علاقه به اتومبیل ها وتاکسی های پرنده، فقط با شلوغ شدن بیش از پیش بزرگراه های کشورافزایش یافته است. از آنجا که Uber (اوبر) در طی شیوع پاندمیک ضربه بسیار شدیدی خورد، برخی از بلند پروازانه ترین برنامه های فن آوری پیشرفته خود را به شدت کاهش داده و از رویای خود برای تبدیل شدن به یک رهبر و پیشرو در صنعت کسب و کار حمل و نقل هوایی عقب نشینی کرده است. اما علاقمندی به اتومبیل ها و تاکسی های پرنده فقط به دلیل شلوغ شدن بزرگراه های کشور افزایش یافته است.
اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | برند اوبر، که هفته گذشته واحد مستقل خود (واحد اتومبیل های هوشمند و بدون نیاز به راننده) را فروخت، اعلام کرد که Uber Elevate (اوبراِلی ویت) را نیز واگذار کرده است، عملیات تاکسی هوایی که دو سال و نیم پیش با شور و هیجان زیادی اعلام شده بود.
در حالی که طی کردن مسافت ۷۴ مایلی از San Francisco (سانفرانسیسکو) تا San Jose (سن خوزه) با ماشین بیش از دو ساعت طول می کشد، Uber (اوبر) تخمین می زند که Elevate (اِلی ویت) هواپیمای عمود پرواز آن یا به عبارتی دیگر تاکسی پرنده آن، فقط درمدت زمان ۱۵ دقیقه می تواند این مسافت را پیموده و شما را به آنجا برساند.
برند Joby Aviation از کالیفرنیا قصد دارد Elevate (اِلی ویت) را به عنوان بخشی از یک مجموعه استارتاپی که در آن اوبر ۷۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد، تصاحب کند. Joby Aviation یک شرکت هوا فضایی است که مورد حمایت سرمایه گذاری آمریکایی می باشد و درحال توسعه یک هواپیمای عمود پرواز با نام eVTOL (اِی وی تی اُ اِل) است که می خواهد به عنوان سرویس تاکسی هوایی فعالیت کند.
دارا خسروشاهی مدیر عامل Uber در بیانیه ای گفت این معامله سبب “تعمیق همکاری ما” خواهد شد. در حالیکه برند اوبر ممکن است از کسب و کار تاکسی هوایی خود عقب نشینی کند، برندهای خودروسازی معروفی همچون هیوندای و تویوتا در حال پیشبردن و توسعه دادن برنامه های حمل و نقل هوایی خود هستند.
در ماه اکتبر، شرکت هیوندای گفت قصد دارد تا یک واحد جداگانه به منظور توسعه یک سری کامل از محصولات هوابرد با هدف خدمت رسانی به سرویس های حمل و نقل هوایی مانند Elevate (اِلی ویت)، که هنوز از طریق برنامه Uber کار می کنند، راه اندازی نماید. در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی امسال، هیوندای ماکتی تمام عیار از یک تاکسی هوایی مولتی موتور که SA-1 نامیده می شود، رونمایی کرد.
برند تویوتا نیز به نوبه خود، به خوبی از Cartivator Resource Management (مدیریت منابع کارتیواتور) پشتیبانی کرد. مدیریت منابع کارتیواتور قصد داشت یک ماشین پرنده تک صندلی را در طول بازیهای المپیک و پارالمپیک توکیو به نمایش بگذارد، که این موضوع تا سال دیگر به تأخیر افتاده است.
Akio Toyoda (آکیو تویودا) مدیر عامل شرکت تویوتا موتور در سخنرانی اش در ماه ژانویه گفت: “حمل و نقل هوایی یک هدف بلند مدت برای تویوتا بوده است و در حالی که ما کار خود را در صنعت خودرو ادامه می دهیم، این توافق نامه چشم انداز ما را به آسمان معطوف می کند.” اگر ارائه خدمات تاکسی هوایی به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد، می تواند به سرعت به هزاران هواپیما در سراسر جهان احتیاج داشته باشد – و تولید کنندگان پیشرفته در صنعت خودرو به وضوح یک مزیت رقابتی در تولید انبوه برای این صنعت رو به رشد دارند.
برندهای هوافضایی قدرتمندی مانند Boeing (بوئینگ) و Airbus (ایرباس) معتقدند که تجربیات شخصی آنها می تواند به محصولی ماندگار و پیشرفته تبدیل شود. ایرباس اولین پرواز CityAirbus (سیتی ایرباس) خود را که یک نمونه اولیه از تاکسی هوایی عمود پروازمی باشد را در ماه ژوئیه به نمایش گذاشت. بخش NeXt (نِکست) بوئینگ تقریبا از دوسال پیش که پرواز آزمایشی چند دقیقه ای نمونه خودران (بدون راننده) خود را به نمایش گذاشت برنامه هایش را در این راستا همچنان پیش برده است.
همانند شرکت Joby، تعدادی از استارتاپ ها نیز امیدوارند که وارد بخش تاکسی های هوایی شوند، از این نوع شرکت های استارتاپی علاقمند می توان به برندهای آلمانی چون (لیلیوم) و Volocopter (وُلوُکوپتر) اشاره کرد.
سایر استارتاپ ها مدل کسب و کاری متفاوتی را در ذهن دارند. برند Samson Motors (سامسون موتورز) از اورِگِن (یکی از ایالتهای غرب آمریکا) ، برند Klein Vision (کلاین ویژن) از اسلواک و Terrafugia (تِررافوژیا) که از اسپین-آف های MIT (اِم آی تی) بوده و در حال حاضر متعلق به برند Geely (جیلی) از چین است، همه بر ساخت اتومبیل های پرنده برای مالکان شخصی تمرکز دارند.
Sam Bousfield (سام بوسفیلد)، مدیرعامل برند Samson Sky (سامسون اسکای) و طراح Switchblade (سوئیچ بِلِید) گفت: “با ازدحام ترافیک و تاخیرها با دلایل شرایط جوی و مشکلات اجاره ماشین اوبر خداحافظی کنید و به آزادی سلام دهید.” Switchblade (سوئیچ بِلِید) یک وسیله نقلیه مجاز برای استفاده در جاده های عمومی است که درب های تاشوی آن در زمان پرواز در پشت تبدیل به بال می شوند. طراحان Switchblade (سوئیچ بِلِید) امیدوارند که با ترکیب سفرهای هوایی و جاده ای، زمان سفرهای جاده ای ۵۰۰ مایلی را که ۱۰ ساعت طول می کشند را به ۳ و نیم ساعت کاهش دهند. این اتومبیل پرنده می تواند در فرودگاه های منطقه که معمولاً در فاصله ۳۰ دقیقه ای اکثر خانه ها قرار دارند، فرود آید.
با داشتن موتور توربوشارژ ۲۰۰ اسب بخار، Switchblade (سوئیچ بِلِید) در میان بسیاری ازهواپیماهای شخصی و تاکسی های هوایی در دست ساخت نسبتاً غیرمعمول و منحصربفرد است. تقریباً همه سازنده ها به موتورهای الکتریکی تکیه می کنند که پروازی تمیز و بی صدا را فراهم می کند و این یک نقطه قوت برای متقاضیان و فروش محصول است، با این تفاسیر دور ازا نتظار نخواهد بود که در ارتفاعات نسبتاً کم این محصول پرنده ممکن است آسمان را پر کند.
اینکه چه زمانی تاکسی های پرنده آغاز بکار می کنند نامشخص است. برند اوبر امیدوار بود که در این مقطع زمانی بتواند برنامه های آزمایشی خود را در چندین مکان، از جمله تگزاس و دبی شروع کند. مقامات تویوتا اعلام کردند که به دلیل پاندمیک و چالش های فنی، سرویس تاکسی هوایی حداقل تا سال ۲۰۲۳ راه اندازی نخواهد شد. هیوندای حتی موضعی محتاطانه تر در پیش می گیرد و انتظار نمی رود اولین مدل آن زودتر از سال ۲۰۲۸ مسافران را جابه جا کند.
دیدگاه خود را در میان بگذارید