FedEX

داستان برند: FedEX، پیوند خلاقیت با بزرگ‌ترین ناوگان کارگوی جهان

داستان برند: FedEX، پیوند خلاقیت با بزرگ‌ترین ناوگان کارگوی جهان

فدکس که بیشتر با برند FedEx شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین بازیگران حوزه لجستیک است که با دراختیار داشتن ناوگانی متشکل از ۶۸۸ فروند هواپیما، روش‌هایی نوین را پایه گذاشته است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|فدکس (FedEx) از جمله سه شرکت بزرگ در حوزه لجستیک در سطح جهان است که با در پیش گرفتن روش‌های خلاقانه تحولات بزرگی را در حوزه ارسال کالا رقم زده است. فدکس را باید هلدینگی مشتمل بر شرکت‌هایی نظیر فدکس اکسپرس، تی‌ان‌تی اکسپرس، فدکس گراند، فدکس فرایت و فدکس سرویس بدانیم که در مجموع کسب و کار لجستیک این هلدینگ را تشکیل می‌دهند. هر یک از زیر مجموعه‌های این شرکت حوزه‌ای را پوشش داده‌اند. تی‌ان‌تی اکسپرس وظیفه حمل و نقل بسته‌های کوچک در حوزه بین‌الملل را بر عهده دارد. فدکس اکسپرس تمرکز خود را روی بسته‌هایی قرار داده که باید در یک محدوده زمانی مشخص به دست گیرنده برسند. فدکس فرایت وظیفه حمل بسته‌های بزرگی را بر عهده دارد که باید با استفاده از کشنده‌ها و کامیون‌ها انتقال یابند. فدکس گراند که در ایالات متحده آمریکا و کانادا فعال است، انتقال زمینی بسته‌ها را بر عهده دارد. فدکس سرویس نیز در حوزه فروش، بازاریابی، ارتباطات و پشتیبانی از سایر کسب و کارها را بر عهده دارد.
شرکت آمریکایی فدکس توسط فردریک والاک اسمیت (Frederick Wallac Smith) در ۱۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ تأسیس شده است. دلیل اصلی موفقیت فدکس را باید در ابداع روش‌های خلاقانه‌ای خواند که توسط این شرکت بنیان گذاشته شده و امروز توسط رقبایی نظیر یو پی اِس و دی‌اچ‌ال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از جمله روش‌های خلاقانه‌ای که برای اولین بار توسط فدکس برای مدیریت بسته‌های جمع‌آوری شده پیاده شده باید به جمع‌آوری، پردازش و ارسال بسته‌ها پس از غروب خورشید اشاره کرد. فدکس اکسپرس به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فدکس که وظیفه اصلی را بر عهده دارد، کار اصلی خود را که همان انتقال بسته‌های جمع‌آوری شده به فرودگاه‌های هاب و دسته‌بندی و ارسال است را از ساعت ۱۰ شب آغاز می‌کند، به طوری که با وجود حساسیت و فشردگی فرایند جداسازی و ارسال، تمام بسته‌ها صبح روز بعد به دست گیرندگان می‌رسد. علاوه بر تمرکز بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فدکس در ساعات شب و بامداد، باید به سیستم رهگیری بسته‌ها به صورت آنی اشاره کرد. با استفاده از این روش فدکس قادر است تا در هر لحظه مشخص کند که بسته مورد نظر در کدام مرحله و در چه فاصله‌ای از مبدأ یا مقصد قرار دارد.
یکی دیگر از عواملی را که باعث پایین نگه داشتن هزینه‌ها و بهره‌وری هر چه بیشتر فدکس می‌شود، استفاده از هواپیماهای قدیمی است. هرچند بسیاری از خطوط هوایی در سراسر جهان در تلاشند تا همواره از جدیدترین هواپیماهای تولید شده که مصرف سوخت به مراتب کمتری دارند، استفاده کنند، اما این موضوع در مورد فدکس صادق نیست. فدکس ترجیح می‌دهد تا هواپیماهای قدیمی را با هزینه‌ای به مراتب کمتر خریداری کند. یکی دیگر از سیاست‌های فدکس که آن را در نقطه مقابل ایرلاین‌ها قرار می‌دهد، استفاده از هواپیماها تنها در ساعات مشخصی از روز است. هرچند ایرلاین‌های تجاری ترجیح می‌دهند تا برای بهره‌وری بیشتر، هواپیمای خود را در طول روز به صورت ممتد مورد استفاده قرار دهند، اما فدکس با توجه به آغاز فعالیتش از ساعت ۱۰ شب، هواپیماهای خود را در ساعات محدودی مورد استفاده قرار می‌دهد. همچنین باید استفاده از آخرین فناوری‌های دسته‌بندی مکانیزه در فرودگاه‌های هاب را عامل دیگری برای کاهش اشتباه و همچنین بهره‌وری بیشتر توسط آمازون خواند.
فدکس با شعار The World On Time بر اساس اعتقاد فردریک اسمیت، بنیان‌گذار این شرکت با در نظر داشتن زمان به عنوان یکی از ارزشمندترین سرمایه‌ها، به بهینه‌ترین شکل ممکن عمل کرده و در مسیر بهبود هر چه بیشتر این بهینگی نیز قدم برمی‌دارد. فرودگاه‌های هاب را باید از جمله اصلی‌ترین ابزارهای فدکس برای تحقق این روش خواند. فدکس هاب اصلی خود را با عنوان سوپرهاب در ممفیس ایالات متحده مستقر کرده و هاب‌های بین‌المللی آن در شهرهای گوانگژو، اوزاکا، شانگهای، سنگاپور، اینچئون، تورنتو، دبی، پاریس، کلن و میلان مستقر شده‌اند. علاوه بر سوپرهاب ممفیس، هفت هاب دیگر در ایالات متحده قرار گرفته که هر یک در بهینه‌ترین موقعیت مکانی ممکن و بر اساس داده‌های آماری حاصل از ترافیک میزان بسته‌ها در مقاصد مورد نظر و شهرهای اطراف که شامل کوچک‌ترین شهرها نیز می‌شوند، انتخاب شده‌اند.

از ایده تا تأسیس

ایده تأسیس یک شرکت لجستیک در دهه ۶۰ میلادی همزمان با دوران تحصیل فردریک والاک اسمیت به ذهن این دانشجوی دانشگاه Yale رسید. وی ایده خود را در قالب مقاله‌ای در کلاس اقتصاد ارائه کرد. اسمیت در مقاله خود زمان را یکی از سرمایه‌های بزرگ جامعه خوانده و ارزش آن را حتی با پول برابر عنوان کرده بود. اسمیت در مقاله خود عنوان کرده بود که محصولات ارزشمند زیادی نظیر محصولات الکترونیک تولید شده و مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند، حال آنکه نبود سیستم توزیع خوب یک مشکل اساسی برای این شرکت‌ها است. فردریک اسمیت سیستم کارگوی مورد استفاده در ایالات متحده را به دلیل وجود مشکلات ساختاری و همچنین محدودیت قوانین، ناکارآمد خوانده و پیشنهادی را ارائه کرده بود که نتیجه آن همان فدرال اکسپرس (فدرال اکسپرس نامی بود که در ابتدا برای شرکت اسمیت انتخاب شده بود) بود.
اسمیت در مقاله خود لزوم ایجاد یک سیستم جامع لجستیک را عنوان کرده بود که وظیفه آن تحویل بسته از مبدأ و تحویل آن در مقصد با استفاده از انواع روش‌های حمل و نقل نظیر هواپیما، ایستگاه‌های پستی، دپو کردن و خودروهای ون بود. وی پیش‌بینی کرده بود که برای حصول اطمینان از اینکه بسته‌ها به روش درستی دسته‌بندی می‌شوند، وجود مراکز دسته‌بندی ضروری خواهد بود، به طوری که بسته‌های دریافتی باید پس از دسته‌بندی به سمت مقاصد حرکت کنند.

بازنگری قوانین و شکوفایی فدرال اکسپرس

بازنگری در قوانین هوایی ایالات متحده و امکان استفاده از هواپیما به صورت کامل برای مصارف کارگو، در سال ۱۹۷۷ این امکان را در اختیار فدرال اکسپرس قرار داد و تا اولین هواپیماهای پهن پیکر خود را خریداری کرده و با استفاده از آن‌ها به جمع آوری و پخش مرسوله‌ها اقدام کند. این شرکت ابتدا ۷ فروند بوئینگ ۱۰۰-۷۲۷ خریداری کرد. فدرال اکسپرس همواره سعی کرده تا از آخرین فناوری‌های موجود استفاده کند. این شرکت پس از ورود به تالار بورس در سال ۱۹۸۷ لقب اولین شرکت حمل ونقل را به خود اختصاص داد که از یک رایانه مرکزی برای پیاده‌سازی انواع سناریوها با داشتن فاکتورهایی نظیر وضعیت آب و هوا، مشتریان، انواع عملیات و سرویس‌ها استفاده می‌کرد.

درآمد فدکس برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد

در سال ۱۹۸۳ فدکس از مرز فروش یک میلیارد دلاری عبور کرد. فدرال اکسپرس در سال ۱۹۸۶ یکی از فناوری‌های خلاقانه و ماندگار خود را با نام SuperTracker معرفی کرد. سوپرترکر در واقع یک بارکدخوان دستی بود که در سال ۱۹۸۶ برای اولین بار توسط فدرال اکسپرس در حوزه لجستیک معرفی شد. این بارکدخوان سیار و دستی امکان رهگیری بسته‌ها را بسیار راحت کرد. دهه ۸۰ میلادی را باید بازه‌ای خواند که فدرال اکسپرس در حال تثبیت جای پایش همزمان با رشد بسیار سریع بود. این شرکت با وجود حضور در کانادا و آمریکا سودای حضور در بازارهای بین‌المللی را نیز در سر می‌پروراند و همزمان با افتتاح هاب‌های محلی بیشتر در داخل آمریکا، کیفیت سرویس‌دهی خود را نیز افزایش می‌داد. استفاده از این هاب‌ها به نوعی بهینگی سیستم جمع آوری و توزیع فدرال اکسپرس را تضمین می‌کرد.

SuperTracker
فدرال اکسپرس از اواخر دهه ۸۰ میلادی تصاحب شرکت‌های رقیب را برای رشد و حضور در سایر قاره‌های جهان آغاز کرد که همزمان با افتتاح هاب‌های جدیدی در کشورهای مختلف بود.

رشد با تصاحب رقبا در کنار ظهور آمازون

فدکس در سال ۱۹۸۹ میلادی با خرید شرکت Flying Tiger Line و افتتاح هابی در آلاسکا، عملاً زمینه حضور در بازار شرق آسیا را فراهم کرد. فدرال اکسپرس با پیشرفت فناوری‌های مبتنی بر الکترونیک، استفاده از ابزارهای رهگیری پیشرفته‌تر را در دستور کار قرار داد. فدرال اکسپرس در سال ۱۹۹۴ نام خود را عوض کرده و به فدکس (FedEx) تغییر داد. همزمان با تغییر نام، وب‌سایتی به همین نام نیز تأسیس شد که امکان رهگیری آنلاین بسته‌های ارسالی را برای کاربران فراهم می‌کرد. استفاده از فناوری اینترنت در میان شرکت‌های حمل و نقل توسط فدکس برای اولین بار صورت گرفت.
فدکس در دهه نود میلادی گسترش خود به آسیا و اقیانوسیه را به صورت کامل انجام داد و برای تحقق این امر، مسیرهای هوایی مورد نیاز خود را از Evergreen International خرید. پس از خریداری این مسیرهای هوایی رسماً سرویس‌دهی به کشورهایی نظیر چین و استرالیا آغاز شد. در پایان دهه ۹۰ میلادی فرودگاه شارل دوگل پاریس به عنوان هاب اروپایی این شرکت در نظر گرفته شد. در سال ۲۰۰۰ رسماً نام فدکس اکسپرس به عنوان نام این سرویس مورد استفاده قرار گرفت که یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ FedEx Corporation به شمار می‌رود.
آغاز قرن بیست و یکم با قراردادی بین فدکس و سرویس پستی ایالات متحده آمریکا یا USPS آغاز شد که چند بار شامل تمدید شده و از این‌رو سرویس پستی ایالات متحده آمریکا را تا سال ۲۰۲۴ به بزرگ‌ترین مشتری فدکس تبدیل کرده است. فدکس در سال ۲۰۱۵ میلادی با هدف گسترش فعالیت‌های خود در اروپا، شرکت هلندی TNT را با پرداخت مبلغ ۴.۸ میلیارد دلاری تصاحب کرد. فدکس با تصاحب تی‌ان‌تی یکی از اصلی‌ترین رقبای خود در سطح بین‌الملل را از آن خود کرد، چراکه تی‌ان‌تی چهارمین شرکت بزرگ حمل و نقل در سطح جهان بود.

فدکس از زبان آمار

فدکس در رتبه‌بندی با ارزش‌ترین برندهای فوربز در رده ۸۳ قرار دارد. ارزش برند این شرکت فعال در حوزه لجستیک، ۷.۵ میلیارد دلار است. فدکس در سال ۲۰۱۷ میلادی موفق شده تا درآمدی ۶۰.۳۱۹ میلیارد دلاری به دست بیاورد که در مقایسه با سال‌های پیش از آن رشد داشته است. سود خالص کسب شده توسط فدکس نزدیک به سه میلیارد دلار اعلام شده است. ارزش سهام فدکس در زمان نگارش این مقاله ۲۴۳ دلار است که از این‌رو ارزش بازار فدکس را ۵۲.۳ میلیارد دلار رقم می‌زند.

ناوگان فدکس شامل ۶۸۸ فروند هواپیمای کارگو است

این شرکت که سابقه‌ای کمتر از نیم قرن دارد هم اکنون با در اختیار داشتن ۶۸۸ فروند هواپیمای کارگو، بزرگ‌ترین ناوگان را در بین شرکت‌های حمل و نقل در اختیار داشته و پنجمین شرکت در میان تمام ایرلاین‌ها است. فدکس از نظر وزن بسته‌هایی که روزانه حمل می‌کند نیز رتبه بزرگ‌ترین شرکت هوایی جهان را بر عهده می‌گیرد. ۶۸۸ فروند هواپیمای فدکس اکسپرس روزانه به بیش از ۴۰۰ مقصد پرواز کرده و بیش از ۶ میلیون بسته را هر روز به دست صاحبان آن می‌رساند. ناوگان هواپیماهای فدکس به تنهایی بیشتر از تعداد هواپیماهایی است که سه شرکت هواپیمایی شناخته شده منطقه خاورمیانه یعنی امارات، اتحاد و قطر ایرویز در اختیار دارند. فدکس در نظر دارد تا طی ۵ سال آینده بیش از ۱۵۰ فروند هواپیمای دیگر را نیز به ناوگان خود اضافه کند.

World of Words

منبع: fedex


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *