QmZD0x12PhtmxGO4x2zC9LhVHugd3zMM-910x600

محققان: غذاهای فرآوری‌شده می‌توانند ریسک مرگ زودرس و سرطان روده بزرگ را افزایش دهند

محققان: غذاهای فرآوری‌شده می‌توانند ریسک مرگ زودرس و سرطان روده بزرگ را افزایش دهند

دو تحقیق جدید نشان می‌دهند که مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده می‌توانند باعث مرگ زودهنگام شوند و با افزایش ریسک سرطان روده در ارتباط باشند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|غذاهای فوق فرآوری‌شده در کشورهایی مثل آمریکا، بریتانیا و کانادا بیش از 50 درصد سهم کالری مصرفی شهروندان را تشکیل می‌دهند. حالا دو تحقیق جدید در ایتالیا و ایالات متحده نشان داده که مصرف این مواد خوراکی می‌تواند ریسک مرگ زودهنگام و بروز سرطان روده بزرگ را در افراد افزایش دهد.
بسیاری از ما می‌دانیم که غذاهای فرآوری‌شده برای سلامتی مضرند، اما عده‌ای احتمالا تصور می‌کنند که صرفا ارزش غذایی این مواد پایین‌تر است. اما به‌تازگی دو مطالعه جدید نشان داده که این ریسک فقط مربوط به بحث ارزش غذایی نیست و این غذاها می‌توانند جان افراد را هم به خطر بیندازند.
مطالعه اول روی بیش از 20 هزار بزرگسال ایتالیایی، می‌گوید افرادی که بیشترین مقدار غذاهای فرآوری‌شده را مصرف کرده‌اند، با ریسک بالاتری برای مرگ زودهنگام بر اثر عوامل مختلف روبرو بودند. مطالعه دوم روی بیش از 50 هزار آمریکایی بزرگسال هم نشان داده که مصرف بالای این غذاها با افزایش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ در ارتباط است.
نکته جالب درباره این مطالعات این بود که ریسک تهدید سلامتی با مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده حتی پس از احتساب ارزش غذایی پایین آن‌ها پابرجا ماند. این یعنی عوامل دیگری در این مواد خوراکی باعث می‌شوند سلامت افراد در معرض خطر قرار بگیرند.
این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهند که دریافت مواد غذایی مناسب در بخش‌های دیگر رژیم غذایی احتمالا نمی‌تواند ریسک بیماری‌هایی که از غذاهای فرآوری‌شده به وجود می‌آیند را خنثی کند. از سوی دیگر، می‌توان حدس زد که تلاش صنعت غذا برای بهبود وضعیت ارزش مواد مغذی در این محصولات – از جمله از طریق افزودن ویتامین‌ها – می‌تواند باعث نادیده گرفتن مشکل اصلی شود.
مطالعه ایتالیا درباره عوامل مضر در غذاهای فوق فرآوری‌شده دریافته که نشانگرهای التهابی – مثل افراد تعداد گلبول‌های سفید – در گروهی که بیشتر از این مواد خوراکی استفاده می‌کردند، بیشتر بوده است. بدن ما در مواجهه با عوامل متعددی از خود واکنش التهابی نشان می‌دهد. این واکنش‌ها معمولا خیلی زود خاتمه می‌یابند، اما برخی افراد ممکن است دچار التهابات مزمنی شوند که به بافت‌های بدن آسیب برساند و بیماری‌های مزمنی مثل سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را به وجود بیاورد.
پژوهش‌های متعدد نشان داده که رژیم غذایی نامناسب هم می‌تواند این التهابات را در بدن به وجود بیاورد. با توجه به این که علائم التهاب در بدن مصرف‌کنندگان غذاهای فرآوری‌شده در ایتالیا وجود داشته، می‌توان نتیجه گرفت که چرا این مواد خوراکی ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف را در بدن افزایش می‌دهند.
اگرچه مطالعه دوم در آمریکا افزایش التهاب در افراد مصرف‌کننده غذاهای فرآوری‌شده را اندازه نگرفته، ولی التهاب به عنوان یک پیوند قوی با افزایش ریسک سرطان روده بزرگ در نظر گرفته می‌شود.

World of Words

منبع:bmj

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *