اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-ورشکستگی-شرکت چینی

خبر ورشکستگی قریب‌الوقوع یک ابر برند چینی

با انتشار خبر ورشکستگی یک ابر شرکت چینی، ترسی همه‌گیر در دل بازارهای جهانی به راه انداخته است. برند Evergrande دومین برند ساختمانی بزرگ در چین است که برای بازپرداخت بدهی‌های خود در زمان سررسید با مشکل جدی روبه‌رو شده است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|با وضع پیش آمده، سهم بزرگ مسکن از اقتصاد چین باعث شده است که نگرانی‌هایی درباره اثر ورشکستگی این برند بزرگ بر دومین اقتصاد دنیا ایجاد شود. در حالی که اقتصاد اکثر کشورهای دنیا در حال ریکاوری از اپیدمی کرونا هستند، شکل‌گیری یک شوک جدید، مشابه بحران مالی سال ۲۰۰۸ می‌تواند آسیب جبران ناپذیری به اقتصاد جهانی وارد کند. هرچند انتشار این خبر در بازارهای جهانی باعث شد که شاخص‌های مهم بازار سرمایه کاهشی شوند، اما در مقابل، برخی از کارشناسان، خطر تاثیرگذاری این برند را مانند اثر ورشکستگی شرکت‌های آمریکایی برآورد نمی‌کنند و همین جریان باعث شده است که معاملات روز گذشته، در برخی از بازارهای مهم حالت ترمیم به خود بگیرد.

بحران جهانی در راه است؟

ناتوانی دومین برند انبوه‌ساز بزرگ چینی در بازپرداخت بدهی‌هایش به نگرانی‌ها درباره وقوع بحران جهانی، مشابه بحرانی که در سال ۲۰۰۸ رخ داد، دامن زده است.

شرکت بزرگ اورگرند (Evergrande)، دومین شرکت بزرگ چینی فعال در صنعت ساختمان است که به دلیل مشکلات مالی اعلام کرده از بازپرداخت بدهی‌های خود در سررسیدهای مقرر ناتوان است. این موضوع باعث شده است تا با توجه به حجم این شرکت و زنجیره تأمین بزرگ آن و از طرف دیگر، سهم بزرگ بخش مسکن از اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، نگرانی‌هایی بابت سرنوشت این شرکت به وجود بیاید.

رکود در بخش مسکن چین

با توجه به بحران ۲۰۰۸ و تجربه بانک «لمان برادرز» در آمریکا، بیم آن می‌رود که بحران این شرکت به بحران و رکود در بخش مسکن اقتصاد چین منجر شود و با توجه به نقش مهم چین، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده در اقتصاد جهانی، شاهد بحران اقتصادی بین‌المللی در سطح جهان باشیم. این برند چینی به دنبال مقررات جدید وضع‌شده از سوی دولت چین برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی، با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو است؛ مقرراتی که با هدف کاهش تسهیلات بد در شبکه بانکی چین وضع شده است. این موضوع باعث شده تا سهام این شرکت در یک سال گذشته شاهد سقوط ۹۰ درصدی باشد. همچنین با توجه به تعهدات این شرکت برای ساخت ۷/ ۱ میلیون واحد مسکونی و نقش مهم آن در اقتصاد چین، برخی تحلیلگران معتقدند که دولت چین به‌زودی از طریق تزریق منابع، واگذاری به دولت یا حتی انحلال، اقدام به رفع مشکل این شرکت خواهد کرد. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سرنوشت این شرکت هرچه باشد، بعید است به بحرانی همچون بحران ۲۰۰۸ منتهی شود.

بحران مالی انبوه‌ساز چینی

برند Evergrande، فعال در زمینه ساخت مسکن با بحران بازپرداخت وام‌هایش روبه‌روست. شرکت «اورگرند»، جزو شرکت‌های بزرگ جهان است که نام آن در فهرست ۵۰۰ شرکت بزرگ مجله فورچون (Fortune) قرار دارد و در دوران رشد اقتصادی زیرساخت‌های چین پس از سال ۲۰۰۰ خود را به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در این زمینه مطرح کرد. این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که از بازپرداخت سود بدهی‌هایش در موعد تعیین‌شده ناتوان است؛ امری که با توجه به ابعاد این شرکت، نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است. این انبوه‌ساز چینی با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار، در دو سال گذشته شاهد کاهش ۷۵ درصدی درآمدهایش بوده است.

اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-ورشکستگی-شرکت چینی

مساعدت مالی چین با توجه به بوم کسب‌وکار

مدل درآمدی شرکت‌های انبوه‌ساز چینی به این صورت است که از طریق دریافت وام از شبکه بانکی، انتشار اوراق قرضه و پیش فروش واحدهای خود به مشتریان، دست به تأمین مالی می‌زنند و پس از ساخت واحدها و تحویل آن‌ها به مشتریان بدهی‌هایشان را بازپرداخت می‌کنند. از آنجا که ساختار این صنعت ایجاب می‌کند تا دارایی‌های این شرکت با فاصله زمانی زیادی به منابع نقد تبدیل شود، ادامه فعالیت‌هایش وابسته به تأمین مالی مستمر است. هفته گذشته این شرکت اعلام کرد که به دلیل کمبود منابع نقدی از بازپرداخت سود اوراقی که سررسید آن‌ها فرارسیده، ناتوان است. آمارها حاکی از آن است که بدهی‌های این غول چینی بالغ بر ۳۰۵ میلیارد دلار است؛ عددی که با تولید ناخالص داخلی ایران قابل مقایسه است. از این حجم بدهی بیش از ۳۵ درصد مشمول سود می‌شود؛ سودی که حجم روزانه آن معادل ۲۸ میلیون دلار برآورد می‌شود.

حل بحران تسهیلات

مدل توسعه چین در سال‌های گذشته و اتکای تأمین مالی آن به شبکه بانکی این کشور مشکلات بالقوه زیادی را به وجود آورده است. آنچه در این دوران از بالفعل شدن این مشکلات جلوگیری می‌کرد، ظرفیت بالای اقتصاد چین برای رشد اقتصادی بود؛ مزیتی که در سال‌های اخیر کمرنگ‌تر شده است. یکی از نشانه‌های مشکلات موجود در شبکه بانکی این کشور، آمارهای مربوط به وام‌های بد شبکه بانکی است. به گزارش فایننشال‌تایمز، در سال ۲۰۱۷ حجم تسهیلات بد شبکه بانکی چین حدود ۷ تریلیون دلار برآورد شده بود. منظور از وام بد، تسهیلاتی است که دریافت‌کننده آن، به شکل بالقوه به دلیل وجود حباب در دارایی‌ها یا به شکل بالفعل، از بازپرداخت آن ناتوان است، اما شبکه بانکی آن را با هدف شناسایی نکردن ضرر همچنان به عنوان دارایی خود در ترازنامه حفظ می‌کند. برای مقایسه، میزان تسهیلات با این ویژگی در سال ۲۰۰۸ کمتر از یک‌تریلیون دلار برآورد می‌شود؛ امری که نگرانی پکن را از سال‌ها قبل برانگیخته است. در نتیجه دولت چین با مقررات جدی بهبود وضعیت شبکه بانکی را در دستور کار قرار داد.

World of Words

منبع: CNN


برچسب‌ها:‌ بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.