اخبار برندها- اقیانوس آبی خبر- همراه اول

حمایت برند همراه اول از به‌کارگیری ایده‌های نو برای حل معضلات قدیمی کشور

برند همراه اول در طی سال‌های اخیر، مسیری هدفمند در راستای ارتقای توانمندی بومی در اکوسیستم نوآوری ترسیم کرده و به واسطه آن، حمایت جدی خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور این حوزه آغاز کرده است.

اقیانوس آبی خبر اخبار برندها|به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، دکتر حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران (برند همراه اول)، بیان کرد: برند همراه اول در طی سال‌های اخیر، مسیری هدفمند در راستای ارتقای توانمندی بومی در اکوسیستم نوآوری ترسیم نموده و به واسطه آن، حمایت جدی خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور این حوزه آغاز نموده است.

 وی افزود: جهت‌گیری صحیح در راستای تحقق این هدف، نیازمند شناسایی و حل معضلات اساسی کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) است. یکی از رویکردهای شناسایی معضلات با بهره‌گیری خرد جمعی، برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه است. رویداد «جایزه سال هوشمندسازی» که با کارگزاری فروم اینترنت اشیاء ایران برنامه‌ریزی شده است، در راستای شناسایی مسائل روزی است که با بهره‌گیری ظرفیت افراد توانمند حوزه ICT قابل بررسی و حل شدن دارند. برند همراه اول تجربه مشابهی را در حوزه بومی‌سازی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب برنامه‌ریزی و ایجاد مرکز تحقیق و توسعه داشته که به حمدالله نتایج موفقی هم داشته است.

دکتر بهروزی همچنین اشاره داشت که یکی از عایدات حاصل از برگزاری رویداد جایزه سال هوشمندسازی، فراهم‌سازی بستر حمایت از افراد خلاق و علاقه‌مند، شرکت‌های نوپا و برخاسته از دانشگاه‌ها و در وهله بعدی، همه مجموعه‌های فعال در اکوسیستم ICT کشور است که به نحوی می‌توانند در حل معضلات کشور موثر واقع شوند.

 وی افزود: در نهایت گروه همراه اول قصد دارد تا با شناسایی تیم­ها و صاحبان ایده‌های برتر، معضل یا معضلات اساسی کشور را بار دیگر به دقت بررسی نموده و ضمن ارائه راهکار جامع و موثر، از طریق انعقاد قراردادهای بلند مدت زمینه حل آن را فراهم آورد. این فعالیت برند همراه اول، به نحوی گام برداشتن در راستای اهداف توسعه پایدار ترسیم شده در نهاد ITU  (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) نیز می‎باشد.

اخبار برندها- اقیانوس آبی خبر- همراه اول

وی همچنین اشاره داشت که شکل گیری مکانیزمی برای حل معضلات اساسی کشور از برکات بلندمدت برگزاری این دست رویدادها است.

شایان ذکر است که در حال حاضر نیز اقداماتی در راستای حل برخی معضلات در مناطقی از کشور با حمایت نهادهایی همچون برند همراه اول، شهرداری‌ها و صداوسیما در حال انجام است. در کنار نهادهای حاکمیتی، برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نیز در زمینه حل برخی معضلات خاص در کشور ورود کرده‌اند.

این فعالیت‌ها از نگاه قائم مقام برند همراه اول ارزشمند است اما کافی نیست.

وی اشاره کرد که تاکنون به جهت جلب حمایت فعالان اکوسیستم ICT در راستای حل مشکلات اصلی کشور فراخوانی در سطح ملی برگزار نشده است؛ به عنوان مثال، تاکنون سوال نشده است که در حوزه آلودگی کلان شهرها، کمبود منابع آب و یا مصرف انرژی، فعالان حوزه ICT کشور چه پیشنهادات اجرایی دارند؟

 در واقع انتظار می‌رود برگزاری «رویداد جایزه سال هوشمندسازی»، نخستین گام در راه‌اندازی چالش همکاری به جهت حل مسائل موجود باشد. این چالش می‌تواند به مرور زمان به فرایند مدونی بدل گردد که طی آن معضلات اساسی کشور مطرح شده و شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور در راستای حل آن، ایده‌های قابل اجرای خود را ارائه نمایند. از میان ایده‌های ارائه شده، کارآمدترین آن‌ها به عنوان ایده/ایده‌های منتخب به اجرا درآید. نکته حائز اهمیت در این رویداد این است که در آن، شرکت‌های کوچک و متوسط نیز می‌توانند قابلیت‌های خود را به اشتراک گذاشته و در همکاری با سایر اعضای اکوسیستم، در حل معضلات نقش آفرینی کنند.

 دکتر بهروزی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا به فکر حمایت از شرکت‌های نوپا یا استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل معضلات اساسی کشور هستند، عنوان کرد: امروزه همه ما درگیر روزمرگی‌های بسیاری هستیم و لازم است از این روزمرگی بیرون آمده و به فکر تحول باشیم؛ تحولی که عایدات حاصل از آن به حل معضلاتی بینجامد که سال‌های سال است با آن دست به گریبان هستیم. بنده از سال ۱۳۷۵ که در دانشگاه تهران دانشجو بودم و آن‌طور که به خاطر دارم، برخی از معضلات امروز ما، همان معضلات سال ۱۳۷۵ هستند که راهکاری برای آن ارائه نشده است. شرکت‌ها هم طبیعتاً، از این معضلات با خبر هستند. ولی می‌بینیم که در عمل، هیچ اقدامی صورت نگرفته است. افراد خلاق در شرکت‌های کوچک هم عملاً به تنهایی و بدون حمایت قادر به انجام فعالیتی نیستند. بعضاً نیز طرح‌های مناسبی دارند که به دلیل ناملایمات، مورد اقبال قرار نگرفته و اجرایی نشده و زمینه مطرح شدن آن وجود نداشته است. نتایج اعتماد به توانمندی شرکت‌های کوچک در برهه‌هایی از تاریخ به اثبات رسیده است که یکی از آن، حل مشکل مصرف سوخت و جریان کارت سوخت بود. لذا ما فکر می‌کنیم حمایت از شرکت‌های نوآور نسبت به شرکت‌های باسابقه این حوزه که نسبت به مشکلات و معضلات اشراف داشته و همتی در جهت رفع آن نداشته‌اند، می‌تواند تحول آفرین و با نتایج مثبت باشد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه برگزاری و ثبت نام در رویداد و برخورداری از حمایت‌های مطرح در رویداد جایزه سال هوشمندسازی، می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی به آدرس www.iraniotforum.org مراجعه نمایند. مهلت ثبت نام و ارسال پیشنهادات اولیه ۱۵ شهریورماه می‌باشد.

World of Words

منبع: خبرگزاری مهر


دیدگاه ها بسته شده اند.