اقیانوس آبی خبر خودروهای خودران اخبار برندها (2)

مجوز آلمان برای برندهای خودروسازی با تکنولوژی خودران

قانون ورود خودروهای خودران به جاده‌ها و مسیرهای عمومی توسط پارلمان آلمان – موسوم به بوندس‌تاگ – تصویب شد. به موجب این قانون که از سال آینده اجرایی می‌شود، آلمان به نخستین کشوری تبدیل خواهد شد که تردد اتومبیل‌های خودران برند های مختلف در آن به شکلی قانونی آزاد خواهد بود.

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | به گفته وزیر راه و ترابری آلمان یعنی آقای اندریاس شویر، این قانون به خودروسازان اجازه می‌دهد اتومبیل‌های خودران سطح ۴ را از لابراتورهای تحقیقاتی و محیط‌های آزمایشگاهی به جاده‌ها و خیابان‌ها ببرند. البته ذکر این نکته ضروری است که تمامی جاده‌ها و خیابان‌ها مشمول این قانون نمی‌شوند و تنها بخشی از آنها برای تست این دسته از خودروها انتخاب شده‌اند.

اقیانوس آبی خبر خودروهای خودران اخبار برندها (2)

اقیانوس آبی خبر خودروهای خودران اخبار برندها (2)

استفاده در حمل و نقل عمومی

شاید بدانید در فناوری خودران سطح ۴، سیستم‌های پیشرفته کامپیوتری تقریبا تمامی وظیفه هدایت وسیله نقلیه را بر عهده می‌گیرند. آنطور که وزارت راه و ترابری آلمان گزارش کرده، در فاز نخست می‌توان از این فناوری در ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای باربری استفاده نمود.

طبق قانون اخیر پارلمان آلمان، اتومبیل‌هایی که توسط برندهای خودروسازی با قابلیت خودران مجوز ورود به بخش‌های تعیین شده را خواهند داشت. ذکر این نکته ضروری است این قانون برای نهایی شدن نیازمند تصویب مجلس بوندس‌رات است؛ این مجلس شامل نمایندگان ۱۶ ایالت آلمان می‌شود.

ارتقای پاکیزگی با خودروهای خودران

هیلدگارت مولر رئیس اتحادیه صنایع خودروسازی برندهای آلمانی از تصویب این قانون ابراز خوشحالی کرده و گفته چنین قانونی این کشور را قادر می‌سازد در عرصه فناوری خودران به یک پیشتاز تبدیل شود. از سوی دیگر جم ازدمیر از مقامات بلندپایه حزب سبزها نیز این قانون را گامی مثبت دانسته و آن را در افزایش ایمنی، ارتقای کیفیت زندگی و پاکیزگی هوا موثر عنوان کرده است.

بد نیست اشاره کنیم اتومبیل‌های خودران به طور کلی به 5 دسته تقسیم می‌شوند. در سطح صفر فقط برخی هشدارهای معین به راننده داده می‌شود. در سطح دوم کامپیوتر خودرو می‌تواند کنترل اجزایی مثل گاز، ترمز و فرمان را در اختیار بگیرد، اما با این حال راننده باید مدام به مسیر پیش رو نگاه کرده و آماده نشان دادن واکنش باشد.

اقیانوس آبی خبر خودروهای خودران اخبار برندها (1)

اقیانوس آبی خبر خودروهای خودران اخبار برندها (1)

در سطح سوم راننده این امکان را پیدا می‌کند که چشم خود را از مسیر مقابل برداشته و به انجام کارهای دیگری مشغول شود. در سطح چهارم هیچ نیازی به توجه راننده نیست و حتی وی می‌تواند در یک صندلی دیگر بخوابد! البته باید گفت این سطح فقط در برخی مناطق معین کارایی دارد. در سطح پنجم هم تمامی فرایندهای مربوط به کنترل و هدایت خودرو در هر مسیری به سیستم‌های کامپیوتری محول می‌شود.

حداکثر سطح 3

گفتنی است که تاکنون هیچ برند خودروسازی به سطوح بالاتر از سه دست نیافته است و در هیچ یک از کشورهای جهان نیز رانندگی در سطح خودران بالاتر از دو مجاز نیست٬‌ هرچند آلمان قصد دارد تا در این زمینه نیز به پیشتاز دنیای فناوری بدل شود.

World of Words

دیدگاه ها بسته شده اند.