DeepFake-Detector-910x600

اینتل از سیستم تشخیص فوری دیپ فیک FakeCatcher با دقت 96 درصد رونمایی کرد

اینتل از سیستم تشخیص فوری دیپ فیک FakeCatcher با دقت 96 درصد رونمایی کرد

FakeCatcher از جریان خون برای تشخیص جعلی یا واقعی بودن ویدیوهای دیپ فیک استفاده می‌کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|دیپ فیک یکی از فناوری‌های جنجالی ایجاد شده بر پایه هوش مصنوعی برای ساخت عکس و فیلم‌های جعلی و ساختگی است که می‌تواند تهدید بزرگی برای جوامع باشد و همچنین با اهداف مجرمانه و غیراخلاقی استفاده شود. اکنون، اینتل از اولین سیستم تشخیص در لحظه دیپ‌فیک با نام FakeCatcher رونمایی کرده است.
اینتل ادعا می‌کند که این محصول دارای نرخ دقت 96 درصدی است و با تجزیه و تحلیل «جریان خون» در پیکسل‌های ویدیویی کار می‌کند تا نتایج موردنظر کاربران را در میلی ثانیه ارائه کند.
«ایلکه دمیر»، دانشمند تحقیقاتی ارشد در آزمایشگاه‌های اینتل، FakeCatcher را با همکاری «امور چیفتچی» از دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهمتون طراحی کرده است. این محصول از سخت‌افزار و نرم‌افزار اینتل استفاده می‌کند، روی سرور اجرا می‌شود و رابط کاربری خود را از طریق یک پلتفرم مبتنی بر وب دریافت می‌کند.
نحوه کار سیستم تشیخص دیپ فیک FakeCatcher
رخلاف بسیاری از سیستم‌های تشخیص دیپ فیک مبتنی بر یادگیری عمیق که داده‌های خام را بررسی می‌کنند، FakeCatcher بر سرنخ‌های درون ویدیوها متمرکز است. در واقع این سیستم از روش تغییرحجم‌سنجی نوری یا فوتوپلتیسموگرام (Photoplethysmogram یا PPG) استفاده می‌کند که می‌تواند میزان نوری که توسط عروق خونی در بافت زنده جذب یا منعکس می‌شود را اندازه‌گیری کند.
دمیر به VentureBeat درباره این روش گفت:
«شما نمی‌توانید آن را با چشمان خود ببینید، اما از نظر محاسباتی قابل مشاهده است. سیگنال‌های PPG شناخته شده‌اند اما تاکنون برای دیپ فیک استفاده نشده‌اند.»
او توضیح داد که در FakeCatcher، سیگنال‌های PPG از 32 نقطه روی صورت جمع‌آوری شده و سپس نقشه‌های PPG از اجزای زمانی و طیفی ایجاد می‌شوند.
دمیر در ادامه توضیح می‌دهد:
«پس از دریافت این نقشه‌ها، یک شبکه عصبی کانولوشن در بالای نقشه‌های PPG آموزش می‌دهیم تا آنها را به عنوان جعلی یا واقعی طبقه‌بندی کنیم. سپس با کمک فناوری‌های اینتل مانند چارچوب Deep Learning Boost برای استنتاج و Advanced Vector Extensions 512، می‌توانیم آن را در زمان واقعی و حداکثر 72 جریان تشخیص همزمان اجرا کنیم.»
همانطور که گفتیم، دیپ فیک خطرات زیادی را به همراه دارد و وجود یک سیستم تشخیص فوری می‌تواند ضروری باشد. با این حال، دمیر توضیح داد که توسعه این سیستم هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد.
همچنین اینتل در چندین مصاحبه‌ای درباره برنامه این شرکت برای رشد و کنار زدن رقبا در بازار تولید تراشه حرف زده است. این غول فناوری آمریکایی می‌خواهد تا سال 2030 به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه در جهان تبدیل شود و احتمالا پس از TSMC جایگاه دوم را تصاحب کند.
«راندیر تاکور»، رئیس واحد تولید تراشه‌ها در اینتل در گفتگویی با وب‌سایت Nikkei Asia گفت: «هدف ما این است که تا پایان این دهه به دومین تولیدکننده تراشه در دنیا تبدیل شویم.» این شرکت برای دستیابی به این هدف باید تاکتیک‌های تجاری تهاجمی‌تری اجرا کند.
این غول تراشه‌ساز باید فناوری‌های تولید نسل بعدی تراشه‌ها و ظرفیت تولید کافی برای مشتریان کارخانه‌های خود را ایجاد کرده، به رقابت به TSMC و سامسونگ ادامه دهد و به رشد و توسعه بپردازد. این شرکت فعلا در حال خرید Tower Semiconductor است که معامله آن احتمالا در سال میلادی آینده تکمیل می‌شود.

World of Words

منبع: deepfake

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *