برند ارج اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (5)

آغاز تولید برند «ارج» مدرن تا یك ماه دیگر

كارخانه‌ای كه 80 سال پیش كار خود را با آهنگری، ریخته‌گری و جوشكاری شروع و در دهه 50 تولید لوازم خانگی، از جمله یخچال، بخاری، ماشین لباسشویی و كولر آغاز كرد تا سالیان متمادی و بخصوص در دهه 70 كسب و كار این واحد صنعتی رونق داشت و خیلی از مردم مشتری پروپا قرص برند ارج بودند.

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | یكی از محصولات پر فروش ماشین لباسشویی بود كه خریداران آن می‌گفتند این دستگاه خرابی ندارد و حتی از رقبای خود یك سر و گردن برتراست. اما از سال 80 تغییرات بزرگی در صنعت لوازم خانگی رخ داد. خیلی از برندهای بنام برای توسعه و تنوع محصولات خود گام برداشتند و جدیدترین تكنولوژی‌ها را وارد چرخه تولید خود كردند. با ورود لوازم خانگی جدید به كشورمان ذائقه مردم تغییر كرد و دیگر كسی به خرید محصولات قدیمی تن نمی‌داد.

بخصوص آنكه تفاوت قیمت محصولات جدید و قدیمی تولید داخلی بسیار كم بود. در این میان كارخانه ارج كه زمانی خصوصی بود و بعدها به بانك ملی و سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده بود به دوران افول خود نزدیك شد.

برند ارج لوازم خانگی اقیانوس آبی خبر

برند ارج لوازم خانگی اقیانوس آبی خبر

چرا برند ارج به اینجا رسید؟

دارندگان سهام برند ارج توقع داشتند بدون سرمایه‌گذاری جدید در تكنولوژی، مثل سابق فروش داشته باشند و در بازار جایگاه خود را حفظ كند ولی عملاً در رقابت، این مجموعه بازماند و به مرور زمان خطوط تولید از كار افتاد و انبارها پر و ارج به یك شركت زیانده تبدیل شد. برای گذر از این اتفاق، ارج تصمیم گرفت به سمت شهرستان‌های كوچك حركت كند و در بسته‌های جهیزیه اقشار كم درآمد قرار گیرد اما این طرح دردی را دوا نكرد و در نهایت خط تولید متوقف شد.

حتی كولر كه یكی از جان سخت‌ترین محصولات ارج بود هم دیگر تولید نشد. شاید بتوان گفت تنها محصولی كه تا روزهای آخر با ارج همراه بود، كولر بود. بعد از آنكه خبر تعطیلی ارج و خاك خوردن ماشین‌آلات قدیمی و فرسوده این كارخانه مطرح شد خیلی از مردم كه با این برند خاطره داشتند از ارج می‌گفتند و اینكه چرا باید چنین برند قدیمی از گردونه تولید حذف شود.

برند ارج اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (4)

برند ارج اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (4)

تحولات اساسی در تولید

عباس هاشمی مدیركل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم گفت: مالكیت كارخانه ارج مربوط به گروه توسعه ملی به عنوان یكی از شركت‌های سرمایه‌گذار بانك ملی است و بخش دیگری از سهام این كارخانه مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است. حداقل هفت جلسه مؤثر در رابطه با واگذاری كارخانه ارج برگزار شده و با توجه به هزینه‌های سنگین تكنولوژی جدید حدود 50 میلیون دلار جذب سرمایه نیاز دارد. وی ادامه داد: از زمانی كه این كارخانه در اختیار دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی قرار گرفت و مالكیت آن از بخش خصوصی گرفته شد، رو به افول حركت كرد و باید چنین كارخانه‌هایی ماشین‌آلات و تكنولوژی خود را به روز كنند كه این اتفاق در مورد ارج رخ نداد و امیدواریم كه با چاره‌اندیشی‌های صورت گرفته شاهد تغییر و تحول اساسی در خصوص این كارخانه باشیم.

برند ارج اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (2)

برند ارج اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (2)

ماشین‌آلات اروپایی در راه ارج

مدیركل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه بانك ملی دولتی است و برای واگذاری برند ارج باید مراحل قانونی طی شود، گفت: قیمت پایه كارشناسی مشخص شده و سرمایه‌گذار نیز راضی شده است كه قیمت پایه كارشناسی را بپذیرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز یك گروه تولیدی بسیار قوی در كنار این سرمایه‌گذار قرار می‌دهد تا راه‌اندازی این كارخانه به صورت مشترك مدنظر قرار گیرد.

علاوه بر این تكنولوژی و قالب از سوی سرمایه‌گذار و از طرف برندهای جهانی پیشرفته اروپایی خریداری می‌شود و قرارداد مستمری مربوط به انتقال تكنولوژی، تحقیقات، آموزش و قالب به امضا خواهد رسید.

برند ارج اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (1)

برند ارج اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (1)

وی افزود: سرمایه‌گذار كارخانه معتقد است كه با توجه به وضعیت فعلی، ارج باید كار را از صفر آغاز كند و تجهیزات و قالب فعلی به روز نیست و تنها یك زمین و سالن از كارخانه ارج به جا مانده است. بر اساس اطلاعات رسیده، مساحت زمین كارخانه ارج بالغ بر 100 هزار متر مربع است و قیمت پایه كارشناسی‌شده نیز برای هر متر 800 تا 900 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

World of Words

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *