رازی

توقف تولید واکسن رازی؛ صرف 630 میلیارد تومان بودجه برای واکسنی که خریدار ندارد

توقف تولید واکسن رازی؛ صرف 630 میلیارد تومان بودجه برای واکسنی که خریدار ندارد

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به عدم انجام تعهدات وزارت بهداشت در قبال واکسن کووپارس اعلام کرد واکسن کرونا در کشور بازار ندارد از همین رو خط تولید آن تعطیل شده است. به گفته او آن‌ها 630 میلیارد تومان برای تولید 3.5 میلیون دوز واکسن از بیت‌المال هزینه کرده‌اند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|«محمدحسین فلاح مهرآبادی»، معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در گفتگو با ایلنا از تعطیلی خط تولید واکسن کووپارس خبر داد و گفت:«واکسن کرونا در کشور بازار ندارد، کالایی هم که بازار نداشته باشد خط تولید آن تعطیل می‌شود. وزارت بهداشت در بهمن‌ماه به ما اعلام کرد که 3.5 میلیون دوز واکسن تولید کنید تا قرارداد خرید آن را امضا کنیم. موسسه رازی نیز این واکسن‌ها را تولید کرد، اما خبری از قرارداد خرید نشد و الان این واکسن‌ها در انبارهای موسسه رازی هستند. براساس قیمت 180 هزار تومانی که برای هر دوز این واکسن در نظر گرفته شد، 630 میلیارد تومان هزینه تولید این 3.5 میلیون دوز واکسن شده است.»
به گفته وی اجازه صادرات برای واکسن رازی نیز زمانی داده شده که دیگر بازار دنیا با اشباع واکسن مواجه شد و از سوی دیگر وضعیت بیماری نیز در جهان رو به افول رفت: «در حال حاضر نیز که وزارت بهداشت برنامه تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را دارد، از قبل واکسن‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده و در انبارهایش موجود است.»
فلاح با بیان اینکه وزارت بهداشت باید به تعهدات خود عمل کند، گفت: «رئیس جمهور تاکید کرده که بدهی‌های مربوط به واکسن و معوقات واکسن‌سازان پرداخت شود، اما وزارت بهداشت به این تعهد عمل نکرده است.»
وی با تاکید بر اینکه واکسن رازی متعلق به یک موسسه دولتی است اظهار داشت از بیت‌المال برای این واکسن هزینه شده است بر همین اساس باید تدبیر بهتری انجام می‌شد:
«اگر به واکسن نیاز نبود چرا به شرکت‌های دولتی و خصوصی درخواست تولید این واکسن داده شد، اکنون نیز این واکسن تولید شده است و باید نسبت به تعهدات ایجاد شده واکنش نشان دهند. اگر این مساله جبران نشود در مورد برنامه‌های بعدی، شرکتی برای همکاری با وزارت بهداشت قدم جلو نمی‌گذارد.»
به گفته سخنگوی طرح واکسن کووپارس آن‌ها قبلا 5 میلیون دوز واکسن را برای وزارت بهداشت تولید کرده و به آن‌ها داده‌اند: «پس از دستور رئیس جمهور قرار بود تا پایان خردادماه 50 درصد این مطالبات مربوط به این 5 میلیون دوز واکسن ما و سایر واکسن‌های خریداری شده از سوی دیگر واکسن سازان پرداخت شود، اما تا امروز تنها 10 درصد آن پرداخت شده است.»
او با بیان اینکه 6 ماه درخواست‌شان برای مجوز مصرف واکسن کرونا با تأخیر مواجه شده است تاکید دارد مسئولان وقت وزارت بهداشت باید در این رابطه پاسخگو باشند که به چه دلیل صدور مجوز واکسن رازی را به تأخیر انداختند.
فلاح در ادامه با انتقاد از نبود برنامه و دیپلماسی مشخص برای صادرات واکسن کرونا گفت: «در داخل کشور هم برنامه مشخصی برای واکسیناسیون وجود ندارد. الان مشخص نیست واکسن‌هایی که در انبارهای وزارت بهداشت موجود است تا کی تاریخ انقضا دارند، چه میزان از واکسن‌سازهای داخلی خرید کرده‌اند، چه میزان از آن‌ها را موجود دارند و چه میزان را تزریق کرده‌اند؟»

World of Words

منبع: ایلنا

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *