google scholar اقیانوس آبی خبر اخبار برندها

گوگل اسکالر چگونه به ما کمک خواهد کرد؟

گوگل اسکالر جامع‌ترین موتور جست‌وجو برای مقالات علمی و دانشگاهی است. در این مقاله با نحوه‌ی ساخت پروفایل در آن، نحوه‌ی جستجوی مقاله و دانلود مقالات آشنا خواهید شد.

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها |این روزها می‌توان تقریبا هر چیزی را در گوگل پیدا کرد. حتی تایپ تصادفی حروف هم به احتمال زیاد چند نتیجه‌ی جست‌وجو در گوگل نشان خواهد داد. البته جای تعجب هم نیست؛ ایندکس جستجوی گوگل شامل صدها میلیارد صفحه‌ی وب است و اندازه‌ی آن به بیش از ۱۰۰ میلیون گیگابایت داده می‌رسد.

اما این حجم از داده همیشه اتفاق خوبی نیست. اگر شما در جستجوی موضوع خاصی باشید، نتایج پراکنده‌ی سرچ گوگل ممکن است ساعت‌ها وقت شما را بگیرد تا بالاخره به مطلب مورد نظر خود برسید. یکی از این موضوعات خاص، مقالات دانشگاهی است که خوشبختانه گوگل برای آن چاره‌اندیشی کرده است.

مقالات دانشگاهی

اگر به‌دنبال مقالات دانشگاهی هستید، به‌ جای جستجوی آن در گوگل می‌توانید ازموتوری جستجوی مخصوص این کار کمک بگیرید که به‌طور کامل به این حوزه اختصاص دارد. در این مقاله با راهنمای جامع استفاده از گوگل اسکالر از جمله نحوه‌ی ساخت پروفایل، جستجوی پیشرفته و دانلود مقاله آشنا خواهید شد.

گوگل اسکالر چیست​ ؟

این ابزار موتور جستجویی رایگان برای مقالات دانشگاهی و علمی است که می‌توان به آن به چشم نسخه‌ی دانشگاهی  برند گوگل نگاه کرد. به کمک گوگل اسکالر، کاربر به‌ جای جست‌وجو در تمام صفحات وب ایندکس شده در اینترنت، می‌تواند موضوع مورد نظر خود را تنها در منابع دانشگاهی، وب‌سایت‌های علمی و ناشران جست‌وجو کند.

علاوه بر جستجوی متمرکز، قابلیت‌هایی نظیر اطلاعات کتابشناختی، تعداد ارجاعات به مقاله،‌ کپی آسان فرمت‌های رایج ارجاع و دانلود یا ذخیره‌ی مقاله در پروفایل برای مطالعه در آینده، استفاده از گوگل اسکالر را در بین دانشجویان و محققان به‌شدت محبوب کرده است.

google scholar اقیانوس آبی خبر اخبار برندها

google scholar اقیانوس آبی خبر اخبار برندها

سنجش اعتبار

گوگل نقشی در سنجش اعتبار اطلاعات مقاله ندارد (چون فقط مقالات را از وب‌سایت‌های مختلف استخراج کرده و نمایش می‌دهد)؛ اما همچنان بیشتر نتایج جست‌وجو دارای منابع علمی قابل اطمینانی هستند.

اما گوگل اسکالر با توجه به رایگان بودن و تمرکز بیشتر بر کمیت، از دقت کمتری نسبت به دیتابیس‌های آکادمیک پولی نظیر Scopus و Web of Science برخوردار است؛ به همین خاطر بهتر است برای اطمینان بیشتر، منابع مقالاتی که از گوگل اسکالر جست‌وجو می‌کنید، خودتان ارزیابی کنید.

جستجوی مقالات فارسی در موتور جستجوی جدید برند گوگل

تمرکز اصلی این موتور جستجو روی مقالات انگلیسی است و به همین خاطر جستجوی مقالات فارسی در آن به‌خوبی سرچ انگلیسی نیست. با سرچ فارسی ممکن است با چند نتیجه‌ی جست‌وجو روبه‌رو شوید؛ اما برای نتیجه‌ی دقیق‌تر بهتر است از دیتابیس‌های داخلی استفاده کنید. مثلا وب‌سایت civilica و iranpaper می‌توانند در زمینه‌ی جستجوی مقالات علمی فارسی، سودمند باشند.

مزایا و محدودیت‌های استفاده از گوگل اسکالر

از وسعت ایندکس جستجوی گوگل اسکالر آمار رسمی در دست نیست؛ اما تخمین گروهی از محققان در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد گوگل اسکالر با ۳۸۹ میلیون مقاله‌ی ایندکس‌شده، در حال حاضر جامع‌ترین موتور جستجوی مقالات علمی و دانشگاهی است و حتی رقیب گوگل اسکالر، Microsoft Academic، از این لحاظ فاصله‌ی بسیاری با‌ آن دارد.

اما نمی‌توان انتظار داشت این موتور جست‌وجو تمام منابع مرتبط با موضوع مورد نظر را نمایش بدهد. مقالاتی که در این موتور جست‌وجو نشان داده می‌شود از نوع مقالات منتشرشده در مجلات علمی، مقالات کنفرانسی، نتایج روندهای قضایی و ثبت اختراعات هستند و اگر در زمینه‌ی مورد نظر شما، منابع چندرسانه‌ای موجود باشد، گوگل اسکالر آن‌ها را به شما نمایش نخواهد داد.

به‌علاوه، اطلاعات نمایش داده‌شده در این نتایج توسط کارشناسان و متخصصان دسته‌بندی نشده است و کیفیت متادیتای مقالات به خود منبع اصلی بستگی دارد که چقدر در این زمینه با دقت عمل کرده است. این برند در تلاش است دامنه‌ی ایندکس مقالات خود را گسترش بدهد و این امکانات را به رایگان در اختیار کاربر بگذارد؛ به همین دلیل روش گوگل اسکالر با مدل حرفه‌ای دیتابیس‌های آکادمیک نظیر Scopus و Web of Science متفاوت است و از دقت و کیفیت آن‌ها برخوردار نیست.

World of Words

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *