اتر

آپدیت مرج اتریوم؛ نویدبخش کاهش 99 درصدی مصرف انرژی

آپدیت مرج اتریوم؛ نویدبخش کاهش 99 درصدی مصرف انرژی

آپدیت مرج اتریوم یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ رمزارزها محسوب می‌شود و پس‌ از این ادغام، اتریوم 2 (Ethereum 2.0) به وجود می‌آید.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|شبکه اتریوم در تلاش است با تغییر الگوریتم استخراج خود مصرف انرژی را تا 99 درصد کاهش دهد و این موضوع می‌تواند برای بازار ارزهای دیجیتال بسیار حائز اهمیت باشد. در واقع آپدیت مرج اتریوم یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ رمزارزها محسوب می‌شود و پس از این ادغام، اتریوم 2 (Ethereum 2.0) به وجود می‌آید.
اما ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه مرج اتریوم می‌تواند چنین تاثیری را بر بازار بگذارد و انجام این کار ممکن است چه تهدیدها و چالش‌هایی به همراه داشته باشد؟ در این مطلب قصد داریم ضمن مرور اجمالی بر آپدیت مرج اتریوم، به آسیب پذیری‌های احتمالی آن اشاره کنیم و وضعیت احتمالی بازار را در زمان بعد از مرج به صورت مختصر مورد توجه قرار دهیم.
حدود 15 سپتامبر شبکه اتریوم آپدیت می‌شود و الگوریتم استخراج رمزارز اتریوم از مدل استخراج اثبات کار (PoW) به مکانیزم اجماع اثبات سهام (POS) تغییر خواهد کرد. این فرآیند باعث می‌شود مصرف انرژی تا 99 درصد کاهش پیدا کند که دلیل آن این است که ماینرها برای استخراج اتریوم دیگر نیازی به سیستم‌های کامپیوتری با گرافیک گران قیمت نخواهند داشت و تغییراتی در شبکه رخ می‌دهد که نتیجه آن خوشایند است.
بازار کریپتو با انتقادهای بسیاری روبرو است که یکی از آنها مصرف بالای انرژی است و با مرج اتریوم این وضعیت بهینه خواهد شد.

استخراج اتریوم و چالش‌ها

زمانی که بیت کوین و اتر ارزش یک پنی داشتند، استخراج آنها نیز ارزان‌تر بود. اما با افزایش ارزش ارزهای دیجیتال، د رواقع نوعی رقابت در بازار ایجاد شد. ماینرها هم مجبور شدند منابع خود را برای به دست آوردن کوین‌های بیشتر ارتقا داده و از منابع بیشتری استفاده کنند. در این راستا، مصرف انرژی نیز افزایش پیدا کرد و فعالان محیط زیست به این رویکرد واکنش منفی نشان دادند.
اتحادیه اروپا قبل از تصمیم‌گیری در مورد رمزارزها، ابتدا موضوع مصرف بالای انرژی و اثرات زیست محیطی این دارایی‌های دیجیتالی را مورد توجه قرار داد.
مدل استخراج اثبات کار یا PoW
مدل اثبات کار یا به اختصار Pow که سرواژه‌های Proof of Work است در واقع نوعی الگوریتم برای استخراج رمزارز محسوب می‌شود که در آن ماینرها برای تایید تراکنش‌های شبکه از این روش استفاده می‌کند. این روش مصرف بالای انرژی دارد و به دلیل مشکلات زیست محیطی و ردپای کربن مورد انتقاد بسیاری قرار دارد. شبکه اتریوم برای حل این مشکل بر آن شد تا این روش را کنار گذاشته و مدل اثبات سهام یا PoS را در پیش بگیرد. در این روش جدید مصرف انرژی بهینه می‌شود و می‌تواند پاسخگوی فعالان محیط زیست و انتقادهایی که به رمزارزها وارد می‌کنند باشد.
مدل اثبات سهام یا PoS
مدل اثبات سهام یا Proof of Stake و به اختصار PoS نوعی الگوریتم استخراج رمزارز در سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین است که در آن ماینرها می‌توانند با توجه به تعداد کوین‌هایی که در آن شبکه نگهداری می‌کنند، تراکنش‌هایی را تایید کنند.
گفتنی است در این مدل، هرچقدر تعداد کوین‌های کاربر بیشتر باشد، از قدرت بالاتری در شبکه برخوردار است. در این روش دیگر نیازی به داشتن کارت‌های گرافیک تخصصی برای استخراج کوین نیست و این رویکرد مصرف انرژی را تا 99.5 درصد کاهش داده و دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود. با آپدیت اتریوم مدل اثبات سهام جایگزین مدل اثبات سهام می‌شود.
مزایای مرج اتریوم از نظر مصرف انرژی
به نظر می‌رسد تغییر مدل استخراج و مدل اثبات سهام مصرف انرژی اتریوم را به شدت کاهش می‌دهد. برخی برآوردها حاکی از آن است که 45000 گیگاوات ساعت در سال یا کمی بیشتر از آن در نیوزلند مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند که در واقع رقمی حدود 99.9 درصد کاهش انرژی محسوب می‌شود.
از نظر ردپای کربن، اساسا مانند هر عملیات اینترنتی دیگری، می‌توان گفت که این تغییر می‌تواند ردپای کربن را به شدت کاهش دهد.

آسیب پذیری‌های احتمالی مرج اتریوم

بی‌شک مدل اثبات سهام نسبت به روش استخراج اثبات کار که امنیت آن برای بیش از یک دهه مورد بررسی قرار گرفته است، کمتر مورد آزمایش قرار گرفته است. بنابراین می‌تواند آسیب پذیری‌های جدیدی را ایجاد کند. همچنین، خطر جدید دیگری وجود دارد که می‌تواند به صورت خطرناکی قدرتمند باشد. در واقع بازیکن جدیدی وارد میدان شده است. این بازیکن جدید اضافی در اکوسیستم اتریوم که در واقع سازندگان هستند، خطرات خاص خودش را دارد. سازندگان، تراکنش‌ها را در بلوک‌ها دسته بندی می‌کنند و آنها را به اعتبارسنجی‌ها منتقل می‌کنند. در حال حاضر بیش از 400000 تایید کننده وجود دارد.
به‌روزرسانی‌های اصلی نرم‌افزاری تقریبا هیچ‌وقت بدون مشکل انجام نمی‌شوند. علی‌رغم سال‌ها آزمایش قبل از مرج ممکن است مشکلات مختلفی ظاهر شوند. حتی این احتمال وجود دارد که برخی مشکلاتی به وجود بیایند که نیاز شود به صورت موقت زنجیره بلوک متوقف شود. همچنین خطر حملات مختلف را نیز نباید نادیده گرفت. خطر حمله هکرها هم در این بین می‌تواند مشکل ساز باشد.
در حالی که اتریوم در برابر چنین حملاتی سخت‌تر شده است، برخی از برنامه‌های در حال اجرا در شبکه ممکن است حفاظت‌های لازم را در کد خود لحاظ نکرده باشند.

موفقیت مرج اتریوم چه اثری بر بازار می‌گذارد؟

شاید این سوال پیش بیاید که اگر مرج اتریوم موفقیت آمیز باشد، این موضوع برای مدل اثبات کار بلاک‌چین چه معنایی خواهد داشت؟ و در واقع چه اثری روی بازار می‌گذارد؟
اگر سیستم جدید اتریوم به خوبی شروع به کار کند، می‌تواند فشار بیشتری را بر سیستم‌های اثبات کار به‌ویژه بیت‌کوین وارد کند تا به فرآیندی با انرژی کارآمدتر روی آورند. نگرانی‌های زیست‌محیطی پیرامون چنین بلاک‌چین‌هایی مدت‌ها است که مانع از سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و صندوق‌های بزرگ روی آنها شده است. شرکت‌هایی که به مسایل زیست محیطی اهمیت می‌دهند به سراغ چنین سرمایه‌گذاری‌هایی نمی‌روند.
امیدواری اتریوم این است که وقتی پلتفرم سازگارتر با محیط زیست شد، سرمایه‌گذاران نهادی و سازمانی بیشتری به آن توجه نشان بدهند. همچنین توسعه‌دهندگان بیشتری روی خوش نشان داده و وارد بازار شوند.
چنین رویکردهایی به صورت بالقوه می‌تواند تغییراتی رد وضعیت بازار ایجاد کند و شاید بتواند به سمتی پیش برود که اتریوم برای اولین بار از بیت کوین پیشی بگیرد. برخی تحلیلگران بازار می‌گویند حتی شاید زمانی برسد که ارزش بازار اتریوم از بیت کوین جلو بزند.
همچنین مرج اتریوم روی معاملات اتر نیز بی‌تاثیر نیست. در حال حاضر، تنها درصد کمی از اتر در گردش برای سهامداری در اثبات آزمایشی اتریوم بلاک چین استفاده می‌شود. در طی یک یا دو سال از زمان ادغام، ممکن است حدود 80 درصد اتر در معرض خطر قرار گیرد، به این معنی که برای مدتی قفل خواهد شد. این می تواند پیامدهایی برای قیمت گذاری و نقدینگی بلندمدت اتر به دنبال داشته باشد.

World of Words

منبع:bloomberg

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *