ryzen اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (3)

پردازنده Ryzen 7 5700G در eBay به فروش گذاشته شد

کاربری در eBay نمونه‌ی پیش‌تولید Ryzen 7 5700G را برای فروش گذاشته و تصویر  نتایج بنچمارک این پردازنده‌ی شتاب‌یافته را نیز منتشر کرده است. 

اقیانوس آبی خبر- اخباربرندها | در اوایل ماه گذشته‌ی میلادی نخستین اطلاعات منتسب‌ به پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 5700G به ‌لطف USB-IF فاش شد و تنها چند روز بعد، شاهد انتشار جزئیات بیشتری از آن بودیم. براساس گزارش تامز هاردور، با وجود دسترسی برخی از اطلاعات در مورد AMD Ryzen 7 5700G، نمی‌دانستیم این پردازنده چه عملکردی نشان می‌دهد.

جزییات جدید

به‌تازگی جزئیاتی در مورد عملکرد AMD Ryzen 7 5700G فاش شده است. نکته‌ی تعجب‌برانگیز آن است که این پردازنده‌ی ای ام دی ‌اکنون با قیمت ۴۹۹ دلار در eBay برای فروش گذاشته شده. نمونه‌ی مهندسی Ryzen 7 5700G که در eBay قرار دارد، در بنچمارک Cinebench R23 ظاهر شده است.

نمی‌توانیم مستقلا صحت اعداد مربوط ‌به عملکرد Ryzen 7 5700G را تأیید کنیم. کارشناس تامز هاردور می‌گوید پس از اندکی بررسی توانسته است پردازنده‌ی شتاب‌یافته (APU) هشت هسته‌ای 5700G و پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی ۶ هسته‌ای Ryzen 5 5600G را در بنچمارک پیدا کند. اطلاعات جدید توسط CPU-Monkey منتشر شده‌ است و به ‌همین دلیل تا زمانی‌که ای ام دی آن را تأیید نکند، همه ‌چیز در حد شایعه باقی می‌ماند.

ryzen اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (2)

ryzen اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (2)

eBay و راستی آزمایی

در آزمایشی که توسط فروشنده‌ی eBay به ‌نمایش گذاشته شده است، نمونه‌ی مهندسی پردازنده‌ی 5700G امتیاز تک هسته‌ای ۱۵۱۴ و امتیاز چند هسته‌ای تحسین‌برانگیز ۱۵,۴۵۶ را ثبت کرده است. در مقایسه، پردازنده‌ی نسل یازدهمی Intel Core i7-1165G7 دارای امتیاز تک هسته‌ای ۱۵۳۲ است. البته Intel Core i7-1165G7 تراشه‌ای در کلاس لپ تاپ است و در دسته‌ی APU دسکتاپ جای نمی‌گیرد.

Ryzen 3700X که بیشتر از هر پردازنده‌ی دیگری در خانواده‌ی ذن ۲ (Zen 2) با پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 5700G قابل‌ قیاس است، توانسته در Cinebench R23 امتیاز تک هسته‌ای ۱۲۵۰ کسب کند. پردازنده‌ی هشت هسته‌ای 1700X که بر پایه‌ی معماری ذن ۱ تولید شده است، به امتیازی بهتر از ۹۵۹ دست پیدا نکرد. مقایسه‌ی این اعداد به‌وضوح نشان می‌دهد ای ام دی توانسته است به‌صورت نسلی پردازنده‌هایش را به‌ شکلی مناسب تقویت کند.

مشخصات

پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی 5700G در مقایسه ‌با 5800X (که دارای همان معماری ذن ۳ و همان تعداد هسته است)، قدم روبه‌عقب کوچکی در زمینه‌ی قدرت پردازشی برمی‌دارد. تردی در شبکه‌ی اجتماعی ردیت امتیاز کاربران را نشان می‌‌دهد و براساس آن، Ryzen 7 5800X توانسته است به‌طور میانگین امتیاز تک هسته‌ای حدودا ۱۶۰۰ و امتیاز چند هسته‌ای نزدیک‌ به ۱۶,۰۰۰ کسب کند. بدیهی است که این تفاوت به توان طراحی حرارتی (TDP) و سرعت کلاک بیشتر پردازنده‌ی 5800X برمی‌گردد.

ryzen اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (1)

ryzen اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (1)

 5800X به حداکثر سرعت کلاک ۴٫۷ گیگاهرتز دست می‌یابد و با انجام برخی کارها می‌توان سرعت کلاک را بالاتر برد. اگر با دقت به تصویر فاش‌شده نگاه کنید متوجه می‌شوید نمونه‌ی مهندسی 5700G دارای همان سرعت کلاک ۴٫۷ گیگاهرتز است. احتمال می‌دهیم 5700G برای آزمایش Cinebench R23 اندکی اورکلاک شده باشد.

براساس شایعه‌ها، پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی Ryzen 7 5700G دارای هشت هسته‌ی پردازشی و ۱۶ ترد است و سرعت کلاکش به ۴٫۴ گیگاهرتز می‌رسد و با توان طراحی حرارتی ۶۵ وات فعالیت می‌کند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این پردازنده‌ی شتاب‌یافته، واحد گرافیکی آن است. متأسفانه جزئیات واحد گرافیکی این پردازنده در eBay فاش نشده است و شاهد انتشار چنین اطلاعاتی نبوده‌ایم.

از شایعه تا واقعیت

بار دیگر تأکید می‌کنیم اطلاعات یادشده در این مقاله تا زمانی‌که ای ام دی واکنش نشان ندهد، غیررسمی هستند. فروشنده‌ی eBay ادعا می‌کند این نمونه‌ی مهندسی، 5700G است و نوشته‌ی روی پردازنده (۳۰-۰۰۰۰۰۰۲۶۳-۱۰۰) احتمالا تأیید می‌کند این همان پردازنده‌ای است که در ماه ژانویه (دی و بهمن ۱۳۹۹) اطلاعاتش فاش شده بود.

World of Words

دیدگاه ها بسته شده اند.