اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-اپل گیم

قدرت‌نمایی برند اپل در بخش گیمینگ

سود برند اپل در بازار گیمینگ بسیار بیشتر از برندهای بزرگ بازی‌سازی است و درآمد این برند از بازی‌های اپ استور، بیشتر از مجموع درآمد برندهای نینتندو، مایکروسافت، اکتیویژن بلیزارد و سونی بوده است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|همیشه از برند اپل به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت توسعه فناوری در جهان یاد می‌شود که در بخش‌های متعددی از بازار گوشی‌های هوشمند گرفته تا دنیای سینما و تلویزیون فعال است؛ اما در عین حال شاید بسیاری افراد مطلع نباشند که این برند محبوب یکی از بازیگران قوی و اصلی صنعت گیم به حساب می‌آید، همچنین درآمد این شرکت از غول‌های بزرگ فعال در این حوزه فراتر رفته است. با توجه به گزارشی که برخی از داده‌های منتشرشده به‌عنوان بخشی از دعوی اپیک گیمز و اپل را بررسی کرده است، به نظر می‌رسد درآمد کوپرتینویی‌ها از بخش گیمینگ اپ استور بسیار فراتر از انتظارات است.

سود عملیاتی اپل

سود عملیاتی اپل از بازی ویدئویی در سال ۲۰۱۹ مبلغی معادل ۸٫۵ میلیارد دلار بوده است؛ اما این برند در جریان محاکمه با اپیک گیمز دلایلی را مطرح کرد که حاشیه سود عملیاتی مورد نظر درست نبوده و بیشتر از واقعیت بوده است. مطابق این گزارش، درآمد اپ استور حاصل از بازی ویدئویی تقریبا برابر دو میلیارد دلار بیشتر از سودی است که در همان دوره ۱۲ ماهه توسط برندهای سونی، اکتیویژن، نینتندو و مایکروسافت کسب شده است! هرچند باید به این موضوع توجه داشت که داده‌های برندهای بازی‌سازی از پرونده‌های شرکتی شکل گرفته؛ درحالی‌که آمار مایکروسافت از برآورد تحلیلگران در این حوزه است.

اپل اواخر هفته گذشته اعلام کرد که حاشیه سود عملیاتی مورد بحث از تجزیه‌وتحلیلی تهیه شده که هزینه‌های مشترک متعدد مربوط به اپ استور را در نظر نگرفته است. در واقع این داده‌ها شامل تمام درآمد مربوط به بازی ویدئویی است که تنها بخش کوچکی از هزینه‌های احتمالی را در نظر می‌گیرد. پیش‌تر جامعه آماری سنسور تاور نیز تخمین زده بود که سود سالانه اپل از اپ استور به ۱۵٫۹ میلیارد دلار می‌رسد که از قرار معلوم، ۶۹ درصد از این رقم از بازی ویدئویی حاصل می‌شود.

اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-اپل گیم

جالب است بدانید

جالب است بدانید که داده‌های دادگاه دعوی اخیر اپیک گیمز و اپل نیز دلالت بر این داشتند که اپ استور دارای سود عملیاتی ۱۲٫۳ میلیارد دلار در سال بوده و تقریباً یک‌پنجم کل سود عملیاتی را به خود اختصاص داده است. صرف نظر از آمارهای یادشده، کاملا واضح است که اپل یک بازیگر اصلی در صنعت گیم، حداقل از لحاظ درآمد محسوب می‌شود و شاید بتوان گفت عمده درآمد این بخش را به خود اختصاص داده است.

پس از مدت‌ها انتظار

ماه گذشته، پس از مدت‌ها انتظار نتیجه دادگاه استماع اپل و اپیک گیمز منتشر و طبق دستور قاضی، اپل با محکوم شدن تنها در یک بخش، از هرگونه اتهام انحصارطلبی مبرا شد. قاضی گونزالس راجرز در حکم دادگاه خود در ۱۰ سپتامبر خاطرنشان کرد که اپل از بیش از ۵۵ درصد سهم بازار و حاشیه سود فوق‌العاده بالایی برخوردار است؛ اما این عوامل به‌تنهایی رفتار انحصارطلبانه را نشان نمی‌دهد و ظاهرا پرونده نهایی شامل شواهدی از عوامل مهم دیگر مانند موانع ورود و انجام کارهای برای کاهش تولید یا کاهش نوآوری در بازار مربوطه نبوده است.

البته اپیک گیمز از نتیجه این دادگاه راضی نبود و چندی پیش درخواست تجدید نظر خود را به دادگاه مربوطه ارسال کرد. از مدت‌ها پیش مشخص بود که با توجه به وسعت اختلافات، رأی دادگاه با مخالفت و تجدید نظر طرفین مواجه خواهد شد و حتی ممکن است جدال حقوقی این دو شرکت سال‌ها به طول بینجامد. تیم سوینی، مدیرعامل اپیک گیمز نیز با ارسال پستی در توییتر گفته بود همچنان به مبارزه علیه اپل ادامه خواهد داد.

World of Words

منبع : appleinsider


دیدگاه ها بسته شده اند.