t-90m tank

روسیه پیشرفته‌ترین تانک خود را در جنگ با اوکراین از دست داد

روسیه پیشرفته‌ترین تانک خود را در جنگ با اوکراین از دست داد

طبق گزارش‌ها، روسیه پیشرفته‌ترین تانک خود با نام T-90M را در جنگ با اوکراین از دست داده تا پس از ناو جنگی پیشرفته «موسکوا»، دومین جنگ افزار پیشرفته و قدرتمندش توسط نیروهای اوکراینی نابود شود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|نزدیک به سه ماه از شروع «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین می‌گذرد؛ جنگی که نه تنها تلفات انسانی بی‌شماری داشته، بلکه باعث نابودی بسیاری از تجهیزات نظامی و هواپیماها از جمله بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا به نام آنتونوف 225 مریا شده است. حالا هم تانک بسیار پیشرفته T-90M قربانی این جنگ شده است.
در هفته عجیبی که تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به طور رسمی جنگ خود را با اوکراین اعلام کرد، علاوه بر خسارت‌های جانی و مالی گسترده‌ای که به این کشور وارد کرد، یکی از مهم‌ترین میراث هوافضای قرن بیستم میلادی نیز طی این جنگ از بین رفت. بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا، آنتونوف ۲۲۵ مریا (Antonov AN-225 Mriya) تنها هواپیمای باری شش موتوره جهان توسط نیروهای روسیه آسیب دید و منفجر شد.
پس از ابهاماتی که درباره سقوط این هواپیما به وجود آمد، وزیر امور خارجه اوکراین این حادثه ناگوار را در توییتر خود تأیید کرد و نوشت: «هواپیمای AN-225 مریا (به معنی رؤیا در زبان اوکراینی) بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا بود. ممکن است روسیه مریای ما را از بین برده باشد، اما هیچ وقت نمی‌تواند رویای کشور اروپایی قوی، آزاد و دموکراتیک ما را از بین ببرد. ما پیروز خواهیم شد!»
دیروز که این هواپیما از بین رفت، تصویر ناواضحی منتشر شد که نشان می‌داد هواپیمایی در فرودگاه هوستومل (Hostomel) با بمبی منفجر شده و با بررسی‌های بیشتر مشخص شد که این هواپیما همان آنتونوف ۲۲۵ مریا افسانه‌ای بوده است. این فرودگاه در ششم اسفندماه توسط نیروهای روسی تصرف شد و از آنجایی که راهی برای فرود هواپیماهای سنگین دارد،‌ حالا روسیه می‌تواند به راحتی نیروهای خود را با هواپیماهای جنگی سنگین در قلب کی‌یف جابه‌جا کند.

تانک T-90M چه ویژگی‌هایی دارد؟

T-90M یک ارتقای بزرگ نسبت به تانک‌های T-72 دوران شوروی محسوب می‌شود و از موتور قدرتمند 1300 اسب بخاری بهره می‌برد که این موتور، سرعت 45 کیلومتر بر ساعتی را برای آن به همراه دارد.
این تانک دارای دید پانوراما دوربرد با کانال تصویربرداری حرارتی اضافه است. دید چند کاناله به این تانک کمک می‌کند تا در هر ساعت از روز برای انجام عملیات‌ها مناسب باشد. این تانک همچنین می‌تواند به سیستم ردیابی خودکار «Kalina» مجهز شود که قفل شدن روی هدف و حتی شلیک در هنگام حرکت را ممکن می‌کند.
تانک T-90M از صفحات فولادی اضافه به نام «RELIKT»، سیستم‌های هشدار لیزری و حفاظ‌های خاص برای محافظت در برابر «آرپی‌جی» به شکل توری در قسمت پایینی برجک و بخشی پشتی بهره می‌برد. این تانک همچنین دارای پوشش ویژه‌ای از مواد عایق حرارتی به نام «Nakida» است که به مخفی ماندن این تانک از دید رادارها کمک زیادی می‌کند.
طبق تخمین‌ها، ارتش روسیه تنها 100 تانک T-90M دارد و اولین تانک‌ها در اوایل 2020 به ارتش روسیه تحویل داده شدند.

جنگ افزار آمریکایی، قاتل پیشرفته‌ترین تانک روسیه

با وجود تمام سیستم‌ها و قابلیت‌های محافظتی، این تانک توسط موشک ضد تانک آمریکایی «جاولین» در جنگ با اوکراین نابود شده است. جاولین یک جنگ افزار ضد تانک پیشرفته و قدرتمند است که تا به امروز در 5000 درگیری موفق عمل کرده است. جاولین از یک کلاهک ضد تانک قوی (HEAT) بهره می‌برد که از بالا به تانک‌ها حمله می‌کند؛ یعنی جایی که نازک‌ترین زره تانک قرار دارد.

World of Words

منبع: twitter


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *