برند متا-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

ارزش سهام متا یک‌شبه ۲۰۰ میلیارد دلار افت کرد

ارزش سهام متا یک‌شبه ۲۰۰ میلیارد دلار افت کرد

ارزش سهام شرکت متا در اتفاقی کم‌نظیر افت ۲۵ درصدی تجربه کرد. این افت ۲۵ درصدی که در یک روز اتفاق افتاد، ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش سهام شرکت کم کرد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|ارزش سهام متا (Meta)، شرکت مادر فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و متا کوئست (آکیولس سابق)، یک روز پس از اعلام این خبر که تعداد کاربران فعال روزانه فیسبوک برای نخستین بار در تاریخ در دو فصل متوالی کاهش یافته، با افت ۲۵ درصدی مواجه شد. درحالی‌که هر سهم از سهام متا تا پایان ساعات کاری روز چهارشنبه ۳۲۳ دلار ارزش داشت، قیمتش در روز بعد به ۲۳۸٫۹۰ دلار رسید. البته پس از این اتفاق، ارزش سهام متا به میزان اندکی رشد کرد.
به گزارش ورج، افت ۲۵ درصدی سهام متا معادل کاهش ارزش سهام این شرکت به میزان ۲۰۰ میلیارد دلار بود. رسانه بلومبرگ می‌نویسد افت ۲۰۰ میلیارد دلاری سهام متا ممکن است بزرگ‌ترین افت یک‌روزه ارزش بازار یک شرکت در تاریخ باشد. این اتفاق در حالی افتاده که متا در تلاش است محبوبیت خود را در بین قشر جوان بازیابی کند و مارک زاکربرگ، مدیرعامل، اهداف بلندپروازانه‌ای با محوریت متاورس برای این شرکت تعیین کرده است.

افت ارزش سهام

متا تنها شرکتی نبود که با افت ارزش سهام در پنج‌شنبه این هفته مواجه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کل بورس نزدک (Nasdaq) تا ظهر روز پنج‌شنبه به وقت ایالات متحده افت تقریباً دو درصدی تجربه کرد. همچنین روز گذشته سهام شرکت‌های رقیب متا شامل اسنپ و توییتر با ارزش پایین‌تری معامله شد.
اسنپ (توسعه‌دهنده اسنپ چت) که در بورس اوراق بهادار نیویورک فهرست شده است کمی قبل از ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی با افت ۲۰ درصدی ارزش سهام روبه‌رو شد. توییتر نیز که در بورس اوراق بهادار نیویورک حضور دارد شاهد افت تقریباً ۶ درصدی ارزش سهامش بود.
با وجود افت ارزش سهام متا و دیگر چالش‌هایی که در کنفرانس مالی اخیر به آن‌ها اشاره شد، این شرکت بزرگ آمریکایی حدود ۶۷۱ میلیارد دلار ارزش دارد و در سال ۲۰۲۱ توانسته بیش از ۴۰ میلیارد دلار سود کند.

افت ارزش سهام متا(فیسبوک)
همچنین پنجم اکتبر (۱۳ مهر) یکی از اعضای سابق تیم راست‌کرداری مدنی فیسبوک به نام فرانسس هاگن علیه این شرکت در مقابل کنگره شهادت داد و چند روز بعد، با در اختیار گذاشتن هزاران سند داخلی فیسبوک به رسانه‌های خبری مطرح، این بار جدی‌تر از همیشه پنجره‌ای به دنیای آشفته و پر هرج و مرج غول شبکه‌های اجتماعی باز کرد.

آشفتگی انتخابات

تیم راست‌کرداری مدنی فیسبوک (Civic Integrity) که نقشش در جریان آشفتگی انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا پررنگ‌تر شد، وظیفه مبارزه با پخش اطلاعات نادرست و نفرت پراکنی را به عهده داشت و هر عضو تیم بدون آگاهی و مطمئناً بدون رضایت مارک زاکربرگ، قسم خورده بود که همیشه منافع مردم را اولویت قرار دهد، نه منافع فیسبوک را.
بااین‌حال درست یک ماه بعد از انتخابات ۲۰۲۰، فیسبوک این تیم را منحل کرد و پیام این اقدام برای بسیاری از اعضا ازجمله هاگن بسیار روشن بود:‌ فیسبوک دیگر نمی‌خواست قدرت در تیمی متمرکز باشد که اولویتش همواره مردم بود؛ حتی در شرایطی که حمایت از حقوق کاربران به ضرر شرکت تمام می‌شد.
آینده فیسبوک هرچه باشد، واضح است که در این مقطع زمانی با مشکلات داخلی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. هاگن درحالی‌که علیه فیسبوک شهادت می‌داد، از کنگره خواست قوانینی تصویب کند که به‌موجب آن‌ها این شرکت و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در قبال تصمیماتی که برای ارزش‌گذاری محتوای نمایش داده شده در فید کاربران می‌گیرند، در برابر قانون جواب‌گو باشند.
علاوه بر این، شرکت‌ها را باید وادار کرد داده‌های به‌دست‌آمده از پژوهش‌های درون‌سازمانی‌شان را در دسترس پژوهشگران مستقل قرار دهند. همچنین، هاگن از کنگره تقاضا کرد راهی برای کاهش نفوذ مارک زاکربرگ بر فیسبوک پیدا کند؛ زیرا او بیش از نیمی از حق رأی هیئت‌مدیره را در اختیار دارد و می‌تواند هر پیشنهادی برای بهبود داخلی را وتو کند.

قوانین

با ورود زاکربرگ به متاورس، دامنه این کنترل از این هم فراتر خواهد رفت و احتمالاً دیگر لازم نیست قدرتش را با سازندگان گوشی‌های هوشمند سرکشی، همچون اپل و قوانین سخت‌گیرانه حفاظت از داده آن‌ها شریک شود. از دیدگاهی بدبینانه،‌ شرکت Meta کنترل همه‌چیز را در این دنیای مجازی به دست خواهد گرفت و سپردن چنین قدرتی نیازمند اعتماد است. آیا فیسبوک الان در شرایطی است که بتواند چنین اعتمادی را از جامعه کاربری به دست آورد؟

World of Words

منبع: theverge


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *