شبکه ملی اطلاعات-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

۳۰۰ پروژه برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تعریف شد

۳۰۰ پروژه برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تعریف شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از وجود ۳۰۰ پروژه ریز و درشت در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات خبر می‌دهد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|عیسی زارع پور در گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته (۱۴ بهمن) اعلام کرد که از زمان شروع وزارتش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تمام ظرفیت‌های این وزارتخانه برای تحقق شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت توسعه فضای مجازی کشور استفاده کرده است. او به تشکل شورایی به نام شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت:
شورایی در وزارتخانه به نام شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده است که همه مسئولیتش با خود بنده است و همه معاونان نیز عضو شورا هستند. هر هفته جلسه‌های مختلف در حال برگزاری است. بیش از ۳۰۰ پروژه ریز و درشت در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات تدبیر شده است که به شکل هفتگی پیشرفت آن‌ها را رصد می‌کنیم.

شبکه ملی اطلاعات

بر اساس توضیحات او شبکه ملی اطلاعات برای اولین بار سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی در شهریور ماه تعریف و مشخص شد که اصلاً شبکه ملی اطلاعات چیست: «شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای در این مورد دارد به نام مصوبه طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که ۵۳ تکلیف عمده را برای دستگاه‌های مختلف مشخص کرده و حدود ۴۰ تکلیف را باید وزارت ارتباطات انجام دهد یا همکاری مستقیمی با سایر دستگاه‌ها در این زمینه داشته باشد. ما همین ۴۰ تکلیف را خورد کرده‌ایم و تبدیل شده است به ۳۰۰ پروژه ریزودرشت و چند مگا پروژه که به شکل هفتگی روند اجرای آن‌ها دنبال می‌شود.»

شبکه ملی اطلاعات
او در پاسخ به سؤال مجری که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات چه اتفاقی رخ خواهد داد گفت:
اگر بخواهم شبکه ملی اطلاعات را خیلی ساده برای هم‌وطنان توضیح بدهم و اینکه با راه‌اندازی آن چه اتفاقی میفتد، باید عرض کنم که شبکه ملی اطلاعات و همه پروژه‌هایی که در حال انجام است در راستای دو بخش است. در واقع شبکه ملی اطلاعات دو بال اصلی دارد. بال اول آن یک شبکه پرسرعت و با کیفیت در سراسر کشور است. افقی که برای ما در این زمینه تعریف شده ۱۴۰۴ است؛ اما تلاش ما این است که در هر مقداری که می‌توانیم این زمان را کوتاه‌تر کنیم. این خودش یک پروژه بسیار بزرگ است که بتوانیم مشکل این روزها که دغدغه بسیاری از کاربران است یعنی سرعت اینترنت را رفع کنیم.

خدمات

بر اساس توضیحات او بال دوم شبکه ملی اطلاعات، بال خدمات است که روی این شبکه پرسرعت انواعی از خدمات مختلف برای مردم فراهم می‌شود که یکی از انواع این خدمات دولت الکترونیک است. زارع پور تأکید می‌کند که آن‌ها برای رسیدن به هدف هر دو بال، به دنبال یک شبکه پرسرعت هستند. او اعلام می‌کند که تمام تلاش آن‌ها این است که در همه جای کشور یک شبکه پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری راه‌اندازی کنند.

ارائه واقعی خدمات دولت الکترونیکی

در ادامه این گفت‌وگو زارع پور به وضعیت دولت الکترونیکی در کشور نیز اشاره کرد. به باور او یکی از وظایف مهم آن‌ها این است که ظرف سه سال آینده، خدمات دولتی را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه کنند: «ما قصد داریم طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانیم.»
زارع پور درباره تحقق دولت الکترونیکی گفت:
ما اکنون بر اساس شاخص‌های جهانی در تعداد خدمات الکترونیکی شده رتبه ۸۹ را در بین ۱۸۰ کشور جهان داریم. رتبه ما در شاخص میزان استفاده مردم از خدمات الکترونیکی نیز ۱۱۸ است که نشان می‌دهد وضعیت ما مطلوب نیست و نیازمند کار پرفشاری هستیم.
او ادامه داد که امروز (۱۴ بهمن) در جلسه شورای فناوری اطلاعات تصمیماتی گرفته شده است که بر اساس آن تا پایان سال ۱۴۰۱ دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند، پنجره واحد را راه‌اندازی کنند. وزارت ارتباطات نیز موظف است تا اردیبهشت ماه فاز اول پنجره ملی هوشمند را راه اندازی کند. حسن راه‌اندازی این پنجره این است که مردم با یکبار احراز هویت به خدماتی که از سوی دولت ارائه می‌شود، دست پیدا خواهند کرد.

World of Words

منبع: اقیانوس آبی خبر


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *