morris-chang-chairman-founder-tsmc-speaking-conference

سرمایه‌گذاری سنگین سامسونگ، هزینه‌کرد TSMC را به اجبار میلیاردها دلار افزایش می‌دهد

سرمایه‌گذاری سنگین سامسونگ، هزینه‌کرد TSMC را به اجبار میلیاردها دلار افزایش می‌دهد

با در نظر گرفتن بودجه‌ی ۳۵۵ میلیارد دلاری سامسونگ برای صنعت تراشه، به‌نظر می‌رسد که TSMC برای حفظ جایگاهش مجبور است بیش از پیش در این صنعت سرمایه‌گذاری کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|یک تحلیلگر صنعت نیمه‌هادی می‌گوید به دلیل سرمایه‌گذاری سنگین سامسونگ الکترونیکس در حوزه‌ی تراشه‌سازی، احتمالاً TSMC (بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا) مجبور می‌شود بیش از آنچه که برنامه‌ریزی کرده بود سرمایه‌گذاری انجام دهد. این دیدگاه در حالی مطرح شده که تی اس ام سی در جدیدترین گزارش مالی خود از کاهش تقاضا و افزایش درآمدش خبر داده است. مشکلات اقتصادی تا حد زیادی گریبان‌گیر فعالان صنعت تراشه شده و روی درآمد شرکت‌های بزرگی مثل اینتل و انویدیا و AMD اثر منفی گذاشته است، به‌همین‌دلیل اکنون تمام نگاه‌ها به TSMC خیر شده تا دلایل افزایش درآمد این شرکت مورد بررسی قرار بگیرد.
براساس پیش‌بینی تحلیلگران، هزینه‌های بلندمدت TSMC برای آینده‌ی فعالیت‌هایش در صنعت تراشه رکورد جدیدی ثبت خواهد کرد. شرکت بزرگ تایوانی در حال حاضر با افزایش هزینه‌ها و کاهش تقاضا از سوی بازار دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، اما به‌طور کلی روزهای خوبی را می‌گذراند. وضعیت فعلی احتمالاً TSMC را مجاب می‌کند که ظرفیت خطوط تولید را کمتر گسترش دهد، اما به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری سنگین سامسونگ در بازار تراشه در نهایت TSMC را به سمت گسترش هرچه‌بیشتر خطوط تولید سوق می‌دهد.
به گزارش Wccftech، سامسونگ در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی سه نانومتری را شروع کرده است و مدت زیادی نگذشت که از برنامه‌هایش برای ساخت تراشه‌های دو نانومتری نیز پرده برداشت. TSMC فعلاً تولید تراشه‌ی سه نانومتری را به‌صورت گسترده شروع نکرده است، اما اگر به زمان‌بندی خود پای‌بند بماند، هم‌زمان با سامسونگ تولید تراشه‌ی دو نانومتری را شروع می‌کند.
تجهیزات موردنیاز برای ساخت تراشه‌ی دو نانومتری بسیار گران‌قیمت‌اند و سامسونگ قصد دارد برای عملی کردن اهدافش در پنج سال آینده بودجه‌ی فک‌انداز ۳۵۵ میلیارد دلاری در نظر بگیرد. شایعه‌ها می‌گویند بخش بزرگ این سرمایه به فرایند تولید تراشه اختصاص داده می‌شود.
در همین راستا تحلیلگران می‌گویند TSMC باید به شکلی مشابه صدها میلیارد دلار به فرایند تولید اختصاص دهد تا ضمن حفظ جایگاه خود به‌عنوان برترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، در نسل بعد پردازنده‌ها که بر لیتوگرافی‌های کوچک‌تر تمرکز دارند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. دو شرکت TSMC و سامسونگ گفته‌اند که تولید تراشه‌ی دو نانومتری را در سال ۲۰۲۵ شروع می‌کنند.
پیش‌بینی می‌شود بودجه‌ی اختصاص‌داده‌شده‌ی TSMC به تراشه‌سازی تا پیش از پایان امسال به ۴۰ میلیارد دلار برسد. احتمالاً این عدد در سال آینده از ۴۱ میلیارد دلار عبور خواهد کرد. مؤسسه‌ی مالی جی‌پی مورگان در اوایل سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده بود که مجموع سرمایه‌گذاری TSMC در سال جاری میلادی به ۴۲ میلیارد دلار برسد. گفته می‌شود مشکلات اقتصادی TSMC را مجاب کرده است بخشی از بودجه‌ی امسال را به فعالیت‌های سال ۲۰۲۳ اختصاص دهد.
مؤسسه‌ی تحقیقاتی IC Insights می‌گوید سرمایه‌گذاری در صنعت تراشه در حال کاهش است، چون نه‌تنها مشکلات اقتصادی در بسیاری از کشورها ایجاد شده بلکه موجودی تراشه در انبارها بالا رفته و تقاضا پایین آمده است.
IC Insights پیش‌بینی می‌کند که مجموع سرمایه‌گذاری در صنعت تراشه در سال ۲۰۲۳ به ۱۸۵ میلیون دلار برسد. اگر چنین اتفاقی رنگ حقیقت به خود بگیرد، سرمایه‌گذاری در صنعت تراشه برای سومین سال متوالی به شکل دو رقمی افزایش پیدا می‌کند. در سال ۲۰۱۹ تقاضا به‌شدت کم شد و سرمایه‌گذاری کاهش یافت، اما بعدا شاهد افزایش قابل‌توجه بودجه‌ی اختصاص‌داده‌شده به صنعت تراشه بودیم.

World of Words

منبع:wccftech

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *