کپی رایت ناشران و خبرگزاری‌ها حدود ۵۰۰ میلیون یورو جریمه کرد. از این شرکت خواسته شده بود که با حسن نیت با ناشران مذاکره کند تا حقوق آن‌ها را بپردازد، ولی ظاهرا گوگل در این امر ناموفق عمل کرده بود.

World of Words

دیدگاه ها بسته شده اند.