Snapdargon-8-Gen-2-GPU

اسنپدراگون 8 نسل 2 با تمرکز روی مصرف انرژی و پشتیبانی از وای‌فای 7 معرفی شد

اسنپدراگون 8 نسل 2 با تمرکز روی مصرف انرژی و پشتیبانی از وای‌فای 7 معرفی شد

اسنپدراگون 8 نسل 2 که با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده، از هسته Cortex-X3 و قابلیت رهگیری پرتو سخت‌افزاری بهره می‌برد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|کوالکام جدیدترین تراشه پرچمدارش را معرفی کرد: اسنپدراگون 8 نسل 2. این چیپ در مقایسه با نسل قبلی‌اش عملکرد بسیار بهتری دارد و انرژی کمتری هم مصرف می‌کند. اسنپدراگون 8 نسل دو که با لیتوگرافی 4 نانومتری تولید شده، قدرت بسیاری از پرچمدارهای اندرویدی 2023 مانند سری گلکسی S23 سامسونگ را تأمین خواهد کرد.
مشخصات کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2
کوالکام در این تراشه جدیدش روی مصرف انرژی بهینه تمرکز کرده، با این حال همچنان با بهبود چشمگیر عملکرد روبه‌رو هستیم. به گفته کوالکام، عملکرد اسنپدراگون 8 نسل دو در مقایسه با نسل قبلی‌اش تا 35 درصد افزایش پیدا کرده و همچنین از نظر مصرف انرژی، 40 درصد عملکرد بهینه‌‌تری دارد.
فرکانس هسته‌ها در این تراشه کوالکام نسبت به اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 تغییری نداشته، اما با پیکربندی متفاوتی روبه‌رو هستیم. هسته اصلی این چیپ، Kryo Prime مبتنی بر Cortex-X3 است که با فرکانس 3.2 گیگاهرتز یا به‌طور دقیق 3.1872 گیگاهرتز فعالیت می‌کند.
برخلاف نسل قبلی، در اسنپدراگون 8 نسل 2 با چهار هسته قدرتمند برای همراهی با Cortex-X3 روبه‌رو هستیم که اگرچه فرکانس تمام چهار هسته برابر 2.8 گیگاهرتز است، اما هسته‌های متفاوتی دارند. در‌نهایت هم از 3 هسته کم‌مصرف با فرکانس 2.0 گیگاهرتز استفاده شده است.
اسنپدراگون 8 نسل دو از فناوری‌های جدیدتری نسبت به نسل قبلی‌اش پشتیبانی می‌کند. گوشی‌های مجهز به این تراشه می‌توانند رم LP-DDR5X با فرکانس 4200 مگاهرتز و همچنین فضای ذخیره‌سازی UFS 4.0 داشته باشند.
در بخش پردازشگر گرافیکی، با آدرنو 740 روبه‌رو هستیم که در مقایسه با آدرنو 730 تا 25 درصد عملکرد بالاتری دارد و تا 45 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. این GPU همچنین از رهگیری پرتو سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند که انتظار داریم کیفیت بازی‌های موبایل را افزایش چشمگیری دهد. این پردازشگر گرافیکی همچنین برای اولین‌بار از ولکان 1.3 به همراه OpenGL ES 3.2 پشتیبانی می‌کند.
تراشه پرچمدار کوالکام از نمایشگر با رزولوشن +QHD و رفرش ریت 144 هرتز یا نمایشگر 4K با رفرش ریت 60 هرتز پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این چیپ می‌توان به پشتیبانی از نمایشگرهای خارجی 4K، دالبی ویژن، +HDR10، گاموت رنگی 10 بیتی Rec.2020 و همچنین دیکد ویدیویی AV1 با امکان استریم ویدیوهای 8K با سرعت 60 فریم بر ثانیه اشاره کرد.
کوالکام جدیدترین تراشه‌اش را برای استفاده با سنسورهای دوربین سونی و سامسونگ بهینه‌سازی کرده و مانند نسل گذشته‌اش، از ISP (پردازشگر سیگنال تصویر) سه‌گانه 18 بیتی بهره برده. این چیپ می‌تواند سه دوربین 36 مگاپیکسلی را به‌صورت هم‌زمان یا یک دوربین 200 مگاپیکسلی را پشتیبانی کند. همچنین قادر به پشتیبانی از دوربین‌های 108 مگاپیکسلی بدون شاتر لگ است.
اسنپدراگون 8 نسل 2 قادر به ضبط ویدیوهای 8K HDR با سرعت 30 فریم بر ثانیه و ثبت تصاویر 64 مگاپیکسلی به‌صورت هم‌زمان است. گوشی‌های مجهز به این تراشه همچنین می‌توانند ویدیوهای اسلوموشن 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه ضبط کنند. در‌نهایت با پشتیبانی از چندین فرمت HDR شامل +HDR10 به همراه HLG و دالبی ویژن روبه‌رو هستیم.
اسنپدراگون 8 نسل 2 از مودم اسنپدراگون X70 با پشتیبانی از شبکه 5G زیر 6 گیگاهرتز و موج میلی‌متری بهره می‌برد و به ترتیب حداکثر سرعت دانلود و آپلود 10 و 3.5 گیگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
این تراشه به لطف سیستم جدید FastConnect 78000، از استاندارد وای‌فای 7 پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت 5.8 گیگابیت بر ثانیه را به ارمغان می‌آورد. در کنار افزایش سرعت، میزان تأخیر هم به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. کوالکام عملکرد بی‌سیم این تراشه را مشابه ارتباط سیمی اعلام کرده است.
این تراشه از بلوتوث 5.3 به همراه جدیدترین سیستم صوتی اسنپدراگون با امکان استریم موسیقی بی‌اتلاف 48 کیلوهرتزی بهره می‌برد. در بخش ارتباط سیمی هم شاهد پشتیبانی از USB 3.1 به همراه Quick Charge 5 هستیم.
پردازنده Hexagon جدید مورد استفاده در اسنپدراگون هشت نسل دو برای اولین‌بار در تراشه‌های موبایل کوالکام، از فرمت INT4 پشتیبانی می‌کند که در مقایسه با گذشته به ازای هر وات، 60 درصد عملکرد بهتری دارد.
کوالکام مدعی شده عملکرد هوش مصنوعی جدیدترین تراشه‌اش 4.35 برابر افزایش پیدا کرده و می‌تواند به دوربین در شناسایی بخش‌های مختلف تصویر مانند چهره، مو، لباس و پس‌زمینه کمک کند.
شرکت‌های بی‌شماری از شیائومی گرفته تا سونی و ایسوس از اسنپدراگون 8 نسل 2 در محصولات خود استفاده خواهند کرد. اولین گوشی‌های مجهز به این تراشه تا پیش از پایان 2022 روانه بازار خواهند شد.
در حالی که کوالکام اشاره‌ای به سامسونگ و سری گلکسی S23 نکرده، اما این پرچمدارها تنها با اسنپدراگون هشت نسل دو از راه می‌رسند. از رقبای اسنپدراگون 8 نسل دو می‌توان به A16 Bionic اپل و همچنین دایمنسیتی 9200 مدیاتک اشاره کرد.

World of Words

منبع: qualcom

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *