متاورس-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

بیل گیتس: جلسات مجازی تا ۳ سال آینده در متاورس انجام می‌شوند

بیل گیتس: جلسات مجازی تا ۳ سال آینده در متاورس انجام می‌شوند

بیل گیتس معتقد است که جلسات مجازی در عرض دو تا سه سال آینده در فضای متاورس برگزار خواهند شد. او عقیده دارد که تا آن زمان کارمندان از هدست‌های واقعیت مجازی و دستکش‌های ضبط حرکت برای تعامل با همکاران خود استفاده خواهند کرد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|گیتس در پست جدید وبلاگ خود، پیش‌بینی کرد که اکثر جلسات مجازی می‌توانند طی دو تا سه سال آینده از «شبکه‌های تصویر دوربین دوبعدی» به سمت دنیای متاورس حرکت کنند. او اشاره کرد که با این وجود جلسات در یک فضای سه بعدی با آواتارهای دیجیتال انجام خواهد شد.

گیتس نوشت:

ایده اصلی این است که کاربران در نهایت از آواتار خود برای ملاقات با دیگران در فضای مجازی استفاده کنند که احساس حضور در یک اتاق واقعی را شبیه‌سازی می‌کند.

همچنان مبهم

هرچند اصطلاح «متاورس» هنوز ممکن است برای برخی کاربران کاملاً مبهم باشد، بسیاری از آن به عنوان مرحله بعدی ارتباطات دیجیتال یاد می‌کنند. برخی افراد مانند گیتس عقیده دارند که از این فضای مجازی می‌توان برای تعامل با دیگران با آواتارهای سه‌بعدی استفاده کرد و برخی دیگر اعتقاد دارند که متاروس فقط یک مفهوم است و به مرحله عملیاتی تبدیل نمی‌شود.

واژه متاروس برای اولین بار توسط «نیل استیونسن» در رمان علمی-تخیلی «Snow Crash» ابداع شد و هر دو شرکت متا (فیسبوک سابق) و مایکروسافت تاکنون برنامه‌های خود بری توسعه متاورس مبتنی بر واقعیت مجازی را اعلام کرده‌اند. متا همچنین روز گذشته پلتفرم اجتماعی واقعیت مجازی Horizon Worlds  را در دسترس عموم کاربران ایالات‌متحده قرار داده بود.

بنیان‌گذار مایکروسافت عقیده دارد که همه‌گیری ویروس کرونا باعث تسریع تغییرات تکنولوژیکی شده که تا چندین سال طول می‌کشیده است. او همچنین از عینک واقعیت مجازی و دستکش‌های ضبط حرکت به عنوان ابزار مورد نیاز در محیط متاروس یاد کرد.

نمونه اولیه آواتارهای سه بعدی

او همچنین فاش کرد که فرصت آزمایش نمونه اولیه آواتارهای سه بعدی در حال توسعه توسط شرکت‌های دیگر را داشته است و در این رابطه گفت:

هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد، اما در حال نزدیک شدن به آستانه‌ای هستیم که فناوری در آن شروع به بازسازی واقعی تجربه حضور در دفاتر را دارد.

بیل گیتس در همین پست با اشاره به مواردی از جمله جدایی از «ملیندا فرنچ گیتس» بعد از گذشت ۲۷ سال و تنهایی و قرنطینه ناشی از کرونا، از سال ۲۰۲۱ به عنوان سخت‌ترین سال زندگی خود یاد کرده است.

بعد از تصمیم فیسبوک برای تغییر نام این شرکت به متا و ساخت دنیای دیجیتالی متاورس با تکنولوژی بلاکچین، ویتالیک بوترین خالق اتریوم ایده شهرهای کریپتویی را مطرح کرد.

دنیای دیجیتالی متاورس چه تفاوتی با شهرهای کریپتویی غیرمتمرکز ویتالیک بوترین دارد؟ کیفیت زندگی در کدام یک بالاتر خواهد بود و جهان به سمت کدام یک از این ایده‌ها تمایل و کشش بیشتری از خود نشان می‌دهد؟

جهان با سرعت هرچه بیشتر، عجیب‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. اگر در گذشته مهاجرت از روستاها به مناطق شهرنشینی مطرح می‌شد، اکنون در کنار طرح موضوعاتی همچون سفر تفریحی به فضا و ساخت شهرک‌های فضایی، موضوعات جالب و متفاوت دیگری همچون دنیای دیجیتالی متاورس و شهرهای کریپتویی مطرح می‌شود.

بیل گیتس-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

شهر کریپتویی

ویتالیک بوترین یکی از بنیان‌گذاران اتریوم پس از آن آنکه ایده متاورس مطرح شد، موضوع شهرهای کریپتویی را مطرح کرد. وی معتقد است که آینده جهان به سمت شهرهای غیرمتمرکز و مستقل موسوم به DAO پیش می‌رود.

ویتالیک بوترین می‌گوید متاورس واقعاً وجود ندارد و جهانی دیجیتالی و مجازی است. حال آنکه ما جهان واقعی داریم و می‌توانیم با ایجاد تغییراتی در آن و با کمک ایده شهرهای کریپتویی،‌ جهان را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنیم. اساس شهرهای کریپتویی که بوترین از آن یاد می‌کند ساختار DAO‌ است.

شهری روی بلاکچین اتریوم

ایده شهرهای DAO‌ یا CityDAO ساختن شهری روی بلاکچین اتریوم است که در آن ایده DAO‌  بر همه چیز حاکمیت دارد.

DAO  در واقع سازمان‌های غیرمتمرکز و خودگرانی هستند که قوانین آن‌ها از قبل نوشته شده و توسط شهروندان آن اجرا می‌شود. وی ایده توکن‌های شهری را برای این شهرهای کریپتویی دنبال می‌کند.

از نظر وی هر شهر می‌تواند به سازمان خودمختار غیرمتمرکز یا DAO تبدیل شود و برای خودش NFT  و توکن شهری داشته باشد. برای مثال ویتالیک بترین می‌گوید برای توسعه شهر میامی یک توکن روی شبکه بیت کوین استفاده می‌شود و در همین راستا ایده DAO و پروژه NFT در شهر رنو درنوادا در دست بررسی و آزمایش قرار دارد.

در ایده شهرهای کریپتویی، CityCoins.co  در واقع خدمات مربوط به مبادلات کوین‌ها را ارائه می‌دهد. در حال حاضر شهر میامی کوین (MiamiCoin) ایجاد شده و به نظر می‌رسد به زودی سانفرانسیسکو کوین (San Francisco Coin) نیز ایجاد شود.

ویتالیک بوترین ادعا می‌کند که شهرهای کریپتویی بر پایه بلاکچین می‌توانند فواید بسیاری به همراه داشته باشند. در چنین شهرهایی استفاده از بلاکچین می‌توان از روش‌های کارآمدتر و جدیدی برای مالکیت اراضی مختلف و دارایی‌ها بهره برد.

بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان برای پاسخ دادن به مشکلات بلند مدت شهروندان خود و ایجاد تغییرات سریع نیازهای اساسی مردم، رویکردی ناکارآمد و کند دارند. ایده DAO می‌گوید شهرها می‌توانند به صورت غیرمتمرکز سازماندهی شوند.

چالش‌ها و فرصت‌ها

این ایده می‌تواند چالش‌ها و فرصت‌های بسیاری را ایجاد کند ولی این رویکرد در بسیاری از حوزه‌ها از جمله برنامه ریزی شهری، حمل و نقل عمومی و بسیاری از بخش‌های دیگر در اداره شهرها می‌تواند نقش موثری داشته باشد. در چنین شهرهایی کریپتویی حریم خصوصی افراد به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد و فناوری‌های بلاک چین و رمزنگاری می‌تواند بسیار امیدوارکننده باشد و راه را برای مشارکت بیشتر مردم فراهم کند.

World of Words

منبع: gatesnotes


دیدگاه ها بسته شده اند.