اسپیس ایکس استارلینک اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (1)

برند اسپیس ایکس پیش‌سفارش عمومی اینترنت استارلینک را آغاز کرد

پیش‌سفارش اینترنت استارلینک با پرداخت ودیعه‌ی ۹۹ دلاری به‌صورت عمومی آغاز شده است و برند اسپیس ایکس می‌گوید از اواسط تا اواخر ۲۰۲۱ در دسترس قرار می‌گیرد. 

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | برند اسپیس ایکس (SpaceX) به‌تازگی در سکوت خبری پیش‌فروش سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) را به‌صورت عمومی در سراسر دنیا آغاز کرده است. براساس گزارش Teslarati، به ‌نظر می‌رسد روند تأیید پیش‌خرید سرویس استارلینک در ایالات متحده‌ی آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و برخی مناطق دیگر آغاز شده است.

زمینه سازی

برند اسپیس ایکس کمتر از چهار ماه پیش، بتای عمومی استارلینک را که صرفا ازطریق دعوت‌نامه می‌شد به آن دسترسی داشت، به برخی افراد ارائه داده بود و گفته می‌شود نهایتا ۱۰ هزار نفر تا ماه فوریه‌ی ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) به این سرویس دسترسی پیدا کرده‌‌اند. بدین ترتیب به ‌نظر می‌رسد عرضه‌ی عمومی استارلینک با سرعت بالایی پیگیری می‌شود و این اتفاق در آینده‌ای نه‌چندان دور رنگ حقیقت به ‌خود می‌گیرد. البته همچنان برخی نکات در زمینه‌ی استفاده از استارلینک وجود دارند.

اسپیس ایکس استارلینک اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (3)

اسپیس ایکس استارلینک اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (3)

کاربری در توییتر می‌نویسد براساس آنچه وب‌سایت رسمی استارلینک می‌گوید، این سرویس اینترنت هم‌اکنون برای شمار محدودی از کاربران در هر منطقه‌ی تحت پوشش در دسترس قرار دارد. کسانی که پیش‌تر در پروژه‌ی بتای عمومی استارلینک شرکت کرده‌اند می‌توانند برای دریافت این سرویس سفارش ثبت کنند.

در ادامه‌ی توییت آمده است افرادی که در خارج از منطقه‌ی تحت پوشش بتای استارلینک حضور دارند می‌توانند ودیعه‌ی ۹۹ دلاری به اسپیس ایکس بدهند تا زمانی‌ که استارلینک در آن منطقه در دسترس قرار گرفت، امکان استفاده از این سرویس برای آن‌ها فراهم شود. در هنگام پرداخت ودیعه، اسپیس ایکس تاریخ حدودی عرضه‌ی استارلینک در هر منطقه را اعلام می‌کند و پیش از فرستادن تجهیزات لازم برای هر کاربر، ازطریق ایمیل اطلاع‌رسانی می‌شود. کیت سرویس اینترنتی اسپیس ایکس شامل پایانه‌ی زمینی، روتر وای‌فای، منبع تغذیه، کابل و سه‌پایه است.

رقابت جهانی

عرضه‌ی جهانی استارلینک به عوامل بسیار زیادی وابستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، دریافت مجوز از دولت‌های مختلف است. برند اسپیس ایکس تا سال ۲۰۲۱ موفق شده است مجوز عرضه‌ی استارلینک را در ایالات متحده، کانادا و بریتانیا دریافت کند و ظاهرا مشتریان بتای استارلینک در این سه کشور پخش شده‌اند.

برند اسپیس ایکس همچنین از مذاکره با مکزیک، آلمان، یونان، فرانسه، استرالیا، آرژانتین و شیلی برای دریافت مجوز خبر می‌دهد. فرایند دریافت مجوز در منطقه‌ی کارائیب، اتریش، اسپانیا، ایرلند، ایتالیا، نیوزیلند، فیلیپین، هند، ژاپن، آفریقای جنوبی، برزیل، کلمبیا نیز در حال انجام است؛ اما در مراحل اولیه به ‌سر می‌برد. احتمالا تعداد زیادی از کشورهای دیگر دنیا نیز مشغول مذاکره با اسپیس ایکس هستند؛ اما هنوز به‌صورت رسمی نامی از کشورهای دیگر برده نشده است.

اسپیس ایکس استارلینک اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (2)

اسپیس ایکس استارلینک اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (2)

کاربری در توییتر اسکرین‌شاتی از وب‌سایت استارلینک منتشر کرد و نوشت امیدوار است به‌زودی قیمت این سرویس اینترنت در کانادا کاهش پیدا کند. ایلان ماسک در پاسخ به توییت این کاربر، نوشت قرار است قیمت استارلینک در تمامی مناطق دنیا یکسان باشد و تفاوت‌ هزینه صرفا مربوط به مالیات و ارسال خواهد بود.

در حال‌ حاضر قیمت اینترنت استارلینک در شهرهای توسعه‌یافته و به‌طور کلی مناطقی که دارای جمعیت متوسط هستند، زیاد است. کاربران استارلینک برای دریافت میانگین سرعت دانلود ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت ‌بر ثانیه و دسترسی به سرویسی با تأخیر بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه باید ماهانه ۹۰ دلار پول بدهند. این تنها هزینه‌ی استارلینک نیست؛ کسانی که علاقه‌مند به دسترسی به این سرویس هستند باید ۵۰۰ دلار جداگانه برای دریافت پایانه‌ی زمینی استارلین بپردازند.  این قیمت باعث می‌شود بسیاری از افراد در کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای کمتر توسعه‌یافته تمایلی به استفاده از استارلینک نداشته باشند.

هدف

هدف اصلی راه‌اندازی استارلینک، ارائه‌ی سرویس اینترنت به مناطق دورافتاده‌ای است که کابل اینترنت در دسترس قرار ندارد و عملا بدون استارلینک نمی‌توان به اینترنت متصل شد. چندده میلیون نفر در سراسر دنیا در چنین مناطقی زندگی می‌کنند و قطعا هدف قرار دادن این بازار می‌تواند برای اسپیس ایکس سودآور باشد. اکثر کسانی که در مناطق دوردست هستند به اینترنت دسترسی ندارند یامجبورند سراغ سرویس‌های گران‌قیمت موبایل و ماهواره بروند. در بسیاری از مواقع، استارلینک برای این افراد هم‌قیمت با دیگر سرویس‌های در دسترس یا ارزان‌تر از آن‌ها است؛‌ آن هم در شرایطی که از سرویس‌های دیگر آن مناطق کیفیت بسیار بیشتری دارد.

 به ‌نظر می‌رسد فرایند پیش‌خرید سرویس استارلینک بدون هیچ محدودیتی با پرداخت ودیعه‌ی قابل ‌بازگشت ۹۹ دلاری آغاز شده است. اکثر کاربران پس از سفارش سرویس متوجه شده‌اند که استارلینک از اواسط تا اواخر ۲۰۲۱ برای آن‌ها در دسترس قرار می‌گیرد.

World of Words

دیدگاه ها بسته شده اند.