اینتل - اقیانوس آبی خبر - اخبار برندها

افشای نام و جزئیات پردازنده های نسل پانزدهم تا هفدهم برند اینتل

چند روز پیش بود که برند اینتل از نقشه راهش تا سال ۲۰۲۵ پرده برداشت. در این نقشه راه بیشتر روی نام فناوری ساخت پردازنده‌های این کمپانی تمرکز شده بود. اما حالا اطلاعات جدیدی منتشر شده که نه تنها نام پردازنده‌های برند اینتل را تا سال ۲۰۲۵ مشخص می‌کند، بلکه جزئیاتی از آن‌ها هم در اختیارمان قرار می‌دهد.

اقیانوس آبی خبر اخبار برندها | یکی از اعضای انجمن وب‌سایت Anandtech  چنین اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته است. طبق این اطلاعات ، اینتل در فصل پایانی امسال و فصل اول ۲۰۲۲ پردازنده‌های نسل دوازدهم alder lake را روانه بازار می‌کند که به نظر می‌رسد عملکردی ضعیف‌تر از رقبایش دارد.

اواخر سال ۲۰۲۲ با پردازنده‌های Raptor Lake روبه‌رو می‌شویم که ظاهرا تا ۱۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی‌اش دارد. این پردازنده‌ها با پیکربندی ۸ و ۱۶ هسته‌ای از راه می‌رسند و دوباره برند اینتل را به دور رقابت برمی‌گردانند، البته برند AMD و برند اپل هم در این مدت بیکار نخواهند بود.

 پس از آن در سال ۲۰۲۳ با پردازنده‌های Meteor Lake روبه‌رو می‌شویم که احتمالا اولین چیپلت‌های واقعی اینتل خواهند بود. این تراشه‌ها را اینتل و TSMC می‌سازند و ابعاد نود آن‌ها کاهش می‌یابد، اما طبق اعلام منبع این اطلاعات، AMD با معماری +Zen 4  یا Zen 5  از برند اینتل پیشی می‌گیرد.

Intel-Meteor-Lake-اقیانوس آبی خبر - اخبار برندها

به سراغ پردازنده‌های نسل پانزدهم برند اینتل می‌رویم که ظاهرا با نام Arrow Lake از راه می‌رسند. برای اولین بار است که با چنین نامی روبه‌رو می‌شویم و ظاهرا در پیکربندی با حداکثر ۴۰ هسته (۸ هسته بزرگ + ۳۲ هسته کوچک) وارد بازار می‌شوند. منبع این اطلاعات مدعی شده که عملکرد این پردازنده‌ها مشابه محصولات برند AMD خواهد بود، اما برند اپل در بخش بهره‌وری باز هم برنده است. این پردازنده‌های برند اینتل احتمالا اواخر ۲۰۲۳ از راه می‌رسند.

نسل بعدی که اواخر سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد، Lunar Lake نام دارد و ظاهرا با لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC به تولید می‌رسد. انتظار می‌رود این نسل به گونه‌ای طراحی شود که هم از نظر عملکرد و هم مصرف انرژی، هم‌رده پردازنده‌های برند AMD و برند اپل باشد یا اینکه آن‌ها را شکست دهد.

intel cpu - اخبار برندها - اقیانوس آبی خبر

در پایان با پردازنده‌های نسل هفدهم برند اینتل روبه‌رو هستیم که نام Nova Lake را یدک می‌کشند و سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ از راه می‌رسند. ظاهرا این نسل بزرگترین تغییر معماری را از زمان معرفی معماری Core در سال ۲۰۰۶ تجربه خواهد کرد. به نظر می‌رسد این معماری از پایه مشابه رایزن برند AMD ساخته می‌شود و نسبت به نسل قبلی‌اش یعنی Lunar Lake تا ۵۰ درصد عملکرد بالاتری دارد.

برند اینتل چنین اطلاعاتی را منتشر نکرده، بنابراین نمی‌توان کاملا به آن اعتماد کرد. با این حال می‌تواند یک دید از پردازنده‌های آینده این شرکت به ما بدهد.

World of Words

دیدگاه ها بسته شده اند.