انودیا و متا-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

ارزش بازار انویدیا از شرکت مالک فیسبوک بیشتر شد

ارزش بازار انویدیا از شرکت مالک فیسبوک بیشتر شد

شرکت انویدیا با پشت سر گذاشتن Meta (فیسبوک) برای نخستین بار تبدیل به هفتمین شرکت بزرگ ایالات متحده آمریکا شد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|انویدیا حالا رسماً از شرکت Meta، غول صنعت شبکه‌های اجتماعی عبور کرده است و هفتمین شرکت بزرگ آمریکا محسوب می‌شود. تیم سبز که در چند سال گذشته حتی قادر به نزدیک شدن به شرکت صاحب فیسبوک هم نبود حالا با توجه به سقوط اخیر ارزش سهام متا، در رده‌بندی ارزشمندترین شرکت‌های بزرگ آمریکا یک پله صعود کرد. کاهش ارزش سهام Meta در بازار بورس باعث از دست رفتن ۳۰ درصد از کل ارزش این شرکت (تقریباً معادل ۲۶۰ میلیارد دلار) شد. در زمان ثبت این خبر، ارزش Meta به حدود ۶۱۵ میلیارد دلار رسیده است. این مبلغ همچنان بسیار بالا به نظر می‌رسد، اما به‌طور قابل‌توجهی کمتر از ارزش سهام این شرکت در ابتدای هفته‌ی گذشته است.

ارزشمندتر

بنابراین انویدیا حالا با ۶۵۷٫۰۶ میلیارد دلار، شرکت ارزشمندتری نسبت به متا به شمار می‌رود. البته برخی از تحلیلگرها عقیده دارند که این اتفاق چندان طول نخواهد کشید. باید دید آینده به چه شکل رقم می‌خورد. انویدیا فعلاً با شرکت ۷۲۰ میلیارد دلاری Berkshire Hathaway در رده ششم این فهرست فاصله زیادی دارد. اما بدون شک پیشرفت این شرکت نسبت به جایگاهی که چند سال قبل داشت، بسیار قابل‌توجه است؛ زمانی‌که کل ارزش شرکت‌ آن‌ها تنها کسر کوچکی از اعدام و ارقامی بود که هم‌اکنون در بورس به چشم می‌خورد. در این بین باید بدانید که Berkshire Hathaway یک هلدینگ چندملیتی آمریکایی است که مالک چندین و چند شرکت کوچک و بزرگ در سراسر جهان محسوب می‌شود.


انویدیا اخیراً یک بازگشت قدرتمند را نسبت به افت چشمگیر ارزش سهام خود در ماه قبل رقم زد. بااین‌حال در جدیدترین اخبار سخت‌افزار شنیدیم که انویدیا نهایتاً نتوانست پروسه‌ی خریداری آرم، طراح بزرگ تراشه‌های الکترونیکی در بریتانیا را جلو ببرد و کنار گذاشتن کامل این خرید، غرامت سنگینی را در برداشته است. لغو قرارداد عظیم خرید Arm تأثیری قابل‌توجه در کاهش سهام این شرکت در معاملات ابتدای هفته داشت. اما به نظر می‌رسد که این ابر سیاه خیلی زود آسمان مرکز مدیریت این شرکت در سانتا کلرا را ترک کرد تا ارزش هر سهام آن‌ها به حدود ۲۶۰ دلار برسد؛ ۴۰ درصد بیشتر از پایین‌ترین نقطه‌ی آن در سال جاری و تنها ۲۲ درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد این شرکت در قله‌ی ۳۳۴ دلار.

تغییر روند بازار

اما انویدیا چطور موفق به بازگرداندن روند بازار به نفع خود شد؟ شاید شما تصور کنید که کمبود جهانی سیلیکون در صنعت سخت‌افزار که انویدیا در مرکز آن قرار دارد، نهایتاً به زیان این شرکت تمام می‌شود. اما واقعیت این است که این تصور لزوما صحیح نیست. درواقع انویدیا در پایان آخرین دوره سه‌ماهه سال ۲۰۲۱ که سومین دوره سه‌ماهه سال مالی ۲۰۲۲ این شرکت محسوب می‌شود، سود بسیار زیادی را در بازار از آن خود کرد.
هنوز گزارش کامل سال مالی این شرکت منتشر نشده است؛ اما می‌دانیم که انویدیا در حال حاضر از نظر نرخ کسب درآمد در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. سودآوری سالانه‌ی این شرکت نسبت به موعد مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد که این میزان شامل رشد ۹۱ درصدی درآمدهای عملیاتی و افزایش ۸۴ درصدی سود خالص شرکت در سال جاری می‌شود.
مردم خواستار عرضه پردازنده‌های گرافیکی بیشتر به بازار هستند و شرکت Nvidia بخش بسیار بزرگی این بازار را در دست دارد. بنابراین می‌توان گفت شرایط از این بهتر نمی‌شود؛ البته نه برای گیمرهای پلتفرم PC که متأسفانه به این زودی‌ها نمی‌توانند به یک GPU مناسب با قیمت واقعی آن دسترسی پیدا کنند. بنابراین با وجود ابراز امیدواری مقامات انویدیا برای بهبود شرایط دسترسی به پردازنده‌های گرافیکی در بازار، می‌بینید که وضعیت چندان هم خلاف میل مالکان هفتمین شرکت بزرگ ایالات متحده آمریکا نیست.

World of Words

منبع: pcgamer


 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *