آپارات

آپارات گیم تعطیل می‌شود

آپارات گیم تعطیل می‌شود

مدیرعامل هلدینگ صباایده اعلام کرد بعد از فشارهای متعدد ساترا و صداوسیما سرویس آپارات گیم به‌زودی تعطیل می‌شود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیرعامل هلدینگ صباایده، مالک آپارات‌، بعد از حواشی ایجادشده در دو ماه گذشته برای سرویس آپارات گیم، از تصمیم این شرکت برای تعطیل‌کردن این سرویس خبر داد. او در‌این‌باره گفت: «با وجود ‌میل باطنی و‌ در‌نهایت تأسف و ناراحتی، آپارات گیم از روز جمعه ۱۸ شهریور برای همیشه خاموش می‌شود.» شکوری‌مقدم دلیل این تصمیم را چنین تشریح کرد:

حدود دو ماه قبل، آقای جبلی، رئیس صداوسیما، در دانشگاه صنعتی شریف به حوزه گیم استریمینگ و آپارات گیم پرداختند و فضای آن را پر از محتواهای مستهجن و شیطان‌پرستی اعلام کردند. در پی آن، میزگردهایی در سازمان صداوسیما برگزار شد و روزنامه‌ها این موضوع را تیتر و از سرویس‌های مشابه، مثل توییچ تمجید کردند. در مکالمه‌‌ی هم که چند روز پیش با مجموعه ساترا داشتم، اعلام کردند که طی نامه‌هایی از سمت برخی نهادها، موظف به نظارت دقیق و درست بر این فضا شده‌اند.

او با اشاره به تجربه ۱۹ ساله این مجموعه در اکوسیستم دیجیتال کشور اعلام کرد که این بار قصدی برای توضیح‌دادن و جنگ‌های رسانه‌ای متفاوت ندارند. او درباره این موضوع افزود:

خسته شده‌‎ایم و می‌خواهیم نوع مواجهه خود را با این چالش تغییر دهیم. این میدان را به خودشان واگذار می‌کنیم. می‌توانند روی تلوبیون سرویس استریمینگ راه‌اندازی کنند.

سرویس آپارات گیم از سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد و در مدت پنج سال با تلاش‌های شبانه‌روزی به توسعه پرداخت و در یک سال گذشته، ۷۱ هزار گیم استریمر منحصر‌به‌فرد داشته است که برای نزدیک به ۲/۴ میلیون مخاطب این حوزه، محتوای آنلاین تولید کرده است. مدیرعامل هلدینگ صباایده از حفظ محتویات این سرویس خبر داد و گفت:

کاربران نگران نباشند. ما محتویات این سرویس را در کانال‌های کاربران حفظ خواهیم کرد و تمامی پرداخت‌های کاربران بابت اشتراک و روبی، تا آخر شهریور به‌طور‌دقیق بازپرداخت خواهد شد.

او اعلام کرد که این شرکت از کار‌کردن دست نخواهد کشید؛ اما زمین بازی را عوض خواهد کرد. شکوری‌مقدم افزود:

سرویس آپارات گیم تا انتهای سال میلادی جاری یک ماژول از یک پورتال گیم عربی خواهد شد. برند جدایی نخواهد داشت؛ اما همچنان به توسعه‌اش ادامه خواهد داد.

ماجرای همیشگی انحصار

شکوری‌مقدم به تعطیلی‌کشاندن آپارات گیم را در‌ادامه‌ی روند انحصاری موجود در کشور خواند و گفت:

این پدیده‌ای تاریخی است که رو‌به‌تکرار است. از موضوع وبلاگ و شبکه‌ی اجتماعی تا پیام‌رسان و تماس تصویری و اشتراک ویدئو و سینمای خانگی و الان هم حوزه گیم استریمینگ که ما را به‌چالش انداخته‌اند. دلیل اصلی این موضوع آن است که رگولاتور‌ها و تنظیمگران یا مسئولان این حوزه، با چیستی و چگونگی پدیده‌های جدید آشنا نیستند و به دور از تخصص و آگاهی تصمیم می‌گیرند.

به‌گفته‌ی او، صداوسیما و ساترا و وزرات ارشاد در‌حال‌حاضر مسئولان این حوزه هستند که به‌اندازه‌ی کافی در سازمان‌های خودشان مسئله دارند. پرداختن به این پدیده‌های جدید به افراد آگاه‌تری نیاز دارد که ممکن است در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یا شورای عالی فضای مجازی باشند.

شکوری‌مقدم مسئولیت چنین تصمیماتی را مستقیماً بر‌عهده‌ی کسانی دانست که بدون آگاهی و تخصص وارد حوزه‌ای می‌شوند و قبل از شناخت، تصمیم می‌‎گیرند و از بخش خصوصی برای مشورت و راهنمایی بهره نمی‌برند. او در‌پایان درباره‌ی مهاجرت سرویس‌ها و شرکت‌ها ابراز تأسف و اعلام کرد از مهاجرت کاربران و نخبگان به مهاجرت خدمات و سرویس‌ها و شرکت‌ها رسیده‌ایم و این جای تأسف دارد.

World of Words

منبع: اقیانوس آبی خبر

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *