بوش

داستان تولد بوش؛ از تولید لوازم خانگی تا تبدیل شدن به یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا

داستان تولد بوش؛ از تولید لوازم خانگی تا تبدیل شدن به یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا

شرکت بوش (Bosch)، غول تجهیزات صنعتی و لوازم‌خانگی، یک شرکت فناوری و مهندسی چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در گرلینگن آلمان قرار دارد. در این مطلب قصد داریم با بیان تاریخچه بوش ببینیم این غول صنعتی در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند، مهم‌ترین اتفاقات تاریخ آن چه بوده است و چگونه توانسته است به موفقیت کنونی خود دست یابد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|این برند آلمانی در سال ۱۸۸۶ به‌دست آلبرت بوش در اشتوتگارت تأسیس شد. ۹۲ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت آلبرت بوش استیل تانک (Robert Bosch Stiftung)، یک موسسه خیریه آلمانی است.
درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱ ۷۸.۷۵ میلیارد یورو بوده کمترین درآمد این شرکت از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ ۳۸.۱۷ میلیارد یورو بوده و متوسط درآمد آن ۶۰.۱۷ میلیارد یورو بوده است. ارزش بوش در سال ۲۰۲۲ ۹۷.۷۲ میلیارد یورو و سرمایه جاری بازار آن ۳۹۴.۹۷ میلیارد دلار اعلام شده است.
طبق اطلاعات ارائه‌شده در فهرست Furtune 500، بوش در جمع صد شرکت برتر دنیا قرار دارد و در سال ۲۰۲۱ نود و هشتمین شرکت جهان بوده است. تقریباً تمام کارخانه‌های بوش در سراسر جهان دارای استاندارد ایزو ۹۰۰۱ (کیفیت) ایزو ۱۴۰۰۱ (سازگاری با محیط‌زیست) و همچنین استاندارد OHSAS 18001 (برخورداری از محیط کاری سالم و امن و مدیریت مناسب کارکنان) برخوردار هستند.
در ضمن بوش در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد کارخانه‌های این شرکت در سال ۲۰۲۰ کربن خنثی می‌شوند (۱۰ سال زودتر از چشم‌انداز رقبای این شرکت برای رسیدن به این هدف) و میزان انتشار دی‌اکسید‌کربن توسط آن‌ها به صفر می‌رسد. دلیل این موفقیت بسیار بزرگ بوش، سرمایه‌گذاری عظیم آن برای تولید برق بدون آلوده کردن محیط‌زیست و طرح‌های ایجادشده برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن است.

آشنایی با حوزه‌های فعالیت بوش

اجازه دهید قبل از پرداختن به مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه بوش از ابتدای تأسیس آن تا به امروز ، چهار حوزه فعالیت آن را بررسی کنیم
فعالیت های تجاری بوش را می توان به چهار حوزه اصلی تقسیم کرد که شامل طراحی و تولید سیستم‌های مختلف خودرو (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری)، کالاهای مصرفی (شامل لوازم‌خانگی و ابزار صنعتی)، فناوری‌های صنعتی (فناوری‌های مرتبط به کنترل و هدایت ماشین‌آلات صنعتی) و فناوری‌های مرتبط با بهره‌مندی از انرژی و ساخت ساختمان می‌شود.
تولید قطعات برقی خودرو لوازم جانبی
۱۹ در صد بوش مربوط به این بخش است که شامل موارد زیر می‌شود:
تولید قطعات برقی خودرو
سیستم سوخت‌رسانی
سیستم احتراق
سیستم پیشرانه برقی
سیستم مولتی‌مدیا
سیستم‌های کمک‌راننده و امنیتی خودرو
سیستم برقراری ارتباط خودرو با خودرو و خودرو با جاده و زیرساخت‌های اطراف خود
ایجاد معماری‌های الکتریکی و الکترونیکی برای خودروها
تعمیر و سرویس خودروها
سیستم خودروهای خودران
برندهای زیرمجموعه این بخش بوش شامل موارد زیر می‌شود:
آتوکرو (AutoCrew) شرکت تأمین‌کننده قطعات خودرو
بوش کار سیرویس (Bosch Car Service) فعال در حوزه سرویس و تعمیر خودرو
آی تی کی انجینیرینگ (ITK Engineering) فعال در زمینه ارائه سیستم‌ها و نرم‌افزارهای صنعتی رابینر (robinair) شرکت فعال در حوزه بازیافت، اسقاط و تعمیر یخچال
اچ سی کار کارگو (HC Cargo) شرکت تولیدکننده قطعات برقی خودرو، کولر و لوازم جانبی آن و تجهیزات چرخشی آن
زکسل (Zexel)، شرکت ژاپنی تولیدکننده قطعات خودرو
ایتاس (ETAS) شرکت تولیدکننده سیستم‌های کامپیوتری قابل‌تعبیه در خودروها
فناوری‌های صنعتی
۱۰ درصد از فروش بوش مربوط به فروش محصولات و خدمات این بخش می‌شود که شامل موارد زیر می‌شود:
تجهیزات قابل‌استفاده برای هدایت، کنترل و حرکت تجهیزات صنعتی با شیوه‌های خاص و سفارشی‌سازی‌شده به‌منظور اتوماسیون کارخانه‌ها، ساخت و مهندسی کارخانه‌ها و ایجاد ماشین‌آلات سیار
بسته‌بندی و پردازش محصولات
مونتاژ کالاها
انجام پروژه‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم و ارائه نرم‌افزارهای برای انجام این پروژه‌ها
کالاهای مصرفی
این حوزه تجاری ۲۳ درصد از فروش بوش را از آن خود کرده است که شامل موارد زیر می‌شود:
ابزار صنعتی وسایل جانبی آن‌ها مثل دریل‌های چکشی، پیچ‌گوشتی‌های برقی و اره صنعتی
تجهیزات باغبانی مثل چمن‌زن، شمشاد زن و دستگاه شستشوی فشارقوی
ابزارهای کارآمد بی‌سیم
ابزارهای دارای قابلیت اتصال به اینترنت
طیف گسترده‌ای از لوازم‌خانگی شامل ماشین لباسشویی، خشک‌کن‌های چرخشی، یخچال و فریزر، اجاق گاز و فر، ماشین ظرف‌شویی و وسایل لوازم‌خانگی کوچک ازجمله جاروبرقی، قهوه‌ساز و غذاساز می‌شود.
لوازم‌خانگی بوش توسط شرکت لوازم‌خانگی بی‌اس‌اچ تولید می‌شود. برخی دیگر از لوازم‌خانگی این برند توسط شرکت «زیمنس» و همچنین دو شرکت «نیف» (Neff) و «گاگناو هاوسگرته» (Gaggenau Hausgeräte) که هر دو در زمینه تولید وسایل آشپزخانه فعالیت می‌کند، تولید می‌شوند.
لازم به ذکر است شرکت لوازم‌خانگی بی‌اس‌اچ بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی در اروپا و یکی از سه شرکت تولیدکننده بزرگ لوازم‌خانگی در جهان است که بوش در سال ۲۰۱۴ با خرید تمام سهام آن، این شرکت را به مالکیت خود درآورد. این برند یکی از برندهای پیشتاز بازار لوازم‌خانگی در آلمان و غرب اروپا است
وسایل سرمایشی و گرمایشی و فناوری‌های مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌‌ها و تامین امنیت آن‌ها
در سال ۲۰۱۹ ۷ درصد از درآمد این شرکت از بخش مرتبط با این فعالیت‌ها یعنی بخش Energy and Building Technology است که شامل موارد زیر می‌شود:
ساخت تجهیزات ارتباطی و امنیتی ازجمله تجهیزات مورداستفاده برای نظارت ویدیویی بر امنیت ساختمان‌ها
ارائه خدمات مرتبط با تأمین امنیت ساختمان، تشخیص ورود سارقان و افراد غریبه‌ به منزل، تشخیص آتش‌سوزی و همچنین سیستم‌های هشدار صوتی، سیستم‌های کنترل دسترسی، سیستم‌های پیشرفته صوتی و سیستم‌های مورداستفاده برای برگزاری کنفرانس
افزایش بهره‌وری انرژی و اتوماسیون ساختمان‌ها
تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مثل کولر و آبگرمکن
سیستم‌های مدیریت غیرمتمرکز انرژی
برندهای زیرمجموعه بوش در این بخش شامل تلکس کامیونیکیشن (Telex Communications) شرکت تولیدکننده و تجهیزات صوتی و شرکت الکتروویس (Electro-Voice)، شرکت تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی ازجمله میکروفون، آمپلی‌فایر و اسپیکر می‌شود.

داستان تولد بوش

در این بخش ابتدا چگونگی تأسیس بوش را بیان می‌کنیم و سپس مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه آن را از سال‌های آغازین فعالیت آن تا زمان کنونی بیان می‌کنیم.
بوش در سال ۱۸۸۶ با نام آلمانی «Werkstätte für Feinmechanik und Elektrotechnik» (کارگاهی برای فعالیت‌های مرتبط با حوزه مکانیک دقیق و مهندسی الکتریکی) در اشتوتگارت آلمان تأسیس شد.
فعالیت این شرکت با نصب سیستم‌های تلفنی و زنگ‌های الکترونیک آغاز شد. این شرکت یک سال پس از تأسیس شرکت خود یک دینام مغناطیسی با ولتاژ کم برای موتورهای گازی عرضه و با عرضه این محصول فعالیت خود در زمینه مکانیک خودرو آغاز کرد.
ورود به صنعت ایجاد سیستم‌های خودرو و تلاش برای جهانی‌شدن
در سال ۱۸۹۷ شرکت نصب سیستم احتراق مغناطیس روی خودروها را آغاز کرد و به تأمین‌کننده این سیستم تبدیل شد.
در سال ۱۸۹۸ شعبه‌ای از شرکت بوش در لندن با کمک مهندسی انگلیسی به نام «فردریک سیمز انگلیسی» (Englishman Frederic Simms) تأسیس شد که نخستین اقدام جدی شرکت برای حضور در بازارهای جهانی بود.
در سال ۱۸۹۹ یک شرکت تابعه بوش در پاریس نیز تأسیس شد. فرانسه در آن زمان پس از انگلستان بزرگ‌ترین بازار فروش خودروی اروپا بود. در سال ۱۹۰۵ بوش کارخانه برای ساخت سیستم احتراق آهنربایی نیز در این شهر تأسیس کرد.

تاسیس نخستین کارخانه بوش

در سال ۱۹۰۱ یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه بوش رقم خورد و رابرت نخستین کارخانه خود را تأسیس و باز ساخت ساختمان‌های مختلف در اطراف آن، کارخانه را توسعه داد
در سال ۱۹۰۲ «گوتلوب هونولد» (Gottlob Honold)، مهندس ارشد شرکت، از یک سیستم احتراق مغناطیسی با ولتاژ بالا مجهز به‌به شمع رونمایی کرد. چنین اقدامی باعث شد بوش به یکی از پیشتازان صنعت خودرو در آن زمان تبدیل شود. در سال ۱۹۰۳ موفقیت بزرگی دیگری برای بوش رقم خورد.
در این سال نخستین مسابقه اتومبیل‌رانی بین‌المللی مهم برگزار شد و برگزاری آن فرصت خوبی برای اتومبیل‌سازان و سازندگان قطعات خودروها برای نمایش قدرت محصولات خود فراهم کرد. در این مسابقه که تحت عنوان جام گوردون بنت (Gordon Bennett Cup) در ایرلند برگزار شد، راننده‌ای بلژیکی توانست با یک مرسدس بنز مجهز به سیستم احتراق طراحی‌شده توسط گوتلوب هونول برنده مسابقه شود و این اتفاق نشان‌دهنده مقاومت بالای سیستم احتراق شرکت بوش در سخت‌ترین شرایط بود.
بوش در نخستین دهه قرن بیستم نخستین تلاش‌های خود برای پررنگ شدن حضورش در بازارهای جهانی را آغاز کرد و پیشرفت خوبی در این زمینه داشت.
این شرکت در همین راستا تبلیغات سیستم احتراق مغناطیسی در روزنامه‌های آمریکایی شروع کرد و این تبلیغات باعث شکل‌گیری یک سفارش یک میلیون دلاری برای این سیستم احتراق در سال ۱۹۰۶ و دو برابر شدن درآمد شرکت تنها در یک سال شد.
تجارت در آمریکا به‌قدری برای بوش موفقیت‌آمیز و منفعت‌بخش بود که این شرکت در سال ۱۹۱۲ تصمیم گرفت یک کارخانه برای ساخت سیستم احتراق خود که در آن زمان به محصولی بسیار موفقیت‌آمیز تبدیل شده بود، در شهر اسپرینگفیلد ماساچوست تأسیس کند.
تلاش بوش برای حضور در بازارهای جهانی تنها به حضور در آمریکا ختم نشد و این شرکت قصد داشت در سایر بازارهای جهانی نیز خودی نشان دهد؛ به همین دلیل در سال ۱۹۰۶ دفاتر فروش محصولات خود را در آفریقای جنوبی را افتتاح کرد و پس از آن در سال ۱۹۰۸ فروش در آرژانتین، در سال ۱۹۰۹ فروش در چین و در سال ۱۹۱۱ فروش در ژاپن را نیز آغاز کرد. در سال ۱۹۱۳ ۸۸ درصد از فروش بوش مربوط به فروش محصولات این شرکت در بازارهای جهانی خارج از خاک آلمان بود.
با تبدیل‌شدن اتومبیل به وسیله متداول و پراستفاده در سال‌های آغازین دهه دوم قرن بیستم و افزایش سرعت آن‌ها و لزوم افزایش امنیت آن‌ها، بوش قبل از آغاز جنگ جهانی در سال ۱۹۱۳ و ۱۹۱۴ علاوه بر تولید یک سیستم روشنایی خودرو به نام بوش لایت (Bosch light) که دربردارنده چراغ‌های جلو بود، وسایل و تجهیزات دیگری مثل یک دینام، رگلاتور و باتری نیز برای خودروها ایجاد کرد تا رانندگی در شب با خودروها امکان‌پذیر و البته بی‌خطر شود.

بحران اقتصادی در جنگ جهانی اول

اما آغاز جنگ جهانی در سال ۱۹۱۴ ورق را برای بوش کاملاً برگرداند و روند پیشرفت آن را به‌شدت متوقف کرد. با این اتفاق تمام بازارهای جهانی یک‌شبه نابود و تمام فعالیت‌های پژوهشی و توسعه‌دهنده متوقف و فعالیت‌های تولیدی شرکت به‌سمت تولید مهمات و اسلحه گرایش پیدا کرد؛ بوش هم در جریان این اتفاق مجبور بود رویکرد خود را تغییر دهد تا بتواند مشکلات بزرگ اقتصادی آن زمان را پشت سر گذارد.
به همین دلیل تولید چاشنی نارنجک را آغاز کرد و در حدود نیمی از نیروی انسانی خود را برای خدمت سربازی فراخوان داد؛ اما نیروهای زن این شرکت همچنان فعالیت خود را در کارخانه‌ها ادامه دادند. از میان سربازانی که بوش آن‌ها را به جنگ اعزام کرده بود، ۴۵۳ نفر هرگز از جنگ بازنگشتند.
البته بوش حتی در جریان جنگ جهانی همچنان به فروش و تجارت ادامه می‌داد. در ضمن به دلیل اینکه قبل از آغاز جنگ به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده بود و به برندی مطرح تبدیل شده بود، تبلیغاتش را در آمریکا با برند بوش ادامه داد.

شروع دوباره پس از جنگ جهانی

پس از پایان جنگ جهانی، شرکت در سال ۱۹۱۷ تصمیم گرفت با تغییر نام خود به «رابرت بوش ای جی» (Robert Bosch AG) و تبدیل‌شدن آن به شرکتی رسمی، تلاش جدیدی را آغاز کند و پرقدرت‌تر باز کردد؛ اما در این سال شرکت که محدود هم شده بود، باید با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و پایان جنگ جهانی باعث شده بود رقابت‌های صنعتی در بازارهای جهانی دوباره شدت بگیرد، قراردادهای قدیمی دوباره تمدید شود و بازارهای جدید پذیرای تولیدکنندگان و عرضه‌کننده محصولات باشند. به همین دلیل بوش تصمیم گرفت برای پیروزی در این میدان رقابت سخت، روی تولید محصولات مبتکرانه تمرکز کند.
فعالیت‌های تجاری گسترده شرکت باعث شد هونولد لوگویی را برای آن طراحی کند؛ بنابراین در سال ۱۹۱۸ لوگوی معروف بوش را طراحی کرد که تا به امروز تغییر نکرده است.
در سال‌های آغازین ۱۹۲۰ یک کارخانه تولیدکننده سیستم بوش لایت در منطقه‌ای مسکونی در اشتوتگارت به نام فویرباخ به دست شرکت تأسیس شد تا بوش دوباره فناوری‌های ازدست‌رفته خود را که قبل از جنگ جهانی به آن‌ها دست یافته بود، به دست آورد. در سال ۱۹۲۱ نیز یک فروشگاه فروش محصولات بوش به نام «ای بی روبو» (AB Robo) در سوئد راه‌اندازی شد.
در ضمن شرکت در این سال گاراژهای تعمیر و سرویس خودرو را برای نخستین بار در خارج از آلمان و در آمریکا راه‌اندازی کرد. این مراکز سرویس و تعمیر به‌سرعت در تمام نقاط دنیا راه‌اندازی شدند و تعداد آن‌ها در سال ۱۹۳۰ به ۲۷۵۰ مرکز رسید که در ۷۰ کشور دنیا راه‌اندازی شده بودند. این مراکز به شناخته‌شدن و مطرح‌شدن نام بوش در سراسر نقاط دنیا کمک زیادی کردند.
تلاش‌های بوش باعث شد این شرکت بتواند با تولید محصولات باکیفیت سریع‌تر از سرعت تولید رقبای خود و با قیمتی کمتر از قیمت محصولات مشابه، کاملاً خودنمایی کند. بوش چنین موفقیت بزرگی را مدیون خطوط تولید منحصربه‌فرد خود بود که آن‌ها را از سال ۱۹۲۵ قدم‌به‌قدم معرفی کرده بود. در ضمن این شرکت در ایجاد خطوط تولید جدید سرعت فوق‌العاده‌ای داشت و یک خط تولید سیستم احتراق را که تأسیسش در آن زمان ۵۰ روز طول می‌کشید، تنها در عرض ۵ روز ایجاد و آماده تولید می‌کرد!
پس از پایان جنگ جهانی اول تمام فعالیت‌های تجاری از سر گرفته شد و حمل‌ونقل بار دیگر رونق گرفت. احیای حمل‌ونقل عمومی و شلوغ‌تر شدن جاده‌ها نسبت به دوران قبل از جنگ باعث شد بوش از سال ۱۹۲۶ تولید چراغ موتورسیکلت و دوچرخه، بوق، برف‌پاک‌کن و سیستم‌های احتراق برقی مجهز به باتری را نیز آغاز کند.
شرکت در سال ۱۹۲۷ تولید پمپ‌ انژکتور دیزل را نیز آغاز کرد. این اقدام بوش باعث متحول‌شدن صنعت ساخت موتور دیزل شد و ساخت موتورهای کوچک‌تر و کارآمدتر نسبت به موتورهای آن زمان و بدون نیاز به بهره‌مندی از سیستم احتراق مغناطیسی را ابتدا برای کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و درنهایت برای خودروها امکان‌پذیر کرد. نخستین پمپ انژکتور موتورهای دیزل از سال ۱۹۳۶ وارد بازار شد
تمام این اتفاقات باعث شد بوش بتواند در بحران اقتصادی آن زمان به‌خوبی به مسیر پیشرفت خود ادامه دهد. دیکتاتوری‌های نازیسم تحمیل‌شده از سوی نازی‌ها و روی آوردن شرکت به سمت ابتکار و نوآوری نیز آن را در این مسیر کمک کرد؛ اما جنگ جهانی دوم باز هم سنگ راه شرکت شد و مشکلات جدیدی را برای آن به وجود آورد.

ورود به حوزه‌های جدید تولید

در سال ۱۹۲۶ آلمان با بحران جدی خودرو مواجه شد و به همین دلیل مسئولان بوش تصمیم گرفتند در مورد رویکردشان برای تولید محصولات تجدیدنظر کنند و فعالیت شرکت دیگر تنها محدود به تولید قطعات یدکی خودرو نباشد. همین تصمیم موجب شد شرکت تولید ابزار صنعتی و وسایل سرمایشی و گرمایشی را آغاز و فعالیت در حوزه تولید تجهیزات رادیویی و تلویزیونی را نیز شروع کند.
در سال ۱۹۲۷ یکی از مهندس‌های بوش به نام «هرمان اشتاینهارت» (Hermann Steinhart) در کارگاه خود که مختص بررسی محصولات آزمایشی بود، با محصولی به نام «فورفکس» (Forfex) مواجه شد که او را شگفت‌زده کرد. این دستگاه یک موتور تعبیه‌شده در دسته خود داشت و طراحی آن ایده‌های ساخت بسیاری از محصولاتی را که می‌توانستند به مرحله تولید برسند، به وجود آورد. یکی از این ایده‌ها سال‌ها بعد منجر به ساخت دریل چکشی توسط بوش شد
تقریباً ۱۰ سال پس از اتمام جنگ جهانی دوم، فروش محصولات بوش در بازارهای خارجی تنها ۳۴ درصد از کل فروش این شرکت را تشکیل می‌داد. هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و وجود موانع بسیار بین بوش و مشتریانش باعث شد شرکت روش‌های جدیدی را برای افزایش فروش خود در بازارهای جهانی امتحان کند.
شرکت در همین راستا تصمیم گرفت محصولاتی را که قصد داشت در بازارهای فرانسه، انگلستان و ایتالیا به فروش برساند، در داخل این کشورها تولید کند و در ژاپن و استرالیا هم محصولات بوش تحت لیسانس این برند تولید شوند. این رویکرد بوش باعث شد در سال ۱۹۳۲ میزان فروش خارجی این شرکت به ۵۵ درصد از فروش کل آن برسد.
در سال ۱۹۲۹ بوش با مشارکت «جان لوکی برد« (John Logie Baird)، مهندس بریتانیایی مخترع تلویزیون و شرکت‌های «زایس آیکون» (Zeiss Ikon) و «لوئه‌وه» (Loewe)، شرکت «فرنسی اجی» (Fernseh AG) یا به‌اختصار FESE را تأسیس کرد.
FESE نخستین وسایل فیلم‌برداری برای پوشش بازی‌های المپیک ۱۹۳۶ آلمان را تأمین کرد و در همان سال در جریان جنگ نخستین گیرنده تلویزیون خانگی را نیز روانه بازار کرد. در ضمن این شرکت با یک فرمان نظامی موظف شد در ساخت یک بمب مجهز به دوربین با قابلیت کنترل از راه دور نیز مشارکت کند؛ البته این پروژه در پایان جنگ جهانی دوم در مرحله آزمایشی متوقف شد.

درگیر شدن با فعالیت‌های نظامی

با قدرت گرفتن نازی‌ها در آلمان، بوش با چالش‌های جدی مواجه شد. نازی‌ها از بوش خواستند پژوهش و توسعه فناوری تزریق بنزین برای موتورهای هواپیماهای جنگنده را آغاز کند و ساخت کارخانه‌های جدید برای این شرکت در آلمان را نیز آغاز کرد. در ضمن فعالیت در حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های تلویزیون نیز به یکی از زمینه‌های تمرکز و علاقه‌مندی نظامیان تبدیل شد.
گرایش بوش به سمت فعالیت در حوزه‌های مورد درخواست نظامیان کشور باعث شد میزان فروش خارجی این شرکت در سال ۱۹۳۹ تنها به ۹ درصد برسد. اگرچه در دوران حکمرانی حزب نازی بر آلمان، تاکید بر کاهش فروش محصولات تولیدی شرکت به کشورهای خارجی بود؛ اما بوش همچنان به فروش محصولات خود در بازارهای جهانی مثل بازار کشور چین ادامه داد.
با آغاز جنگ جهانی دوم بوش بار دیگر تولید مهمات و تجهیزات نظامی را آغاز کرد. استفاده از وسایل نقلیه تولیدی بوش در آن زمان به میزان بسیار زیادی افزایش یافت و به این شرکت اجازه داده شد همچنان به فعالیت خود در حوزه تولید خودرو ادامه دهد.
در آن زمان یکی از شرکت‌های تابعه بوش به نام (Dreilinden Maschinenbau GmbH) پنج هزار نفر نیرو را در یک کارخانه سازنده تجهیزات نظامی در شهر کلاینماخنوو استخدام کرد که بخش عمده‌ای از آن‌ها به‌اجبار در کارخانه‌ها به کار گرفته شده بودند و شامل اسیران و زنان زندانی ازجمله افراد اسیرشده در جریان قیام ورشو بودند که به تولید تجهیزات جانبی هواپیماهای نیروی هوایی لوفت‌وافه وا‌داشته شده بودند.
در ضمن بوش در آن سال‌ها یک کارخانه مخفی در شهر هیلدس‌هایم برای تولید تمام تجهیزات الکترونیکی تانک‌ها، تراکتورها و کامیون‌های مورداستفاده توسط نیروهای نظامی ورماخت نیز ساخت. این کارخانه در حال حاضر هم فعایت می‌کند و مختص تولید موتورهای برقی برای خودروهای برقی، ساخت قطعات مورد استفاده برای تامین نیروی وسایل برقی و اینورترها است.
در طول جنگ جهانی دوم ۲۷۱۱ نفر از کشورهای تصرف‌شده به‌اجبار به آلمان منتقل شدند و تمام آن‌ها مجبور به کار در کارخانه مخفی بوش شدند. در سال‌های پایانی این جنگ، تمام تانک‌های جدید در حال استفاده در آلمان دارای قطعات ساخته‌شده توسط کارخانه مخفی بوش بودند.
در ضمن در آن سال‌ها تجهیز هواپیماهای نیروی هوایی لوفت‌وافه تنها در انحصار بوش بود؛ البته در طول جنگ به‌خصوص در سال ۱۹۴۵ دشمنان آلمان بارها کارخانه‌های بوش را بمباران کردند و ۵۰ درصد کارخانه‌های این شرکت در آلمان نابود شد؛ زیرا مهاجمان می‌دانستند که این کارخانه‌ها تجهیزات نظامی موردنیاز ارتش آلمان را تأمین می‌کنند و نابودی آن‌ها یک هدف استراتژیک برای نیروهای مهاجم بود.

البته بوش برای مقابله با این بحران تعداد مراکز تولید را افزایش داد و آن‌ها را در نقاط مختلف ساخت. این شرکت در آن زمان ۲۱۳ کارخانه خود را در ۱۰۰ نقطه مختلف تاسیس کرد. جنگ جهانی دوم تنها کارخانه‌های بوش در آلمان را نابود نکرد و سایر کارخانه‌های این شرکت در سراسر نقاط جهان نیز در جریان این جنگ نابود و به ویرانه تبدیل شدند. بوش تا دو دهه پس از پایان جنگ جهانی تمام نیروی خود را صرف بازسازی کارخانه‌هایش کرد و درعین‌حال برای ورود به حوزه‌های تجاری جدید نیز تلاش می‌کرد.
بوش بعد از پایان جنگ جهانی دوم برای جذب مجدد نیروهای انسانی خود و پرداخت حقوق آن‌ها به سمت تولید ماهیتابه با استفاده از بقایای کلاه‌های جنگی، گاری‌های حمل وسایل و چترهای فلزی خارج‌شده از خرابه‌های کارخانه‌ها روی آورد. نیروهای این شرکت می‌توانستند یا از این وسایل تولیدشده استفاده کنند یا آن‌ها را با مایحتاج ضروری خود معاوضه کنند. بوش در آن سال‌ها شمع موردنیاز خودروهای نظامی متحدان آلمان را نیز تولید می‌کرد.
رابرت بوش در سال ۱۹۴۲ قبل از پایان جنگ جهانی درگذشت؛ اما مدیران اجرای ارشد بوش پس از پایان جنگ جهانی در سال ۱۹۴۵ تصمیم گرفتند فعالیت‌های شرکت را به سوددهی برسانند و مازاد درآمد موردنیاز آن را صرف امور خیریه کنند. پس از مرگ رابرت، «هانس والز» (Hans Walz) سکان هدایت شرکت را تا سال ۱۹۶۳ به دست گرفت.
همان‌طور که گفتیم قبل از به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان، ۵۰ درصد فروش بوش مربوط به فروش در بازارهای خارجی بود؛ اما پس از سال ۱۹۴۵ تقریباً به صفر رسید و کارخانه‌های بین‌المللی این شرکت مصادره شدند؛ اما رابطه خوب بوش با شرکای دیرینه‌اش و همچنین رشد سریع بازارها در کشورهایی مثل برزیل و هند، باعث شد تأسیس مجدد کارخانه‌های بوش در کشورهای مختلف به تدریح سرعت بگیرد. چنین اتفاقی باعث شد میزان فروش بین‌المللی بوش در سال ۱۹۶۲ دوباره از ۲۰ درصد بیشتر شود
ورود به حوزه تولید لوازم‌خانگی و قطعات الکترونیکی
در اوایل دهه ۱۹۵۰ بوش محصولاتی را به بازار عرضه کرد که نشان‌دهنده قدرت اقتصادی آلمان و اروپا بودند و این محصولات توانستند رضایت مردم را جلب کند و پاسخی برای تقاضای مردم برای کالاهای مصرفی باشند. این محصولات شامل لوازم‌خانگی آشپزخانه، ابزارهای صنعتی مانند دریل‌های خانگی و رادیوی خودرو بود.
غول صنعتی آلمانی در این دهه از سیستم انژکتوری بنزینی خود که برای هواپیماها طراحی کرده بود، به‌عنوان یک فناوری مبتکرانه در خودروها نیز استفاده کرد؛ البته چندین دهه طول کشید تا این سیستم انژکتور به سیستم استاندارد برای خودروها تبدیل شود. این سیستم از یک سو باعث کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت خودرو می‌شد و از سوی دیگر عملکرد موتور آن‌ را تقویت می‌کرد.
این شرکت در سال ۱۹۵۹ یک ابزار صنعتی خانگی چندمنظوره منحصربه‌فرد به نام «کامبی» (Combi) عرضه کرد که با متصل کردن تجهیزات مختلف به آن، استفاده از آن به‌عنوان دریل، پیچ‌گوشتی، دستگاه پولیش و شمشادزن امکان‌پذیر می‌شد. به‌قدری از این دستگاه استقبال شد که تولید آن به یکی از شاخه‌های تجاری بوش تبدیل شد. این شرکت در سال ۱۹۴۸ یک میکروسکوپ برای فعالیت های پژوهشی خود طراحی و تولید کرد. در سال ۱۹۴۹ چراغ راهنمای این خودرو توسط بوش تولید شدند و جایگزین فلش های فیزیکی راهنما شدند.
از دیگر اقدامات شاخص بوش در دهه ۱۹۵۰، آغاز طراحی و ساخت وسایل الکترونیکی جدید در اواسط این دهه بود. این شرکت از سال ۱۹۵۸ تولید محصولات الکترونیکی جدید خود را آغاز کرد و مانند سایر شرکت‌های فعال در حوزه تولید وسایل و قطعات الکترونیکی، ابتدا در محصولات خود از ترانزیستور استفاده کرد و پس از آن از سال ۱۹۷۰ استفاده از مدارهای مجتمع در محصولات خود را نیز آغاز کرد. ورود حرفه‌ای بوش به صنعت ساخت وسایل الکترونیکی از این زمان آغاز شد.در حال حاضر بخش بوش سنسور تک (Bosch Sensortec) به صورت اختصاصی تنها در زمینه تولید قطعات الکترونیکی فعالیت می‌کند (در ادامه بیشتر با این بخش و محصولات تولیدی آن آشنا می‌شویم)
بوش برای ساخت محصولات الکترونیکی خود ابتدا از ماده نیمه‌رسانای ژرمانیوم و سپس از سیلیکون و کریستال استفاده کرد. یکی از محصولات شاخص بوش در سال ۱۹۵۸، دینام جدید خودرو بود که در آن از یک قطعه نیمه‌رسانه مبتکرانه‌ای استفاده شده بود که می‌توانست میزان شارژ باتری در هنگام ثابت کار کردن خودرو در ترافیک‌های ثابت را بهبود ببخشد.
جالب است بدانید که بوش در این دهه تولید جک‌های هیدرولیک سیار، تجهیزات برقی پزشکی و تجهیزات مرتبط با فناوری‌های رادیویی را نیز آغاز کرد.
در سال ۱۹۵۹ بوش یک سیستم انژکتور بنزینی با قابلیت کنترل شدن به‌صورت برقی را ایجاد کرد. این سیستم انژکتور که «جترونیک» (Jetronic) نام داشت، در سال ۱۹۶۷ به تولید انبوه رسید و برای نخستین بار در آمریکا در خودروهای فولکس‌واگن 1600LE و 1600TLE استفاده شد
شرکت در دهه ۱۹۶۰ نخستین غذا ساز چندمنظوره خود به نام «نوت سای» (Neuzeit) عرضه کرد که برای خرد کردن، ورز خمیر، رنده‌کردن، له‌کردن و حتی پوست‌کندن سیب‌زمینی قابل‌استفاده بود.
در ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ تعداد نیروی انسانی بوش از ۱۵ هزار نفر به ۷۰ هزار نفر رسید؛ البته به نظر می‌رسید ادامه فعالیت شرکت در قالب یک بخش واحد دیگر رویکرد مناسبی به نظر نمی‌رسد؛ به همین دلیل در طول دهه ۱۹۶۰ بخش‌های مستقل زیرمجموعه بوش به‌مرورزمان ایجاد شدند.
نخستین بخش مستقل بخش مربوط به تولید ابزار صنعتی بود. در این زمان بوش به شکوفایی اقتصادی خوبی دست یافت و کارمندان زیادی را استخدام کرد که تعداد زیادی از آن‌ها برای تولید محصولات الکترونیکی خودرو به کار گرفته شدند.
اصلی‌ترین شاخه فعالیت بوش در آن زمان تولید وسایل برقی خودروها مثل رگلاتور دینام و سیم‌پیچ جرقه‌زن بود؛ اما با خرید یک شرکت تولیدکننده دستگاه‌های بسته‌بندی در سال ۱۹۶۳ وارد این حوزه نیز شد و با خرید شرکت‌های مشابه رقیب و ایجاد یک بخش اختصاصی برای بسته‌بندی محصولات، دامنه فعالیت‌های تجاری خود را در این زمینه گسترش داد. یکی از دستگاه‌های تولیدشده توسط این بخش دستگاهی با قابلیت بسته‌بندی ۱۴۰۰ دسر تک‌نفره در هر دقیقه بود
در ضمن در آن سال‌ها بوش تولید قطعات نیمه‌هادی ازجمله برد واحد کنترل مدارها را نیز آغاز کرد که میلیون‌ها عدد از آن‌ها به فروش رسید.

راه‌اندازی مرکز پژوهشی

در سال ۱۹۶۸ مرکز پژوهشی بوش راه‌اندازی شد که تمرکز اصلی کارکنان آن پژوهش در مورد محصولات خاص مثل مدارهای مجتمع بود. یکی دیگر از اقدامات شاخص کارکنان این مرکز، آزمایش محصولات تولیدی آن در دستگاه ریخته‌گری تحت فشار بود تا مطمئن شوند این دستگاه در سردترین روزهای زمستان نیز می‌تواند بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.
در سال ۱۹۶۹ متخصصان بوش طراحی سنسوری برای سنجش گازهای خروجی خودرو تحت عنوان «سنسور لامبدا» (lambda sensor) را آغاز و تولید آن را نیز از سال ۱۹۷۶ شروع کردند؛ امروزه تمام موتورهای احتراقی طراحی‌شده مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی، دارای این سنسور هستند که سنسور اکسیژن محسوب می‌شود. استفاده از این سنسور نیازمند استفاده از یک مبدل کاتالیست در اگزوز خودرو بود.
سنسور لامبدا میزان اکسیژن گاز خروجی ردشده از مبدل کاتالیست اندازه می‌گیرد و نتیجه مربوط به میزان اکسیژن را که بسته به شرایط رانندگی دائماً میزان قابل‌توجهی تغییر می‌کند، در اختیار سیستم کنترل برقی انژکتور قرار می‌دهد.
این سیستم بر اساس میزان اکسیژن، نسبت ترکیب هوا و بنزین را تنظیم می‌کند. چنین ساختاری باعث می‌شود احتراق به‌صورت کامل انجام شود و مبدل کاتالیست بتواند میزان زیادی از آلاینده‌های گاز خروجی اگزوز حذف کند که باعث می‌شود گازهای مضر خروجی اگزوز تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند.
این شرکت در سال ۱۹۷۰ یک حافظه ذخیره‌سازی با ظرفیت ۱۰۰ کیلوبایت را نیز تولید کرد که برای خنک‌سازی آن از یک سیستم خنک‌کننده مایع با ۱۵۰ لیتر آب استفاده می‌شد.
بوش در دهه ۱۹۷۰ موفق به دستیابی به موفقیت‌ بسیار مهم دیگری یعنی معرفی ترمز ABS ضدقفل برای جلوگیری از لیز خوردن خودرو در جاده‌های خیس و برفی شد که تولید آن را از سال ۱۹۸۴ آغاز کرد شد. مهندسان بوش به لطف برخورداری از تخصص در زمینه طراحی و ساخت قطعات برقی دیجیتالی خودرو، این سیستم ترمز را به یک استاندارد در صنعت خودروسازی تبدیل کردند. در ضمن بوش در آن سال‌ها با ترکیب سیستم احتراق و تزریق بنزین برقی با یکدیگر، توانست سیستم جدید برای تقویت عملکرد موتور خودرو ایجاد کند. تولید سیستم تزریق بنزین برقی از سال ۱۹۷۳ توسط این شرکت آغاز شد.

ورود به حوزه تولید مخابرات مخابراتی

با آغاز دهه ۱۹۸۰ بوش وارد حوزه ایجاد فناوری‌های مخابراتی و تولید تجهیزات لازم برای استفاده از ماهواره‌ها، تلفن همراه و پیاده‌سازی شبکه‌های مخابراتی عمومی و خصوصی شد. پس از گذشت دو دهه از موفقیت بوش در این زمینه، محصولات مرتبط با آن ۲۵ درصد از فروش کل بوش را به خود اختصاص دادند.
این شرکت با خرید شرکت‌های مخابراتی «تله نورما ای.جی» (Telenormal AG) و «ای.انتی جی.ام بی. اچ» (ANT GmbH)، به یکی از تأمین‌کنندگان تجهیزات مخابراتی مطرح دهه ۱۹۸۰ تبدیل شد و حتی در سال ۱۹۹۱ یک مرکز اورژانس نیز برای خود راه‌اندازی کرد. در ضمن این شرکت یک تلفن خودرویی Bosch OF4 را نیز در سال ۱۹۸۳ تولید کرد که برای ساخت از همان فناوری رادیویی که در سال ۱۹۵۴ موفق به دستیابی به آن شده بود، استفاده کرد. قیمت خودروهای مجهز به این تلفن، در آن زمان به‌اندازه خودروهای کانورتبل بود.
بوش در این دهه در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های امنیتی نیز به موفقیت خوبی دست پیدا کرد و این موفقیت تا به امروز نیز ادامه دارد. بوش برای افزایش موفقیت خود در این زمینه شرکت «فیلیپس سی.اس. آی» (Philips CSI) را در سال ۲۰۰۲ خرید. شرکت مذکور در آن زمان طیف گسترده‌ای از تجهیزات امنیتی و ارتباطی پیشرفته ازجمله دوربین‌های امنیتی، سیستم‌های مورداستفاده برای برگزاری کنفرانس و برقراری ارتباط با عموم مردم را تولید می‌کرد.

ورود به حوزه نرم‌افزار

در سال ۱۹۹۱ زمینه ورود بوش به حوزه نرم‌افزار نیز فراهم شد و این اتفاق رشد سریع اقتصادی در سه دهه اخیر را برای این شرکت به ارمغان آورد. فروپاشی پرده آهن فرصت خوبی را برای شرکت فراهم کرد و توانست شرکت‌های زیرمجموعه خود را در ۱۳ کشور بلوک شرقی سابق تأسیس و کارخانه‌هایی را در جمهوری چک، لهستان، مجارستان و روسیه احداث کند؛ کارخانه تولید قطعات برقی خودرو ازجمله سنسورها در مجارستان که در سال ۱۹۹۸ احداث شد، یکی از این کارخانه بود.
این اتفاق باعث شد فروش خارجی بوش از ۵۱ درصد در سال ۱۹۹۱ به ۷۰ درصد در سال ۲۰۰۰ برسد. بوش در آن سال‌ها در بازارهای کشورهای آسیای شرقی ازجمله ژاپن، هند و چین نیز حضور یافت و در سال ۱۹۹۵ تولید محصولات خود را نیز در چین آغاز کرد. جالب است بدانید که این شرکت در سال ۲۰۱۲ ۳۴۰۰۰ کارمند در چین داشت و درآمد آن در چین در آن به حدود ۵ میلیارد یورو رسید.
عرضه «سیستم پایداری الکترونیکی» (Electronic Stability System) یا به‌اختصار ESP که از لرزش خودرو در جهات مختلف جلوگیری می‌کرد، نیز در سال ۱۹۹۵ توسط بوش معرفی شد. سیستم مسیریابی بوش با قابلیت راهنمای صوتی با نام «تراول پایلت» (TravelPilot) نیز در این سال به دست بوش رونمایی شد.
طراحی سیستم تزریق فشار بالای ریل مشترک دیزل (Common Rail high-pressure diesel injection system) توسط بوش که مصرف سوخت خودرو را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌داد، یکی دیگر از اقدامات شاخص این شرکت در دهه ۱۹۹۰ در زمینه خودروسازی بود. در این سیستم پمپ و انژکتور به‌عنوان یک جزء هیدرولیک مرکزی به یکدیگر متصل می‌شوند.
در سال ۲۰۰۰ سیستم مشابه دیگری تحت عنوان DI Motronic gasoline direct injection با انژکتورهای پیزو الکترونیک به همراه دو سیستم کمک‌راننده یعنی سیستم «کنترل تطبیقی» (Adaptive Cruise Control) جهت کنترل سرعت و فاصله مناسب با خودروی جلویی و سیستم دید در شب یا »نایت ویژن» (Night Vision) جهت بهبود دید راننده در شب نیز معرفی شد.
دو سیستم امنیتی معرفی‌شده امنیت خودرو را به میزان زیادی افزایش دادند. از دیگر سیستم‌های طراحی‌شده برای خودرو در زمینه‌های مختلف توسط بوش در اوایل ۲۰۰۰ می‌توان به عرضه سیستم ترمز هیدرولیک و رادیوی خودروی دیجیتال و سیستم دیسک‌خور در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد.
ورود به حوزه کنترل تجهیزات صنعتی و سیار
بوش در سال ۲۰۰۱ با خرید شرکت «منسمن رکسروت» (Mannesmann Rexroth)، شرکت مهندسی فعال در حوزه تولید تجهیزات و سیستم‌های مرتبط با کنترل و حرکت دادن تجهیزات صنعتی و سیار، وارد این حوزه شد. نام شرکت مذکور در حال حاضر به «بوش رکسوت» تغییر کرده است. یکی از محصولات شاخص این شرکت قطعات هیدرولیک است که از آن‌ها حتی در تجهیزات حفر تونل نیز استفاده می‌شود.
ورود به حوزه تولید وسایل سرمایشی و گرمایشی
بوش در سال ۲۰۰۳ با خرید شرکت بردروس ای.جی (Buderus AG)، شرکت فعال در حوزه ساخت سیستم‌های سرمایش گرمایش و تهویه، وارد این حوزه نیز شد.
بوش در این سال با تولید و عرضه پیچ‌گوشتی برقی شارژی به نام پیچ‌گوشتی IXO به موفقیت بسیار بزرگی دست یافت. این پیچ‌گوشتی برقی مجهز به باتری به دلیل وزن کم و کارایی بالا، پرفروش‌ترین ابزار صنعتی سال ۲۰۰۳ شد.

طراحی و ساخت سنسور

یکی دیگر از اتفاقات مهم تاریخچه بوش در دهه ۱۹۹۰ طراحی و ساخت سنسورهای میکرومکانیکال (MEMS sensors) جهت استفاده در خودرو به‌منظور سنجش شتاب، چرخش، فشار و صدا بود. بوش در سال ۲۰۰۵ تولید این سنسورها برای وسایل دیجیتالی مثل تبلت‌ها و کنسول‌های بازی را نیز آغاز کرد.
اندازه کوچک‌ترین سامانه میکروالکترومکانیکی تولیدشده توسط بوش تنها ۱.۵ میلی‌متر است. از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۱۶ بیش از پنج میلیون قطعه از این سامانه توسط بوش تولید شده است و روزانه در حدود ۴ میلیون قطعه از آن را تولید می‌کند که باعث شده است در بازار این قطعه میکرو الکترومکانیکی پیشتاز شود. بوش قصد دارد از این فناوری برای ساخت ایربادهای کاملاً بی‌سیم کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر از ایربادزهای کنونی استفاده کند (در ادامه در مورد این موضوع توضیح خواهیم داد).
بوش در این دهه یک کارخانه تولید ریز تراشه و ویفر به نام «روتلینگن» (Reutlingen) برای استفاده از آنها در مدارهای مجتمع و سنسور نیز ایجاد کرد.
ورود به حوزه تولید تجهیزات صوتی
بوش در سال ۲۰۰۶ شرکت تلکس کامیونیکیشنز و همچنین شرکت الکترویس را نیز خرید تا در حوزه تولید تجهیزات صوتی نیز وارد شده باشد.
ورود به حوزه بهره‌مندی از انرژی خورشیدی
بوش در سال ۲۰۰۷ ورود خود به حوزه انرژی خورشیدی را اعلام کرد؛ اما در سال ۲۰۱۳ خبر خروج خود از این حوزه تجاری را اعلام کرد. البته این شرکت هنوز هم برای افزایش بهره‌وری انرژی در کارخانه‌های خود از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند.
دانشمندان این شرکت در سال ۲۰۰۷ با همکاری متخصصان «دانشگاه دارمشتات« (darmstadt university) در پروژه‌ای موفق شدند خانه‌هایی مجهز به پنل‌های خورشیدی به نام «خانه دکاسلون» (decathlon house) ایجاد کرد که پنل‌های خورشیدی موجود در آن‌ها می‌توانستند تمام نیاز انرژی خانه را تامین کند.
سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در حوزه پژوهش و توسعه
بازوی صنعتی آلمان در سال ۲۰۰۹ ۳.۶ میلیارد یورو در زمینه توسعه و تحقیق سرمایه‌گذاری کرد. در حال حاضر سالانه تقریباً ۳۹۰۰ پنتنت توسط این شرکت منتشر می‌شود.

ورود به حوزه ساخت دوچرخه

بوش در سال ۲۰۱۱ وارد صنعت ساخت دوچرخه شد.
تلاش برای بهره‌مندی از فناوری‌های مبتکرانه در حوزه لوازم‌خانگی
بوش در سال ۲۰۱۵ تلاش کرد با خرید شرکت‌هایی که قبلاً با آن‌ها مشارکت سرمایه‌ای داشت، مثل شرکت «زد اف لینک سیستم» (ZF Lenksysteme) و خرید «بی.اس.اچ بوش» (BSH Hausgeräte GmbH)، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی در اروپا و همچنین یکی از تولیدکنندگان مطرح این حوزه در سراسر جهان، خود یکی از یکه‌تازان لوازم‌خانگی در اروپا و جهان شد. در ضمن هدف بوش از خرید این دو شرکت فراهم‌سازی زمینه‌های لازم برای ورود به ساخت لوازم‌خانگی هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت و خودروی خودران بود.
ورود به حوزه بهداشت و درمان
بوش در سال ۲۰۱۵ با تأسیس بخش زیرمجموعه‌ای جدیدی به نام Bosch Healthcare Solutions وارد حوزه بهداشت و درمان نیز شد. این بخش با هدف ایجاد محصولات و خدمات طراحی‌شده برای تقویت سلامت و کیفیت زندگی مردم و همچنین ایجاد فناوری‌های مرتبط با پزشکی و سلامت ایجاد شد.
این بخش زیرمجموعه بوش در زمان اوج شدت پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد ابزاری برای تشخیص این ویروس ایجاد کرده است که می‌تواند ابتلا یا عدم ابتلای فرد کرونا را در طی ۳ ساعت تشخیص دهد. با استفاده از این روش نتیجه آزمایش در همان محلی که آزمایش از فرد گرفته می‌شد، مشخص می‌شد و نیازی به انتقال نمونه به آزمایشگاه نبود.
ورود به حوزه تولید انواع پیشرانه‌ها
بوش در سال ۲۰۱۸ با تأسیس بخش مختص طراحی و تولید پیشرانه‌ها (Powertrain Solutions)، فعالیت خود برای طراحی و ساخت قطعات مرتبط با این سیستم‌ها را آغاز کرد. این بخش با ادغام دو بخش مرتبط با یکدیگر یعنی بخش مختص طراحی و تولید پیشرانه‌های بنزینی (Gasoline Systems) و پیشرانه‌های گازوئیلی (Diesel Systems) که بوش قبلاً آن‌ها را ایجاد کرده بود، به وجود آمد. ظاهراً این شرکت قصد دارد در آینده وارد حوزه تولید سلول سوختی و استفاده از آن‌ها در خودروهای برقی نیز بشود.
این بخش در زمینه طراحی و ساخت پیشرانه‌ها خودروهای برقی با باتری، هیبریدی و پیشرانه های بنزینی نیز فعالیت می‌کند
ساخت سنسور گاز هوش مصنوعی
بوش در سال ۲۰۲۱ خبر ساخت و عرضه نخستین سنسور تشخیص گاز با استفاده از هوش مصنوعی را اعلام کرد. این سنسور از قابلیت تشخیص گازهای آلوده، رطوبت، دما و فشار اتمسفریک با بهره‌مندی از هوش مصنوعی برخوردار است و می‌تواند برای تشخیص به‌موقع آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مقابله با آن‌ها نیز استفاده شود.
در ضمن این شرکت چند سنسور دیگر مجهز به هوش مصنوعی را نیز تولید کرده است و قصد دارد با مشارکت با شرکت کیکسو (Qeexo) الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را در مدت کوتاهی ایجاد و سنسورهای BHI260AP و BME688 به کار گیرد.
سنسور BME688 همان سنسور تشخیص گاز بوش است. در کل سنسورهای هوش مصنوعی با قابلیت یادگیری ماشینی می‌توانند برای تشخیص پارامترهای محیطی مثل تشخیص شاخص کیفیت هوا (AQI)، تشخیص رطوبت و دریافت اطلاعات در حین حرکت (مثلاً می‌توان از این سنسورها در گجت‌هایی که زمین خوردن انسان یا گجت‌های تناسب‌اندام که وضعیت بدن را تشخیص می‌دهند، استفاده کرد) مورداستفاده قرار گیرند.

ورود به حوزه ارائه فناوری برای خودروهای خودران

بوش هم مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های مختلف ازجمله گوگل، اپل، تسلا، انویدیا و… در حال تلاش برای ارائه فناوری‌های لازم جهت بهبود عملکرد خودروهای خودران و قابل‌استفاده شدن آن‌ها در جاده‌های واقعی با ترافیک سنگین هستند. دانشمندان این شرکت حتی به دنبال ساخت خودروی کاملاً هوشمند و مستقل بدون نیاز به راننده انسانی نیز هستند.
تلاش برای بهره‌مندی از قابلیت‌های اینترنت اشیا برای پیشرفت بیشتر در حوزه‌های مختلف
بوش با بهره‌مندی از قابلیت‌های فناوری اینترنت اشیا در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه‌های تولیدی مختلفی که در حال حاضر در آن‌ها فعالیت می‌کند، حوزه ایجاد نرم‌افزار، حفاظت از اطلاعات و ایجاد فعالیت‌های تجاری جدید بر پایه استفاده از وب بهره‌مند شود. این شرکت می‌تواند در زمینه‌های مختلف فعالیت خود از قابلیت‌های بالقوه اشیا بهره‌مند شود؛ از حوزه خودروهای خودران گرفته تا خانه هوشمند و برقراری ارتباط بین دستگاه‌های کارخانه‌ها
در ضمن این شرکت برای به ثمر رساندن پروژه‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم که شامل پروژه‌های مرتبط با اتوماسیون فرآیندهای سنتی تولید، بهره‌مندی از فناوری‌های مدرن برای تولید محصولات و ایجاد ارتباطات گسترده بین دستگاه‌های مورداستفاده برای تولید محصولات می‌شود، نیز تلاش می‌کند.
یکی از این فعالی‌ ها تحلیل لحظه ای اطلاعات در خط تولید است که باعث هماهنگی کامل بخش‌های مختلف خطوط تولید می‌شود که یکی از اهداف اصلی انقلاب صنعتی چهارم به شمار می‌رود.
یکی از اقدامات دیگر بوش در حوزه اینترنت اشیا راه‌اندازی یک ایستگاه آزمایشی شارژ خودروهای برقی در سنگاپور در سال ۲۰۱۱ است. هدف از ایجاد این ایستگاه شارژ ایجاد نرم‌افزاری کاملا مناسب و بهینه‌سازی‌شده برای به‌وجود آوردن هماهنگی کامل بین بخش‌های مرتبط با پژوهش، شارژ و صدور صورتحساب برای مشتریان بود.
از دیگر رویدادهای مهم دهه دوم و سوم قرن ۲۱ تاریخچه بوش می‌توان به موارد زیر تشخیص گاز اشاره کرد:
خرید شرکت اس پی ایکس (SPX Corporation) در سال ۲۰۱۲: این شرکت یک شرکت فعال در حوزه تأمین تجهیزات و فناوری‌های زیرساختی با مهندسی پیشرفته است که در زمینه‌ ساخت وسایل گرمایش، تجهیزات تهویه هوا، ارائه را‌ه‌حل‌های مرتبط با تشخیص و مدیریت، ارائه را‌ه‌حل‌های مرتبط با انتقال و تولید برق و ارائه راه‌حل‌های مهندسی فعالیت می‌کند.
واگذاری تأسیسات تولید سیستم ترمز به شرکت KPS Capital Partners در سال ۲۰۱۲
آغاز مذاکرات برای خرید شرکت نرم‌افزاری رد بند سافتور (Red Bend Software) در سال ۲۰۱۴: این شرکت در زمینه ارائه فناوری مرتبط با مدیریت نرم‌افزارهای موبایل به شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند.
خرید شرکت سی او (Seeo) در سال ۲۰۱۵: این شرکت استارتاپی است که در حال حاضر روی باتری‌های یون لیتیومی کار می‌کند.
تغییر نام بخش بسته‌بندی بوش به سینتگون (Syntegon) و مستقل شدن این بخش از شرکت اصلی در سال ۲۰۲۰: هدف این بخش به‌کارگیری روش‌های هوشمندانه و پایدار برای پردازش مواد دارویی و غذایی و بسته‌بندی آن‌ها است.
راه‌اندازی کارخانه تولیدکننده قطعات نیمه‌هادی بوش در سال ۲۰۲۱ که با سرمایه ۱.۲ میلیارد دلاری احداث شده است. این میزان سرمایه دومین سرمایه‌گذاری بزرگ بوش در یک پروژه است.
اعلام خبر تصمیم شرکت خرید شرکت فایو. آی.آی (Five.ai) در سال ۲۰۲۲: شرکت یک استارتاپ فعال در حوزه خودروهای خودران است.
اعلام خبر خرید شرکت آری‌اسو سیستمز (Arioso Systems) در سال ۲۰۲۲: این شرکت در زمینه تولید میکرو اسپیکر مجهز به سامانه میکرو الکترومکانیکی فعالیت می‌کند. این شرکت قرار است بخشی از شرکت بوش سنسور تک (Bosch Sensortec) شود. فناوری در اختیار این شرکت می‌تواند برای ساخت ایربادزهای کاملاً بی‌سیم کوچک‌تر نسبت به ایربادزهای متداول امروزی با مصرف کمتر و عمر باتری بیشتر استفاده شود
شکست‌ها و رسوایی‌های بوش
نقش داشتن در ماجرای فریب عموم مردم به‌دست فولکس‌واگن در مورد میزان انتشار گازهای مضر توسط خودروهای این شرکت (میزان انتشار اکسید نیتروژن توسط خودروهای این شرکت بیش از حداکثر میزان مجاز تعیین‌شده توسط قانون‌گذاران بود). نرم‌افزار به‌کارگرفته‌شده در تجهیزات مورداستفاده برای سنجش میزان گازهای مضر خروجی خودروهای فولکس‌واگن، توسط بوش طراحی شده بود.
بوش به دلیل طراحی نرم‌افزار سنجش گازهای خروجی برای این شرکت مجبور شد به هر یک از خریداران خودروهای فولکس‌واگن ۳۲۷.۵ میلیون دلار غرامت پرداخت کند. بوش برای شرکت فیات نیز نرم‌افزار مشابه طراحی کرده بود که صد هزار خودرو از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ توسط آن بررسی شدند
تهیه گزارشی ۲۰ صفحه‌ای با اطلاعات کاملاً نادرست و منحرف‌کننده در مورد میزان انتشار دی‌اکسیدکربن در کارخانه‌های تولیدکننده خودروهای برقی. بوش این گزارش را پس از اعلام ممنوعیت فروش وسایل نقلیه دارای موتورهای دربردارنده سیستم احتراق داخلی جدید در انگلستان از سال ۲۰۳۰ با هدف مشوش کردن اذهان مردم منتشر کرد.
متهم شدن به عدم تأمین تراشه کافی برای شرکت فولکس‌واگن که باعث کاهش تولید این شرکت به دلیل این موضوع شده است. فولکس‌واگن در رابطه با این موضوع به نمایندگی از طرفداران خودروهای خود، یک شکایت گروهی علیه بوش و یک شرکت دیگر تأمین‌کننده قطعات خودرو به نام کانتیننتال (Continental AG) به دادگاه ارائه و از این دو شرکت غرامت ۱.۲ میلیارد دلاری طلب کرد؛ اما بوش در این دادگاه تبرئه شد.

سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی

بوش در چندین شرکت مهم سرمایه‌گذاری مشارکتی داشته است که اسامی و حوزه فعالیت آن به شرح زیر است:
مرسدس بنز: بوش در سال ۲۰۱۱ به‌صورت ۵۰ ۵۰ در این شرکت برای ایجاد و طراحی موتورهای برقی سرمایه‌گذاری کرد
ای ام-موتیئو (EM-motive): شرکت فعال در حوزه تولید موتور کشنده وسایل نقلیه برقی ریلی، سلول‌های سوختی و طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه در کارخانه‌ای هیلدسهایم. البته این شرکت در سال ۲۰۱۹ به مالکیت بوش درآمد.
سامسونگ: این سرمایه‌گذاری توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بوش به نام لی موتیو (LiMotive) به‌صورت ۵۰ ۵۰ برای ساخت کارخانه تولیدکننده سلول‌های باتری‌های یون لیتیومی برای تولید خودروهای هیبریدی در سال ۲۰۱۱ و خودروهای برقی در سال ۲۰۱۲ انجام شد.
میتچل اینترنشنال (Mitchell International): این شرکت یک شرکت نرم‌افزاری است که همراه با بوش تصمیم گرفتند تبلتی به نام MD500 برای تعمیرکاران دستگاه‌های صنعتی طراحی و تولید کنند تا این افراد با استفاده از آن بتوانند کدهای تشخیص مشکلات را مستقیماً به دستگاه وارد کنند.

World of Words

منبع: اقیانوس آبی خبر

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *