برند شیائومی تحریم آمریکا اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (2)

برند شیائومی از تحریم خلاص شد!

وزارت دفاع ایالات متحده از مواضع اولیه‌ی خود عقب‌نشینی کرده است تا تحریم برند شیائومی لغو شود. دولت آمریکا سال گذشته گفته بود شیائومی به ارتش چین وابستگی دارد.

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | خبرگزاری رويترز در گزارشی اختصاصی نوشت دولت ایالات متحده پنج‌شنبه‌‌ی گذشته، ۹ شرکت چینی دیگر را به فهرست سیاه خود اضافه کرده است؛ آمریکا می‌گوید فهرست سیاه موردبحث مختص‌به آن دسته از شرکت‌هایی چینی است که طبق ادعای آمریکا با ارتش چین در ارتباط هستند.

نکته‌ی جالب‌توجه این است که در بین شرکت‌های تحریم‌شده، برندهایی چون کوماک (شرکتی در صنعت هوافضا) و شیائومی (گوشی‌ساز چینی) به‌چشم می‌خورد. روئیترز می‌گوید این اطلاعات را از روی سندی محرمانه مشاهده کرده است.

در خط تحریم

براساس اعلام رویترز، شرکت‌های موردبحث، مشمول نوعی تحریم با محوریت سرمایه‌گذاری می‌شوند. این تحریم، سرمایه‌گذاران آمریکایی را وادار می‌کند تا تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۰ آبان ۱۴۰۰)، سرمایه‌ی خود را در شرکت‌های تحریم‌شده واگذار کنند. سفارت چین در واشینگتن، برندای شیائومی و کوماک در حال حاضر ترجیح داده‌اند به درخواست روئیترز برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر درباره‌ی این ماجرا پاسخ ندهند.

برند شیائومی تحریم آمریکا اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (1)

برند شیائومی تحریم آمریکا اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (1)

رویترز می‌گوید

رویترز می‌گوید اضافه کردن شیائومی و کوماک و هفت شرکت چینی دیگر به فهرست سیاه، تلاشی از سوی دونالد ترامپ است تا بتواند سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی خود نسبت‌به چین را تحکیم کند؛ آن هم درحالی‌که روزهای پایانی ریاست‌جمهوری خود را می‌گذارند و به‌زودی مراسم تحلیف جو بایدن برگزار می‌شود.

تحریم شدن برند شیائومی و کوماک و شرکت‌های دیگر، براساس قانونی که در سال ۱۹۹۹ وضع شده است به‌مرحله‌ی اجرایی رسید. این قانون به وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید فهرستی از شرکت‌هایی را تهیه کند که در مالکیت ارتش چین هستند یا توسط ارتش چین کنترل می‌شوند. پنتاگون که توجه‌به این قانون را از سال جاری میلادی آغاز کرده، از اضافه شدن ۳۵ شرکت به فهرست سیاه خبر می‌دهد. این فهرست سیاه شرکت‌های دیگری نظیر CNOOC (غول صنعت نفت در چین) و SMIC (بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین) را شامل می‌شود.

لغو تحریم برند شیاومی

ایالات متحده موافقت کرده است برند شیائومی (Xiaomi) را در فهرستی سیاه که باعث ممنوع شدن سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در این شرکت می‌شود، قرار ندهد. پرونده‌ی تحریم شیائومی در هفته‌ی آخر دولت دونالد ترامپ امضاء شده بود. شیائومی پس از صدور حکم آمریکا، از دولت این کشور در دادگاه شکایت کرد.

برند شیائومی تحریم آمریکا اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (3)

برند شیائومی تحریم آمریکا اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (3)

شیائومی اخیرا گزارش مشترک وضعیت را در همکاری با وزارت دفاع آمریکا منتشر کرده است تا بگوید دو طرف پرونده «روی مسیری روبه‌جلو که این دادخواست را بدون نیاز به جلسه‌ی توجیهی حل می‌کند به توافق رسیده‌اند.»

وزارت دفاع آمریکا سال گذشته‌ی میلادی اعلام کرده بود شیائومی در دسته‌ی «شرکت‌های نظامی حزب کمونیست چین» قرار می‌گیرد. این تحریم اعلام می‌کرد تمامی سرمایه‌گذاران آمریکایی موظف هستند تا نوامبر ۲۰۲۱ (آبان و آذر ۱۴۰۰) سرمایه‌ی خود را از شیائومی بیرون بکشند. پس از اینکه شیائومی در پاسخ به اقدام آمریکا دولت این کشور را دادگاهی کرد، یک قاضی منطقه‌ای در حکمی مقدماتی گفت که دولت اجازه‌ی قرار دادن شیائومی در فهرست سیاه را ندارد و این اقدام دولت خودسرانه بوده است.

World of Words

دیدگاه ها بسته شده اند.