موبایل

دولت به دنبال سهم بیست درصدی گوشی‌ بومی در بازار موبایل کشور است

دولت به دنبال سهم بیست درصدی گوشی‌ بومی در بازار موبایل کشور است

طبق این آیین‌نامه درآمد حاصل از افزایش تعرفه واردات گوشی‌های لوکس به صندوقی برای پوشش ریسک تولید گوشی داخلی واریز می‌شود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|هیئت وزیران روز گذشته و در راستای اجرای تکلیف تعیین شده در قانون بودجه سال 1401 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی حمایت از تولید موبایل داخلی و صنعت میکرو الکترونیک را تصویب کرد. براین اساس ما به التفاوت عوارض واردات گوشی‌های بالای 600 دلار به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته اختصاص خواهد یافت. اما نکته قابل تامل آنجاست که طی 6 ماه امسال، واردات این گوشی‌ها با کارشکنی‌های بسیاری همراه بوده است.
نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1401، تعرفه 12 درصدی برای واردات گوشی بالای 600 دلار در نظر گرفتند. درآمد حاصل از این افزایش تعرفه قرار شد صرف حمایت از تولید گوشی در داخل کشور شود.
در همین راستا هیئت وزیران آیین‌نامه حمایت از تولید گوشی هوشمند داخلی و صنعت میکرو الکترونیک را تصویب کرد. با توجه به اینکه صنعت تولید و ساخت گوشی در داخل کشور برای بخش خصوصی از ریسک بالایی برخوردار است، دولت در آیین نامه اجرایی مذکور تلاش کرده تا ضمن پوشش این ریسک با استفاده از حمایت های قانونی در قالب برنامه بودجه سال 1401 از طریق تعرفه گوشی های لوکس، مابه التفاوت آن را برای توسعه زیست بوم تلفن همراه در کشور اختصاص دهد.
همچنین لزوم استقلال در زمینه ساخت موبایل داخلی و ضرورت داخلی سازی سالیانه 20 درصد از گوشی‌های وارداتی (نزدیک به سه میلیون) از جمله دلایل تصویب آیین نامه یاد شده است.
اعتبارات موضوع این آیین نامه به منظور حمایت از تولید موبایل داخلی و صنعت ریزالکترونیک، ارتقای سطح فناوری و کیفیت تولید محصولات، توسعه صادرات، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی منتهی به تولید نمونه صنعتی و آزمایشگاهی در قالب حمایت از سرمایه گذاری، تسهیلات و یارانه سود اختصاص خواهد یافت.
کارگروهی متشکل از وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نحوه مصرف آن را که حداقل 70 درصد و حداکثر 90 درصد آن برای حمایت از تولید گوشی هوشمند داخلی و حداقل 10 درصد و حداکثر 30 درصد برای حمایت از صنعت ریزالکترونیک خواهد بود را مشخص خواهد کرد.
این در حالی است که طی سال جاری، واردات گوشی‌های بالای 600 دلار با چالش‌های بسیاری رو به رو بوده است. «محمدرضا عالیان»، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در این باره گفت:
«در حالی که دولت به دنبال حمایت از تولید تلفن همراه در کشور است، عملا با سنگ‌اندازی‌های صورت گرفته برای واردات گوشی بالای 600 دلار طی چند ماه اخیر، جلوی تامین منابع مالی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته را گرفته است. از همین رو شاهد تناقضی عجیب در این زمینه هستیم.»
گفتنی است در چند ماه اخیر، شرکت‌های واردکننده موبایل در بلاتکلیفی به سر برده و چند ماهی هیچگونه ارزی برای واردات تلفن همراه تخصیص داده نشد.
دی ماه سال گذشته معاون نوآوری وزیر ارتباطات اعلام کرد در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، طرح آزمایشی تولید گوشی ملی به زودی اجرا خواهد شد. طی این طرح قرار بود تا توانایی تولیدکنندگان برای مدیریت بازار و ارائه خدمات پس از فروش آزموده شود؛ اگرچه با وجود گذشت نزدیک به 9 ماه از آن مصاحبه هیچ خبر جدیدی درباره این طرح منتشر نشده است.

World of Words

منبع: اقیانوس آبی خبر

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *