بروس ویلیس

بروس ویلیس مبتلا به آفازی است: علم، پس‌زمینه این اختلال

بروس ویلیس مبتلا به آفازی است: علم، پس‌زمینه این اختلال

بر اساس گزارش‌های خبری، بروس ویلیس بازیگر مطرح فیلم‌های اکشن، به دلیل تشخیص آفازی از حرفه خود کناره‌گیری می‌کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|خانواده بروس ویلیس در شبکه‌های اجتماعی گفتند این بازیگر به علت ابتلا به زبان پریشی یا آفازی دارای مشکلات شناختی شده است.
اختلال آفازی ناشی از وارد آمدن آسیب به بخش زبانی مغز و معمولاً سمت چپ مغز است. این آسیب می‌تواند نتیجه سکته مغزی، وارد آمدن ضربه به سر، تومور مغزی، عفونت یا زوال عقل باشد. علائم که شامل مشکل در گفتار و ادراک است، می‌تواند به‌طور ناگهانی پس از سکته یا وارد آمدن ضربه به سر یا به‌تدریج به‌عنوان نتیجه‌ای از تومور مغزی یا بیماری پیش‌رونده ظاهر شود. دمی مور، همسر سابق و بازیگر همکار بروس در بیانیه‌ای در اینستاگرام گفت:
بروس اخیراً مبتلا به آفازی تشخیص داده شده است که بر توانایی‌های شناختی او اثر می‌گذارد. بروس درنتیجه این مسئله و با ملاحظات بسیار از حرفه خود که برای او بسیار مهم بود، کناره‌گیری می‌کند.
دو دسته کلی از آفازی وجود دارد که «آفازی روان» و «آفازی ناروان» نامیده می‌شوند. در این دسته‌بندی‌ها گروه‌های مختلفی وجود دارند که هم از نظر ناحیه آسیب‌دیده مغز و هم از نظر علائم با هم فرق دارند.
شایع‌ترین فرم آفازی ناروان، آفازی بروکا نامیده می‌شود. آفازی بروکا زمانی رخ می‌دهد که بخشی از لوب پیشانی، معمولاً سمت چپ، آسیب می‌بیند. علائم آفازی بروکا که آفازی بیانی نیز نام دارد، شامل مشکلات گفتاری است که در آن فرد کلمات خاصی را از زبان خود حذف می‌کند و جملات کوتاهی را می‌گوید. فرد مبتلا به این اختلال می‌تواند مقداری از آنچه را که دیگران می‌گویند، درک کند. اگرچه، ازآنجاکه آفازی بروکا ناشی از آسیب دیدن بخش پیشین مغز است، می‌تواند بر حرکات تأثیر بگذارد و به ضعف و فلجی در سمت راست بدن منجر شود.
افرادی که مبتلا به آفازی ورنیکه تشخیص داده می‌شوند که شایع‌ترین فرم آفازی روان است، در ناحیه ورنیکه بخشی از مغز که در زبان نقش دارد، دچار آسیب شده‌اند. فردی که مبتلا به آفازی ورنیکه یا آفازی دریافتی است، به‌جای حذف کلمات و گفتن جملات کوتاه، جملات طولانی و گیج‌کننده‌ای را می‌گوید و واژه‌های غیرضروری و ساختگی را به جملات خود اضافه می‌کند. افراد مبتلا به آفازی ورنیکه معمولاً از نظر درک آنچه دیگران می‌گویند، مشکل دارند.
آفازی گلوبال زمانی اتفاق می‌افتد که بخش بزرگی از سمتی از مغز که در زبان نقش دارد، آسیب می‌بیند. آفازی گلوبال می‌تواند به بروز مشکلات شدید در صحبت کردن یا درک زبان منجر شود.
مشخص نیست ویلیس که امسال ۶۷ ساله شد، مبتلا به کدام نوع آفازی است یا اینکه آیا با سکته به این اختلال دچار شده یا خیر.
اگرچه آفازی به‌طورکلی در میانسالی یا پس از آن تشخیص داده می‌شود، ممکن است در کودکان خردسال نیز اتفاق بیفتد. درحال‌حاضر، حدود یک میلیون نفر در ایالات متحده دچار آفازی هستند. درمان می‌تواند شامل گفتاردرمانی و نیز آموزش برای استفاده از وسایل کمک‌ارتباطی باشد که فرد را قادر می‌سازد تا ازطریق تصاویر، ژست‌ها و حتی دستگاه‌های الکترونیکی منظور خود را به دیگران بگوید.

Wrold of Word

منبع: livescience


 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *