اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-برند متا-برند فیسبوک

متا (فیسبوک سابق) برای فروش محصولاتش فروشگاه‌های فیزیکی راه‌اندازی می‌کند

«متا» یا همان فیسبوک سابق قصد دارد با هدف فروش محصولات مرتبط با واقعیت مجازی، فروشگاه‌های فیزیکی را راه اندازی کند و در حال برنامه‌ریزی برای انجام چنین تصمیمی است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|

مفهوم حقیقی متاورس چیست؟

بهتر است برای تعریف متاورس از نقل قول آقای متیو بال (Matthew Ball) استفاده کنیم. شخصی که اشراف کاملی بر این فضا داشته و از مدیران سایت متاورس پرایمر (Metaverse Primer) به شمار می‌رود. او متاورس را این چنین تعریف می‌کند:

متاورس  شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها و شبیه سازی‌های سه بعدی پایدار است که به صورت آنی و لحظه به لحظه پردازش می‌شوند که در آن هویت اشخاص، اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستم‌های پرداختی پیوستگی خودشان را حفظ می‌کنند. این مجموعه می‌تواند همزمان تعداد زیادی از افراد را به صورت مجازی در خود جای دهد بدون آن که لازم باشد این افراد در یک مکان فیزیکی حضور داشته باشند.

مارک زاکربرگ که با تغییر نام فیسبوک به متا تلاش کرده رنگ و بویی جدی‌تر به این دنیا بدهد، تعبیری ساده‌تر از متاورس را ارائه می‌کند:

متاورس مجموعه‌ای از فضاهای مجازی محسوب می‌شود که می‌توان در آن‌ها  افرادی را که  یک فضای فیزیکی در کنار یکدیگر نیستند، گرد هم جمع  و بین آن‌ها رابطه برقرار کرد.

البته دسته بندی‌های دیگری هم در رابطه با متاورس وجود دارد که راف کاستر (Raph Koster)، آن‌ها را ارائه می‌کند و در آن دنیاهای آنلاین، فرضیه چندجهانی و متاورس‌ها را از یکدیگر متمایز کرده است. از دیدگاه کاستر دنیاهای آنلاین فضاهای دیجیتالی هستند (از فضاهای سرگرم کننده سه‌بعدی بسیار جذاب گرفته تا فضاهایی که بر پایه متن ایجاد شده‌اند). فرضیه چندجهانی در حقیقت به چند دنیای متفاوت از یکدیگر اشاره می‌کنند که با یک شبکه به یکدیگر متصل شدند و ساختار و قوانین آن‌ها یکسان نیست. در نهایت از نظر کاستر متاورس در حقیقت چند جهان ترکیب شده با یکدیگر است که بیشتر با دنیای واقعی تعامل دارند و در آن‌ها عناصر مجازی و حقیقی مثل واقعیت مجازی، اتاق‌های پرو مجازی برای مغازه‌های واقعی و حتی اپلیکیشن‌هایی مانند گوگل مپس با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-برند متا-برند فیسبوک

مفهوم متاورس

به گزارش نیویورک تایمز، متا که قبلا با نام فیسبوک شناخته می‌شد، اعلام کرد که پیش از تصمیم برای تغییر نام خود، افتتاح فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود را در نظر داشته است. ظاهرا بحث در مورد افتتاح فروشگاه‌های فیزیکی متا از سال گذشته آغاز شده است، اما هنوز هیچ چیز نهایی نشده و امکان صرف‌نظر کردن از این پروژه همچنان وجود دارد. با این وجود، اگر متا شعبه‌های فیزیکی خود را افتتاح کند، ظاهرا بیشتر از اینکه به خرده فروشی شباهت داشته باشند، شبیه فروشگاه‌های تجربی خواهند بود که دستگاه‌های توسعه‌یافته توسط بخش Reality Labs را به مردم معرفی می‌کند.

دستگاه‌هایی مانند هدست واقعیت مجازی Oculus Quest که قرار است نام آن به Meta Quest تغییر پیدا کند و گجت‌های پورتال که برای تماس ویدیویی طراحی شده‌اند، می‌توانند در فروشگاه‌های تجربی متا حضور داشته باشند. در این فروشگاه‌های همچنین می‌توان عینک‌های هوشمند واقعیت مجازی Stories که فیسبوک با همکاری ری-بن توسعه داده است نیز به نمایش گذاشته شود.

بر اساس اسنادی که توسط تایمز مشاهده شده است، هدف متا برانگیختن «کنجکاوی» و «ارتباط نزدیک» با فروشگاه‌های خود و همچنین فراهم کردن فضایی برای مشتریان است که در آن بتوانند محصولات واقعیت مجازی را آزمایش کنند.

در همین اسناد همچنین عنوان می‌شود که متا مغازه‌هایی را با سبک‌های مدرن و مینیمال و همچنین نام‌های احتمالی زیادی مانند فیسبوک هاب، نوآوری‌های فیسبوک و فروشگاه واقعیت مجازی فیسبوک را برای فروشگاه‌های خود در نظر گرفته است. در نهایت نام فروشگاه فیسبوک (Facebook Store)  برای آن انتخاب شده است اما به احتمال زیاد پس از ری‌برندینگ اخیر، نام فروشگاه نیز تغییر خواهد کرد.

اگر طرح متا به مرحله اجرا برسد، اولین فروشگاه تجربی این شرکت در برلینگیم، کالیفرنیا، جایی که دفتر آزمایشگاه‌های واقعیت مجازی وجود دارد، ساخته خواهد شد. به گفته تایمز، این پروژه می‌تواند در نقاط و کشورهای مختلفی از جهان به مرحله اجرا برسد.

World of Words

منبع: nytimes


دیدگاه ها بسته شده اند.