رید هافمن

بیوگرافی رید هافمن؛ هم‌بنیان‌گذار لینکدین و مشهور به استاد بزرگ سیلیکون‌ولی

بیوگرافی رید هافمن؛ هم‌بنیان‌گذار لینکدین و مشهور به استاد بزرگ سیلیکون‌ولی

رید هافمن یکی از کارآفرینان تأثیرگذار معاصر به شمار می‌رود که شهرتش را با راه‌اندازی لینکدین به دست آورده و اکنون از سرمایه‌گذاران بزرگ سیلیکون‌ولی است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|رید هافمن (Reid Garrett Hoffman) کارآفرین آمریکایی دنیای اینترنت و سرمایه‌گذار خطرپذیر حوزه استارتاپی است. هافمن بیش از همه با نقش مهمش در راه‌اندازی لینکدین شناخته می‌شود. او هم‌بنیان‌گذار شبکه اجتماعی کسب‌وکار است و به عنوان رئیس هیئت‌مدیره این شرکت مشغول به کار بود. با اینکه هافمن با راه‌اندازی و مقیاس‌دهی لینکدین به‌ش هرت رسید، امروزه بیش از همه با فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و نویسندگی و مشاوره در دنیای استارتاپ شناخته می‌شود. او از سرمایه‌گذاران خطرپذیر سیلیکون‌ولی است و در شرکت Greylock Partners فعالیت می‌کند. به‌علاوه، هم‌بنیان‌گذار لینکدین چند کتاب در حوزه کارآفرینی هم تألیف کرده است و پادکست محبوب Masters of Scale را هم تولید می‌کند. طبق آخرین آمار مجله فوربز، هافمن در فهرست ثروتمندترین افراد جهان با ثروت ۱/۸ میلیارد دلار در جایگاه ۱، ۳۴۹ قرار دارد.

ورود به دنیای فناوری

هافمن ابتدا به دنیای نویسندگی و تدریس و فعالیت‌های اجتماعی علاقه‌مند بود. البته او پس از تحصیل در آکسفورد نظر خود را به حوزه‌های تأثیرگذار در اجتماع تغییر داد و تصمیم گرفت شغلی اثرگذارتر انتخاب کند. هافمن پس از بازگشت از آکسفورد به زادگاهش در کالیفرنیای‌شمالی، به سراغ هم‌دانشگاهی‌هایش در استنفورد رفت تا علاقه‌مندان به دنیای روبه رشد فناوری را از میان آن‌ها پیدا کند. هافمن که ابتدا فعالیت‌های دانشگاهی را تأثیرگذار تصور می‌کرد، در تحصیلات تکمیلی به این نتیجه رسیده بود که فعالیت در حوزه کارآفرینی بیشترین اثر را روی اجتماع می‌گذارد.
علاقه‌مندی هافمن به دنیای فناوری از کتابی به نام Snow Crash شکل گرفت که در سال ۱۹۹۲ منتشر شده بود. این کتاب علمی تخیلی، آینده جهان را در قرن بیست‌ویکم شرح می‌داد که دولت‌ها در آن سرنگون شده بودند و مردم به دنبال راهکارهایی برای زندگی در جهانی مجازی به نام Metaverse بودند. هافمن درباره تصمیمش برای ورود به دنیای کارآفرینی می‌گوید:
زمانی که از استنفورد فارغ‌التحصیل شدم، به دنبال شغلی در حوزه تدریس دانشگاهی یا تأثیرگذاری اجتماعی به روشی مشابه بودم. درواقع، می‌خواستم لنزی در برابر جامعه قرار دهم و از آن‌ها بپرسم «ما که هستیم» و «باید چه کسی باشیم». البته درنهایت متوجه شدم فعالیت‌های دانشگاهی به نوشتن کتاب‌هایی می‌انجامد که حداکثر ۵۰ تا ۶۰ نفر آن‌ها را می‌خوانند. به تأثیرگذاری بیشتری نیاز داشتم.
اولین شغل هافمن که دوره زمانی کوتاهی هم داشت، در کارخانه تولید نوشیدنی در ناپا ولی بود. او سپس به اپل پیوست و به‌نوعی ورود رسمی‌اش به دنیای فناوری شروع شد. اپل کامپیوتر در سال ۱۹۹۴ میزبان رید هافمن بود و اولین تجربه‌های او در مدیریت محصول در این شرکت شکل گرفت.
اولین پروژه جدی هافمن در دنیای فناوری، eWorld بود که به عنوان یکی از تلاش‌های اولیه در شکل‌گیری شبکه اجتماعی شناخته می‌شود. اپل در آن سال‌ها تصمیم گرفته بود مفهوم شبکه اجتماعی را در اینترنت گسترش دهد و هافمن با فعالیت در بخش تجربه کاربری، یکی از اعضای مهم پروژه بود. اگرچه eWorld درنهایت به محصول پایداری تبدیل نشد و AOL آن را خرید، هافمن در همان مدت کوتاه، به ارزش شبکه‌های اجتماعی و بهره‌مندی از اینترنت به عنوان زیرساخت اصلی توسعه اجتماع پی برد.
اپل با فروش eWorld به AOL سود مناسبی کسب کرد؛ ولی یکی از کارمندان باتجربه‌اش را از دست داد. هافمن در سال ۱۹۹۶ با هدف دنبال کردن رؤیاهایش برای تأثیرگذاری بیشتر روی جامعه به فوجیتسو پیوست. البته او در همان سال‌های ابتدایی اشتغال، تمرکز خود را روی کارآفرینی گذاشته بود و می‌دانست دوران کارمندی برایش طولانی نخواهد شد. مأموریت هافمن در فوجیتسو کار روی جامعه چت مجازی به نام WoldsAway بود.
هافمن در سال ۱۹۹۷، فوجیتسو را ترک کرد تا کسب‌وکار اختصاصی خودش را راه‌اندازی کند. اولین کسب‌وکار اینترنتی هافمن SocialNet نام داشت. او که ابتدا سرمایه‌گذاران را متقاعد کرده بود سرویس اینترنتی مخصوص قرار ملاقات طراحی می‌کند، به‌مرور به ظرفیت‌های بیشتر ایده خود پی برد. هافمن می‌دانست فناوری جدید می‌تواند زیرساخت لازم را برای شکل‌دهی انواع روابط، حتی روابط کاری، فراهم کند. درنهایت، این حرکت اولیه به سمت دنیای شبکه‌های اجتماعی تجربه‌ای بزرگ برای کارآفرین جوان به همراه داشت. پیتر ثیل بعدها درباره SocialNet گفته بود ایده هافمن هفت تا هشت سال جلوتر از زمان خود بود. ایراد اصلی شبکه سوشال‌نت این بود که افراد در آن از هویت‌های جعلی استفاده می‌کردند. موفق‌ترین شبکه‌های اجتماعی به این دلیل بزرگ شده‌اند که افراد هویت اصلی خود را در آن‌ها به‌کار می‌گیرند.

راه‌اندازی لینکدین

تجربه‌های هافمن در سوشال‌نت و پی‌پال اهمیت هویت حرفه‌ای اشخاص را در دنیای اینترنت برای هافمن روشن کرده بود. او آماده راه‌اندازی استارتاپ دوم بود. لینکدین در آخرین ماه سال ۲۰۰۲ در اتاق نشیمن خانه هافمن راه‌اندازی اولیه شد و مه ۲۰۰۳ رسماً شروع به کار کرد. در پایان اولین ماه فعالیت، لینکدین ۴، ۵۰۰ عضو داشت و به‌مرور به سمت تبدیل به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی متمرکز بر کسب‌وکار حرکت می‌کرد.
از اولین همکاران هافمن در راه‌اندازی لینکدین می‌توان به آلن بلو، یکی از همکارانش در سوشال‌نت، اشاره کرد. به‌علاوه یکی از هم‌کلاسی‌های دانشگاهی و یکی از همکارانش در فوجیتسو هم او را همراهی می‌کردند. پیتر ثیل و کیث رابویس، همکاران و دوستان هافمن در پی‌پال، هم از سرمایه‌گذاران اولیه لینکدین بودند.
زمانی که هافمن مشغول راه‌اندازی لینکدین بود، بنیان‌گذارهای فیسبوک به او مراجعه کردند. آن‌ها از هافمن می‌خواستند در اولین دور از سرمایه‌گذاری در فیسبوک، شرکت و به‌نوعی دور اول را مدیریت کند. هافمن قبلاً این کار را برای شبکه مشابهی به نام Friendster انجام داده بود. بنیان‌گذار لینکدین مجذوب ایده اولیه فیسبوک شد؛ اما تصور می‌کرد فعالیت جدی در این ایده با فعالیت‌ها و ایده‌هایش به عنوان رهبر لینکدین تضاد منافع خواهد داشت. درنهایت، وی مارک زاکربرگ را به دوستش پیتر ثیل معرفی کرد که ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اولیه در فیسبوک کرد.
هافمن تصمیم به کناره‌گیری از سرمایه‌گذاری عظیم در فیسبوک را گران‌ترین تصمیم کسب‌وکاری خود می‌داند. البته او درنهایت سرمایه‌گذاری جزئی در شبکه اجتماعی کرد که بازهم سرمایه چشمگیری برایش به همراه داشت. او در سال‌های بعد به عنوان سرمایه‌گذار فرشته در بسیاری از استارتاپ‌های بزرگ سیلیکون‌ولی حضور داشت که از مشهورترین آن‌ها می‌توان Airbnb،Groupon،Zynga و Flickr را نام برد.

جوایز و افتخارها

رید هافمن به خاطر راه‌اندازی لینکدین و فعالیت‌های مشاوره‌ای و اجتماعی، جوایز متعددی دریافت کرده است. او در سال ۲۰۱۰ در مجله Fast Company به عنوان نفر هفدهم در فهرست یکصد فرد خلاق دنیای کسب‌وکار قرار گرفت. یک سال بعد، جایزه کارآفرین سال ایالات متحده به او و همکارش، جف وینر، از هم‌بنیان‌گذاران لینکدین، اهدا شد. در سال ۲۰۱۲، مؤسسه TechAmerica مدل دیوید پکارد را به پاس خدمات هافمن در دنیای فناوری به او اهدا کرد. در همان سال، مرکز مارتین لوترکینگ با جایزه Salute to Greatness از هافمن تقدیر کرد.
مجله فوربز در سال ۲۰۱۲ هافمن را در رتبه سوم بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران دنیای فناوری قرار داد. فوربز وی را یکی از افراد تأثیرگذار سیلیکون‌ولی خواند که تقریباً در تمامی استارتاپ‌های موفق حوزه شبکه‌های اجتماعی ایفای نقش کرده است. دو سال بعد، باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، هافمن را به عنوان سفیر ریاست‌جمهوری در حوزه کارآفرینی بین‌المللی انتخاب کرد. در همان سال، مؤسسه American Academy of Achievement مدال طلای سالانه خود را به هافمن اهدا کرد. از آخرین افتخارهای هم‌بنیان‌گذار لینکدین هم می‌توان به نشان افتخاری امپراتوری بریتانیا در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد که به خاطر دستاوردهای متعدد او و کمک به شناخته شدن بورسیه مارشال از طریق دستاوردهای بین‌المللی به هافمن تعلق گرفت.
از فعالیت‌های اجتماعی دیگر هافمن می‌توان به عضویت در هیئت مشاوره و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و سازمان‌هایی همچون MIT Media Lab،QuestBridge, OpenAI،Crisis Text Line،Code for America و Gving Pledge اشاره کرد. او به همراه همسرش، میشل یی، در برنامه آخر ثبت‌نام کرد و سهم عمده‌ای از ثروت خود را به رفع مشکلات جهانی اختصاص داد.

World of Words

منبع: businessinsider


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *