اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-اسپیس ایکس

اسپیس ایکس؛ دومین برند بزرگ ۱۰۰ میلیارد دلاری جهان

در تازه‌ترین گزارش‌های مالی منتشرشده در ماه اخیر از برند اسپیس ایکس نشان می‌دهد که این شرکت بعد از به فروش گذاشتن سهام خود، به دومین شرکت ۱۰۰ میلیارد دلاری در جهان مبدل شده است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|بعد از آنکه در اوایل هفته جاری سرمایه‌گذاران سهام خود را به فروش گذاشتند، اسپیس ایکس، شرکت فناوری اکتشافات فضایی ایلان ماسک، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار آمریکا ارزش‌گذاری شده است.

به گفته تعدادی از افراد آشنا با این موضوع، اسپیس ایکس با سرمایه‌گذاران جدید و فعلی شرکت به توافق رسیده است تا ۷۵۵ میلیون دلار از سهام خودی به قیمت ۵۶۰ دلار برای هر سهم را به فروش برساند. این امر به شرکت اجازه داد ارزش‌گذاری خود را به ۱۰۰٫۳ میلیارد دلار افزایش بدهد. باید به این مسئله اشاره کرد که معامله مذکور، فروش ثانویه سهام موجود بود و شرکت وجوه جدیدی از آن جمع‌آوری نکرده است.

بنا بر گزارشات

به گزارش گیزچاینا، در مقایسه با قیمت ۴۱۹٫۹۹ دلار آمریکا برای هر سهم در معامله قبلی (اسپیس ایکس در آن زمان نزدیک به ۱٫۲ میلیارد دلار آمریکا جمع‌آوری و شرکت را ۷۴ میلیارد دلار ارزش‌گذاری کرد)، قیمت معامله اخیر ۵۶۰ دلار آمریکا برای هر سهم معادل ۳۳ درصد است. در فوریه سال جاری، اسپیس ایکس نیز یک معامله فروش ثانویه مشابه انجام داد. در آن زمان، سهام‌داران تقریباً ۷۵۰ میلیون دلار موجودی خود را فروختند.

اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر-اسپیس ایکس

در ارزش گذاری جدید

ارزش‌گذاری جدید اسپیس ایکس آن را به یکی از معدود شرکت‌های Centicorn در جهان تبدیل کرده است؛ به شرکت‌هایی که دارای ارزش بازار بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار باشند چنین عنوانی داده می‌شود. داده‌های شرکت تحقیقاتی CB Insights نشان می‌دهد که اسپیس ایکس در حال حاضر دومین شرکت بزرگ در جهان است. این شرکت پس از بایت‌دنس در مقام دوم قرار دارد و از شرکت فناوری مالی استرایپ پیشی گرفته است.

در چند سال گذشته، ارزش اسپیس ایکس به این دلیل افزایش یافته است که این شرکت میلیاردها دلار برای تأمین بودجه دو پروژه پرهزینه جمع‌آوری کرده که یکی خدمات اینترنتی ماهواره‌ای استارشیپ و دیگری استارلینک است.

پروژه‌های پرهزینه اسپیس ایکس و استارلینک

فضاپیمای بین‌ستاره‌ای، نسل بعدی موشک‌های غول‌پیکر اسپیس ایکس خواهد بود که برای پرتاب محموله و ارسال انسان به ماه و مریخ در حال توسعه است. همان‌طور که CNBC می‌گوید، سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بلیط طلایی این شرکت است.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، استارلینک پروژه اینترنتی ماهواره‌ای اسپیس ایکس است. اسپیس ایکس قصد دارد در پنج سال (از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴) هزاران ماهواره ارسال کند. آن‌ها برای ایجاد شبکه‌ای در مدار زمین برای ارائه خدمات اینترنتی استارلینک مورد نیاز هستند. در حال حاضر، شبکه استارلینک بیش از ۱۷۰۰ ماهواره در اختیار دارد؛ اما قرار است در آینده‌ای نزدیک تعداد بیشتری به آن‌ها اضافه شود. در حالت ایده‌آل، این تعداد باید به ۱۲ هزار ماهواره برسد.

اسپیس ایکس در اوایل ماه آگوست سال جاری اعلام کرد که سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک حدود ۹۰ هزار کاربر در ۱۲ کشور دارد. علاوه بر این، استارلینک بیش از ۵۰۰ هزار سفارش/سپرده در سراسر جهان دارد. استارلینک توسط ماسک در سال ۲۰۱۵ تأسیس و نسخه بتای این سرویس در اکتبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد؛ اما در آن زمان تنها ۱۰ هزار کاربر داشت. در حال حاضر این تعداد به‌سرعت در حال رشد است.

World of Words

منبع: gizchina


دیدگاه ها بسته شده اند.