اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-فیسبوک-متاورس

قرص آبی یا قرمز؟ اشاره فیلم ماتریکس به تغییرات فیسبوک و شکل‌گیری متاورس

مارک زاکربرگ، مؤسس فیسبوک به تازگی از تغییر نام این شرکت به Meta خبر داد که نشان از تمرکز این کمپانی روی متاورس دارد. پس از اعلام این خبر، یکی از پرطرفدارترین فیلم‌های تاریخ یعنی ماتریکس که در آینده قسمت چهارمش روی پرده سینماها می‌رود، از این فرصت استفاده کرد و برای بازاریابی فیلم جدیدش به سراغ یکی از محبوب‌ترین صحنه‌های این فیلم یعنی انتخاب قرص‌های آبی و قرمز رنگ بر اساس تغییر نام فیسبوک به Meta رفت.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|یکی از معروف‌ترین صحنه‌های فیلم ماتریکس، زمانی است که شخصیت اصلی آن یعنی «نئو» با بازی «کیانو ریوز» باید از میان قرص قرمز و آبی یکی را انتخاب کند. حالا حساب توییتری مخصوص قسمت جدید فیلم ماتریکس، تصمیم گرفته از فرصت به دست آمده به واسطه تغییر برند شرکت فیسبوک، پوستر جدیدی برای این صحنه بسازد.

در توییت این حساب، پوستری با عبارت زیر وجود دارد:

«حالا، مبتنی بر رویدادهای واقعی، انتخاب با شماست».

برای اینکه مطمئن شوید ماتریکس به نام جدید کمپانی فیسبوک اشاره دارد، از هشتگ Meta برای این توییت استفاده شده است.

همان‌طور که بالاتر گفتیم، در صحنه مربوط به این پوستر نئو باید از میان دو قرص آبی و قرمز رنگ یکی را انتخاب کنید. شخصیت «مورفئوس» با بازی «لارنس فیشبرن» چنین پیشنهادی را به نئو می‌دهد:

«قرص آبی را انتخاب کنی: داستان تمام می‌شود. درون تخت خوابت بیداری می‌شوی و هرچیزی را که می‌خواهی، باور می‌کنی. قرص قرمز را انتخاب کنی: در سرزمین عجایب باقی می‌مانی و بهت میگم لانه خرگوش چقدر عمیق است».

قسمت چهارم فیلم ماتریکس با بازی کیانو ریوز در تاریخ ۱ دی (۲۲ دسامبر) روی پرده سینماها می‌رود و در سرویس استریم HBO Max پخش می‌شود. این احتمال وجود دارد که در آینده هم برای بازاریابی این فیلم دوباره به اسم متا اشاره شود.

متاورس که حالا Meta تمرکز ویژه‌ای روی آن دارد و میلیاردها دلار برای توسعه‌اش سرمایه‌گذاری می‌کند، دنیای مجازی است که وجود خارجی ندارد. با این وجود، به باور Meta  آینده را شکل می‌دهد، البته با پیشرفت چشمگیر فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده در سال‌های اخیر، چنین موضوعی هم چندان دور از ذهن نیست.

اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-فیسبوک-متاورس

متیو بال، سرمایه‌گذار و رئیس سابق استراتژی در آمازون استودیوز، متاورس را با هفت ویژگی توصیف کرده است: متاورس همیشه فعال و «روشن» است؛ به‌صورت زنده و در زمان واقعی تجربه می‌شود؛ می‌تواند میزبان هر اندازه مخاطب باشد؛ دارای اقتصادی کاملا پویا و مختص به خود است؛ در سراسر پلتفرم‌ها و دنیاهای دیجیتال و فیزیکی گسترده شده است؛ امکان انتقال دارایی‌های دیجیتال در سراسر این پلتفرم‌ها وجود دارد؛ تجربیات و محتوای آن توسط کاربران و شرکت‌های بزرگ ایجاد می‌شود.

به عبارت دیگر، متاورس شبکه‌ای بسیار گسترده از محیط‌های مجازی همیشه فعال است که در آن افراد می‌توانند در قالب آواتار یا به کمک عینک‌های واقعیت افزوده با یکدیگر و اشیا دیجیتال اطراف خود تعامل داشته باشند؛ یعنی ترکیبی از واقعیت مجازی همه‌جانبه، بازی نقش‌آفرینی آنلاین چندنفره و وب‌گردی.

متاورس Metaverse واژه‌ای ترکیبی متشکل از meta به معنی «فراتر» و universe به معنی «جهان» است و می‌توان آن را «فراتر از جهان» ترجمه کرد. این اصطلاح برای اولین بار در کتاب علمی‌تخیلی «سقوط برفی» (Snow Crash) نوشته نیل استفنسون در سال ۱۹۹۲ به کار برده شد. این نویسنده آمریکایی از واژه متاورس برای توصیف نوعی دنیای مجازی استفاده کرده بود که در آن قهرمان داستان در قالب آواتار خود با دیگران معاشرت می‌کند، خرید می‌کند و حتی دشمنان دنیای واقعی خود را شکست می‌دهد. البته خود مفهوم دنیایی شبیه متاورس پیش از این کتاب، در سال ۱۹۸۴ و با رمان سایبرپانکی نیورومنسر (Neuromancer) نوشته ویلیام گیبسون به شهرت رسیده بود.

World of Words

منبع: engadget


 

دیدگاه ها بسته شده اند.