ایلان ماسک

ایلان ماسک تصاحب ۴۴ میلیارد دلاری برند توییتر را نهایی کرد؛ فصلی نو برای شبکه اجتماعی متن محور

ایلان ماسک تصاحب ۴۴ میلیارد دلاری برند توییتر را نهایی کرد؛ فصلی نو برای شبکه اجتماعی متن محور

توییتر رسماً با پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک موافقت کرد. ماسک می‌گوید با متن‌باز کردن الگوریتم و اضافه کردن قابلیت‌های جدید، قصد دارد توییتر را بهتر از همیشه کند. پس از کش و قوس‌های فراوان، توییتر سرانجام به‌صورت رسمی با پیشنهاد ایلان ماسک برای تصاحب این شبکه اجتماعی موافقت کرد. آن‌طور که The Verge گزارش می‌دهد، ایلان ماسک برای تصاحب توییتر قرار است ۴۴ میلیارد دلار پرداخت کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|در اطلاعیه رسمی توئیتر آمده که ایلان ماسک ۵۴٫۲۰ دلار به ازای هر سهم پرداخت می‌کند، یعنی همان قیمتی که ماسک در پیشنهاد اولیه‌اش مطرح کرده بود.
ایلان ماسک جمعه گذشته در پرونده جدیدی که در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت شد از برنامه‌هایش برای نحوه پرداخت هزینه تصاحب توییتر پرده برداشت. بر این اساس ایلان ماسک قصد دارد ۲۱ میلیارد دلار از هزینه را از جیب خودش پرداخت کند و ۲۵٫۵ میلیارد دلار وام بگیرد.
تحلیلگران می‌گویند وام سنگین ۲۵ میلیارد دلاری ممکن است سالانه یک میلیارد دلار هزینه به توییتر تحمیل کند. این مقدار معادل ۲۰ درصد از کل درآمدی است که توییتر در سال کسب می‌کند.
ایلان ماسک در اطلاعیه‌ای می‌گوید «آزادی بیان، اساس دموکراسی کارآمد است» و وقتی بحث به آزادی بیان می‌رسد اکثر مردم در توییتر گردهم می‌آیند. به گفته ماسک، توییتر میزبان بحث درباره مسائل حیاتی آینده بشر است. ماسک در ادامه می‌گوید با اضافه کردن قابلیت‌های جدید، متن‌باز کردن الگوریتم به‌منظور افزایش اعتماد، شکست دادن ربات‌های اسپم و اعتباربخشی به تمامی انسان‌ها قصد دارد «توییتر را بهتر از همیشه کند.»
ایلان ماسک در توییتی که حدوداً دو ساعت قبل از رسمی شدن خبر تصاحب توییتر منتشر کرد، گفت: «امیدوارم حتی بدترین منتقدان من در توییتر باقی بمانند، چون آزادی بیان به همین معنی است.»
پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر که جایگزین جک دورسی شده، می‌گوید توییتر «مأموریت و اقتضایی دارد که تمام دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» آگروال در ادامه می‌گوید: «عمیقاً به تیم‌هایمان افتخار می‌کنم و از اقدامی که هرگز تا این حد اهمیت نداشته انگیزه می‌گیرم.»
مدت کوتاهی پس از رسانه‌ای شدن برنامه ایلان ماسک برای تصاحب توییتر، اعضای هیئت‌مدیره این شبکه اجتماعی برای مقابله با ایلان ماسک سراغ استراتژی قرص سمی رفتند. با تکیه بر این استراتژی تمامی سهام‌داران توییتر به‌غیر از ایلان ماسک می‌توانستند سهم بیشتری را با تخفیف خریداری کنند.
این استراتژی به‌طور غیرمستقیم نشان داد هیئت‌مدیره توییتر با پیشنهاد ماسک مخالف است. حتی یکی از سهام‌داران بزرگ توییتر نیز مدتی پیش در توییتی نوشته بود اشتیاقی به تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک ندارد. هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم که چرا تصمیم اولیه توییتر تغییر کرده است.
چند روز پیش اعلام شده بود که ایلان ماسک ممکن است سراغ مذاکره مستقیم با تمام سهام‌داران توییتر برود و با پرداخت مبلغی مشخص سهام آن‌ها را بخرد. تحلیلگران گفتند چنین اقدامی هیئت‌مدیره توییتر را تحت فشار می‌گذارد تا با مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا وارد مذاکره شوند.
در حال حاضر به‌طور دقیق مشخص نیست که تصاحب توییتر به دست ایلان ماسک چه آثاری روی این شبکه اجتماعی می‌گذارد و فعلاً نمی‌دانیم مدیرعامل بلندپرواز تسلا تغییرات مدنظرش را چه زمانی اعمال می‌کند.
ایلان ماسک در ابتدا ۹٫۲ درصد از سهام توییتر را خرید تا به بزرگ‌ترین سهام‌داران این شرکت تبدیل شود. مدتی بعد از این اتفاق، ماسک اضافه شدن گزینه ویرایش توییت را به نظرسنجی گذاشت و اکثر شرکت‌کنندگان با این قابلیت موافقت کردند. زمان زیادی نگذشت که توییتر از اضافه شدن گزینه ویرایش خبر داد، بااین‌حال اعلام کرد که از سال گذشته مشغول کار روی این قابلیت بوده است.
دیگر تغییراتی که ایلان ماسک به نظرسنجی گذاشته شامل حذف تبلیغات از سرویس Twitter Blue، کاهش قیمت سرویس اشتراکی و اضافه کردن دوج کوین به‌عنوان یکی از روش‌های پرداخت می‌شود.
ایلان ماسک پیش‌تر چند بار از نحوه مدیریت توییتر انتقاد کرده بود و همین موضوع نگرانی‌هایی درباره روش او برای مدیریت توییتر ایجاد می‌کند. ایلان ماسک در مصاحبه خبرسازی که در جریان برگزاری TED 2022 ترتیب داده شد گفت مردم باید این درک را داشته باشند که می‌توانند در چارچوب قانون، آزادانه صحبت کنند.
ایلان ماسک در روز ۱۴ آوریل ۲۰۲۲ (۲۵ فروردین ۱۴۰۱) پیشنهاد تصاحب توییتر را در ازای پرداخت ۵۴٫۲۰ دلار به ازای هر سهم ثبت کرده بود. مدیرعامل توییتر از ایلان ماسک درخواست کرد عضو هیئت‌مدیره شود، اما ماسک با این درخواست مخالفت کرد؛ چون درصورت عضویت در هیئت‌مدیره، ایلان ماسک نمی‌توانست بیشتر از ۱۴٫۹ درصد از سهام توییتر را از آنِ خود کند.
توییتر در بیانیه‌اش می‌گوید فرایند تصاحب کامل این شبکه اجتماعی به دست ایلان ماسک که مشروط به تأیید سهام‌داران و دریافت تأییدیه نهادهای تنظیم مقررات است تا پیش از پایان سال جاری میلادی تکمیل می‌شود. در حال حاضر این قرارداد به اتفاق آراء توسط اعضای هیئت‌مدیره توییتر پذیرفته شده است.

World of Words

منبع: theverge


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *