Msi and xpg

همکاری دو غول فناوری تایوانی؛ MSI و XPG

همکاری دو غول فناوری تایوانی؛ MSI و XPG

اگر اخبار فناوری را دنبال کنید، می‌دانید که کمپانی تایوانی XPG اخیراً تمرکز ویژه‌ای بر روی تولید و توسعه ماژول‌های رم DDR5 سرعت بالا داشته است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|این ماژول‌ها با بهره‌مندی از قابلیت‌های فوق‌العاده، سطح جدیدی از عملکرد را برای کاربران حرفه‌ای (گیمرها، استریمرها، تولیدکنندگان محتوا و …) به ارمغان می‌آورد.
MSI نیز به عنوان غول فناوری جهانی که ریشه تایوانی دارد، چند سالی است به طور حرفه‌ای در زمینه تولید مادربردهای کامپیوتری فعالیت می‌کند.
فعالیت پیوسته در این حوزه باعث شده تا تیم تحقیق و توسعه MSI به دستاوردهای جدیدی دست پیدا کند.
از این رو اگر نگاهی به مشخصات مادربردهای این شرکت بیندازید می‌بینید که قابلیت‌هایی در آن‌ها تعبیه شده که منحصراً در مادربردهای MSI دیده می‌شود!
یکی از این فناوری‌ها، قابلیت Memory Boost است که در جهت افزایش عملکرد ماژول‌های رم متصل به مادربرد توسعه پیدا کرده است.
کمپانی XPG برای افزایش بهره‌وری ماژول‌های جدید DDR5 و MSI نیز جهت توسعه فناوری Memory Boost وارد فاز جدیدی از همکاری شدند تا بتوانند محصولات خود را بیش از پیش توسعه داده و با حداکثر کارایی روانه بازار کنند.
در ادامه قصد داریم نگاهی به ویژگی رم‌های DDR5 و فناوری Memory Boost بیندازیم.

ویژگی رم‌های DDR5 چیست؟

سرعت و در واقع فرکانس رم‌های DDR5 هم از نظر تئوری و هم در عمل بیشتر از رم‌های DDR4 است که باعث افزایش مستقیم عملکرد سیستم خواهد شد.
رم‌های DDR5 پهنای باند بسیار بیشتری را نسبت به رم‌های DDR4 ارائه می‌دهند. این موضوع را می‌توان مهم‌ترین مزیت رم‌های DDR5 دانست. پهنای باند بیشتر به طور مستقیم باعث افزایش عملکرد سیستم می‌شود.
ماژول‌های رم DDR4 دارای یک کانال 64 بیتی هستند، در حالی که ماژول‌های رم DDR5 از دو کانال 32 بیتی بهره می‌برند. این تغییر باعث افزایش کارآیی در رم‌های DDR5 شده است.
برخلاف رم‌های DDR4 که هر کدام از ماژول‌ها تا 16 گیگابایت حافظه را به کاربر ارائه می‌کنند، رم‌های DDR5 به دلیل بهره‌مندی از ماژول‌های حافظه متراکم‌تر، از نظر تئوری می‌توانند تا 128 گیگ حافظه را در یک ماژول در اختیار کاربر قرار دهند!
در ماژول‌های رم DDR5 از تراشه مدیریت انرژی (PMIC) بهره می‌برند که دارای مزایایی از جمله افزایش بهره‌وری و کاهش نویز نسبت به رم‌های DDR4 است در نتیجه مادربرد وظیفه تنظیم ولتاژ ماژول‌های رم را بر عهده ندارد.
رم‌های DDR5 دارای ولتاژ کاری 1.1 ولت هستند که نسبت به ولتاژ 1.2 ولت رم‌های DDR4 کم مصرف‌تر به شمار می‌روند. با این حال این ولتاژ هنگام پردازش‌های سنگین ممکن است افزایش یابد.
رم‌های DDR5 از نظر ظاهری تفاوتی با رم‌های DDR4 ندارند. بنابراین از روی ظاهر نمی‌توان یک رم DDR5 را تشخیص داد.
در حال حاضر ماژول‌های رم DDR5 برند XPG با گارانتی آونگ در ایران عرضه شده‌اند. در صورتی که می‌خواهید سیستم جدیدی ببندید یا کامپیوتر خود را ارتقاء دهید، بهتر است استفاده از این رم‌های جدید را مدنظر قرار دهید.

ویژگی مادربردهای MSI

مهم‌ترین ویژگی‌ها و فناوری‌های مورد استفاده در مادربردهای MSI را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
طراحی منحصر به فرد و نوآورانه مادربردهای MSI همواره یکی از دلایل استقبال کاربران از محصولات این شرکت است. استفاده از عناصر مربوط به گیمینگ یا ریزه کاری‌های جذاب در طراحی باعث شده است تا مادربردهای MSI به یک انتخاب جذاب و پریمیوم برای اغلب کاربران کامپیوتری تبدیل شود.
استفاده از مدارهای PCB با کیفیت سطح سرور دارای ساختار 6 یا 12 لایه در مادربردهای جدید MSI، آن‌ها را به انتخابی ایده‌آل برای افرادی تبدیل کرده است که از نوسانات برق رنج می‌برند. همچنین استفاده از این مدارهای چاپی طول عمر مادربرد را نیز به شدت افزایش می‌دهد.
مدار بندی فوق‌العاده و استفاده از کانکتورهای بالاتر از حد استاندارد برای قطعات مختلف در مادربرد از ویژگی‌های منحصر به فرد مادربردهای MSI است.
اهمیت به عملکرد تمام قسمت‌های مادربرد باعث شده تا فناوری‌های کوچک و بزرگ زیادی توسط MSI به ثبت برسد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فناوری Memory Boost اشاره کرد که در جهت افزایش عملکرد ماژول‌های حافظه استفاده می‌شود.
اسلات‌ها، کانکتورها و اتصالات کامل از مهم‌ترین ویژگی مادربردهای MSI است. در هر مادربرد MSI حداقل چندین اسلات رم، پورت USB، اسلات M.2 و PCIe وجود دارد تا به همه نیازهای کاربر پاسخ داده شود.
توجه به بحث خنک سازی مادربرد از دیگر ویژگی‌های مادربردهای MSI است. MSI در این بخش از قطعات و فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کند تا مادربرد حتی در شرایط کاری سنگین نیز خنک مانده و عملکرد آن کاهش پیدا نکند.
مادربردهای MSI در حال حاضر با گارانتی آونگ در ایران عرضه می‌شوند.
در نهایت باید گفت که همکاری این دو غول فناوری تایوانی قطعاً می‌تواند منجر به ایجاد فناوری‌های جدید در بخش ماژول‌های حافظه و افزایش عملکرد آن‌ها شود.

World of Words

منبع: آونگ


 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *