دیجی کالا-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

مدیران دیجی‌کالا: فرصت ورود استارتاپ‌های ایرانی به بازار منطقه در حال پایان است

مدیران دیجی‌کالا: فرصت ورود استارتاپ‌های ایرانی به بازار منطقه در حال پایان است

مدیران دیجی‌کالا اعتقاد دارند استارتاپ‌های منطقه با جذب سرمایه‌های میلیارد دلاری در فکر ورود به بازارهای اروپا هستند و همین موضوع در کنار تحریم‌ها، ورود استارتاپ‌های ایرانی به منطقه را سخت کرده است. فرصتی که به نظر برادران محمدی، رو به اتمام است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|دیجی‌کالا طی چند سال گذشته روی ورود به کشورهای منطقه حساب ویژه‌ای باز کرده بود و سال ۱۴۰۰ را برای رسیدن به این مهم هدف‌گذاری کرده بود؛ اما تلاش‌ها به کجا رسید؟

«ما برای خروج از ایران آمادگی داریم اما واقعیت این است که کشورمان تحریم است و فعالیت در خارج از ایران به روش‌های شفاف و سالم تقریباً امکان پذیر نیست».

بهبود شرایط

او ابراز امیدواری کرد با بهبود شرایط و رفع احتمالی تحریم‌ها، بتوانند قبل از اینکه فرصت‌ها در منطقه از دست برود، بازار خود را در خارج از ایران گسترش دهند.

«حمید محمدی»، مدیرعامل دیجی‌کالا نیز معتقد است علاوه بر تحریم‌ها، بحث نبود سرمایه‌گذار مناسب نیز برای ورود به بازار منطقه، مزید بر علت شده است:

«فعالیت در بازاری مثل عراق، سوریه، آذربایجان و… نیاز به یک سرمایه‌گذاری بزرگ دارد تا بتوان در آن‌ها یک کسب‌وکار را استارت زد. جذب سرمایه از منابع داخلی بسیار سخت بوده و بازار سرمایه مسیر بن بستی را طی کرده است. سرمایه‌گذاری خارجی نیز در استارتاپ‌های ایرانی عملاً منتفی شده است».

او معتقد است عملاً برای استارتاپ‌های ایرانی ورود به بازار کشورهای منطقه دیر شده است و آن‌ها این بازار را از دست داده‌اند:

«شرکت‌های بین‌المللی در روز اول کاری خود، سرمایه‌های میلیارد دلاری جذب کرده‌اند. «ترندیو» و «گتیر» در ترکیه و امارات میلیاردها دلار جذب سرمایه کرده‌اند که در مقایسه با استارتاپ‌های ایرانی رقم هنگفتی بوده و رقابت در این حوزه بسیار سخت شده است».

پتانسیل ورود

به گفته محمدی کافه بازار، اسنپ و دیگر شرکت‌های بزرگ فناورانه ایرانی هم پتانسیل ورود به منطقه را دارند اما در حال حاضر استارتاپ‌های منطقه به فکر رفتن به بازارهای اروپایی هستند و فعالیت در منطقه دیر و سخت شده است.

سعید محمدی پیش از این گفته بود سرمایه‌گذار خارجی می‌توانست نقش بسزایی برای توسعه فعالیت‌ها در خارج از کشور داشته باشد؛ اما در حال حاضر با توجه به گستره فعالیت آمازون و علی بابا در کشورهای منطقه، این فرصت تا حد زیادی از دست رفته است. اگرچه آن‌ها همچنان برنامه‌ریزی‌هایی برای آن دارند.

سفارش آنلاین غذا

همچنین مدیرکل دیجی‌کالا جت اعلام کرد که در نقشه راه آن‌ها سفارش آنلاین غذا وجود دارد و به زودی این سرویس نیز در کنار سایر سرویس‌ها در دیجی‌کالا جت راه‌اندازی خواهد شد.

«حمیدرضا پاکروان»، مدیرکل دیجی‌کالا جت در رویداد برخط ایران که در آن از محصول دیجی‌کالا جت به صورت رسمی رونمایی شد، اعلام کرد که در تهران، اصفهان، مشهد و کرج فعالیت خود را آغاز و ۱۷ جت‌مارت را در این نقاط فعال کردند.

به گفته او جت مارت‌ها در واقع فروشگاه‌های فروش محصولات هستند که مشتری فیزیکی ندارند و فقط برای فروش آنلاین در نظر گرفته شده‌اند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قصد دارند در دیجی‌کالا جت وارد حوزه سفارش آنلاین غذا شده و رسماً رقابت با اسنپ‌فود را آغاز کنند یا خیر، گفت:

«اساساً جذابیت مسئله سرویس فروش آنلاین غذا در سرویس‌های On-Demand بسیار بالاست و در دنیا نیز این موضوع‌ترند است اما ما با زاویه دیگری کار را شروع کردیم و تمرکز خودمان را در سرویس دیگری گذاشتیم تا کار را متفاوت شروع کنیم».

دیجی کالا جت-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

در برنامه آینده

پاکروان در ادامه تاکید کرد که سفارش آنلاین غذا در برنامه راه آینده آن‌ها وجود دارد و پیش از آن نیز سرویس‌های دیگری در دیجی کالا جت راه اندازی خواهد شد: «پیش از آن سرویس‌های دیگری هم در جت وجود خواهد داشت و قطعاً ما در مورد ورود به حوزه رستوران‌ها هم کارهایی داریم و به آن فکر کردیم».

پاکروان در ادامه گفت که در حال حاضر محصولات دیجی‌کالا جت در حال گسترش هستند:

«محصولات به جز کالاهای سوپرمارکتی زیاد شده و در حال حاضر مواردی چون کافه‌ها در این پلتفرم فعال هستند. به زودی میوه‌فروشی و سبزی‌فروشی‌ها نیز در دیجی‌کالا جت فعال خواهند شد. در زمینه آرایشی و زیبایی و محصولات سلامت نیز به زودی کارهایی خواهیم کرد و قصد همکاری با فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال در این عرصه‌ها را داریم تا به زودی به سرویس جت اضافه شوند».

جت‌مارت‌ها

او تاکید کرد فعالیت در دارک‌استورها یا همان جت‌مارت‌های خود دیجی‌کالا نیز گسترده شده و این موارد محدود به دارک‌استورهای سوپرمارکتی نخواهند بود و جت‌مارت‌ها هم به زودی متنوع خواهند شد: «با توجه به گسترده شدن سبد محصولات در این سرویس قصد داریم فعالیت متفاوتی برای جت‌مارت‌ها بیافرینیم و به زودی جت‌مارت‌ها با کارایی‌های متفاوت خواهیم داشت».

World of Words

منبع: digikala


دیدگاه ها بسته شده اند.