نماوا

واکنش فیلیمو به سخنان رئیس ساترا: انسداد ایجادشده محصول عملکرد بی‌ضابطه ساترا است

واکنش فیلیمو به سخنان رئیس ساترا: انسداد ایجادشده محصول عملکرد بی‌ضابطه ساترا است

فیلیمو به اظهارات رئیس ساترا درباره ایجاد محدودیت برای پلتفرم‌های نمایش خانگی واکنش نشان داده و خواستار شفاف‌سازی درباره چگونگی تأسیس و نحوه قانون‌گذاری توسط ساترا شد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|در پی انتشار نامه سعید مقیسه، رئیس کل ساترا به رئیس سازمان صداوسیما درباره شرایط پلتفرم‌های نمایش خانگی و درخواست او از نهادهای مختلف برای جلوگیری از فعالیت پلتفرم‌های متخلف، هنرمندان، کارشناسان و کاربران به طرق مختلفی به این اقدام واکنش نشان دادند.
همچنین، رئیس کل ساترا، ظهر امروز (۲۶ تیر)، در مصاحبه‌ای توضیحاتی را درباره تخلفات این پلتفرم‌ها و نحوه برخورد ساترا با آن‌ها ارائه کرده است. فیلیمو، به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های نمایش درخواستی (VOD)، بعد از انتشار نامه و مصاحبه مذکور با انتشار متنی به این اظهارات واکنش نشان داده است.
سعید مقیسه در مصاحبه امروز خود لغو مجوز فیلیمو و نماوا را تکذیب و در ادامه تصریح کرده که هنوز تصمیم قطعی برای تعلیق مجوز پلتفرم‌های مذکور اتخاذ نشده است. به گفته او، امتیاز برخی از سامانه‌های نمایش درخواستی که تخلفاتی داشته‌اند، کسر شده و اگر روند کسر امتیاز آن‌ها ادامه داشته باشد و به کمتر از امتیاز لازم برسد، ساترا اقدامات قانونی لازم را در قبال پلتفرم مذکور انجام خواهد داد.
به گفته رئیس کل ساترا سامانه‌های نمایش درخواستی در حالی محصولات خود را با ترافیک تمام‌بها به مخاطبان عرضه می‌کردند که طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، ترافیک داخلی باید به صورت نیم‌بها برای کاربران داخلی محاسبه شود. مقیسه این موضوع را یکی از تخلفات پلتفرم‌های نمایش خانگی عنوان کرده است.
او همچنین بر لزوم پایبندی سامانه‌های نمایش درخواستی به مبادی فرهنگ اسلامی ایرانی اشاره کرده و در ادامه تصریح کرده است که ساترا با پلتفرمی که این ارزش‌ها را نادیده بگیرد، با دیده اغماض برخورد نخواهد کرد.
در ابتدای متن منتشرشده توسط فیلیمو و در واکنش به اظهارات اخیر رئیس ساترا، این مجموعه خواستار شفاف‌سازی و ارائه توضیحات درباره نحوه ایجاد ساترا شده و چنین نوشته است:
ایجاد هر ساختاری در سطح ملی و فرادستگاهی، مانند ساترا، نیازمند قانون تأسیس یا قانون تشکیلات با وظایف و اختیارات روشن است. لطفاً در این خصوص شفاف‌سازی شود که کدام مرجع قانون‌گذاری یا تدوین مقررات در کشور به این مهم اهتمام ورزیده و سند مورد نظر برای اطلاع عموم رونمایی شود.
مسئولان این پلتفرم همچنین اصطلاح «صوت و تصویر فراگیر» را مورد پرسش قرار داده و در بخشی از متن منتشرشده خود از مسئولان ساترا خواسته‌اند که تعریف مشخص این اصطلاح را بیان کرده و دامنه شمول آن را مشخص کنند. در این خصوص در متن منتشرشده توسط فیلیمو چنین آمده است:
آیا از اصطلاح فنی-فرهنگی «صوت و تصویر فراگیر» در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی تعریف دقیقی ارائه شده است یا خیر؟ آیا پلتفرم‌های نمایش درخواستی، شامل این تعریف می‌شوند یا خیر؟
با توجه به این که مجموعه ساترا ذیل سازمان صداوسیما تعریف می‌شود، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران موضوع قانون‌گذاری و تعیین مقررات برای تولیدات رسانه‌ای را توسط سازمانی که خود تولیدکننده محتوای رسانه‌ای است، غیر قابل قبول می‌دانند.
با توجه به این که این سازمان با برخورداری از امکان قانون‌گذاری، اجرای قوانین و نظارت و رسیدگی بر تخلفات عملاً تمامی اختیارات را در دست دارد، بخش خصوصی توان و امکان تعامل با این نهاد را که ذی‌نفع نیز محسوب می‌شود، نخواهد داشت. در سومین پرسش فیلیمو از ساترا همین مسئله مورد سؤال قرار گرفته و نوشته شده است:
آیا منطقی است که ساختاری منقبض، کند و ایستا، خود قوانین و اقلیم حکمرانی‌اش را تعریف کند، خود اجرا کند و خود هنگام مناقشه و اختلاف، مرجع رسیدگی به تخلفات باشد؟ بخش خصوصی چگونه می‌تواند با چنین تنظیم‌گر ذی‌نفعی رابطه منطقی و حرفه‌ای داشته باشد؟
در پایان این متن، مجموعه فیلیمو ضمن تأکید بر پایبندی خود به تنظیم‌گری منصفانه و نظارت دغدغه‌مندانه بر مبنای ضوابط شفاف و روشن، از عملکرد سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر انتقاد کرده و چنین نوشته است: «ما انسداد ایجادشده را محصول عملکرد بی‌ضابطه ساترا و عدم تمایل این مجموعه به قانونمند شدن توسط مراجع ذی‌صلاح می‌دانیم.»

World of Words

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *