اقیانوس-آبی-خبر-اخبار-برندها

جدال نزدیک شیائومی و برند هواوی

پس از تحریم برند هواوی توسط ایالات متحده آمریکا، شیائومی در حال پیشی گرفتن از رقیب دیرینه خود در بازارهای جهانی است.

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | برند هواوی قبل از تحریم‌های آمریکا، قصد داشت با گذشتن از برند سامسونگ به بزرگترین تولیدکننده‌ گوشی‌های هوشمند مبدل شود. هواوی در این زمینه‌ با عبور از برند اپل به موفقیت دست یافت و برای چندین ماه در مقام دوم بازار گوشی های هوشمند قرار گرفت.

در حدود یک سال بعد از شروع تحریم‌ها، هواوی توانست در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۰ با عبور از سامسونگ، در مقام اول بایستد و این جایگاه را از آن خود کند. در عین حال این موفقیت به خاطر بحران جهانی کرونا حاصل شد. در این زمان، اقتصاد داخلی چین با عبور از اوج بحران کرونا رو به بهبود بود، اما در اروپا و آمریکای شمالی وضع این چنین نبود و کشورها بشدت درگیر این اپیدمی جهانی بودند.

در اخبار مرتبط با برندها مربوط به سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰، به درستی نمایان‌گر این است که موفقیت چندماهه برند هواوی به همین دلیل به دست آمده است. مشکلات هواوی یک فرصت مناسب را برای رقبای این شرکت بوجود آورد، اما به نظر می‌رسد برند شیائومی بیشتر از دیگر شرکت‌ها، می‌خواهد از این موقعیت بهره برده و جای خالی هواوی را کاملاً پر کند.

یک شکست برای هواوی

طبق گزارشات مالی برند هواوی، آمار فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت در قیاس با سال گذشته ۲۴ درصد کاهش یافته است. همچنین در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ سهم بازار گوشی‌های هوشمند برند هواوی به ۱۴ درصد رسیده و شیائومی در همین مدت توانسته سهم بازار ۱۳ درصدی را بدست آورد.

به عبارتی، احتمال این وجود دارد که برند شیائومی در حال حاضر از نظر سهم بازار جهانی گوشی های هوشمند از هواوی کاملاً عبور کرده است. با توجه به گزارش‌های منتشر شده، آمار فروش گوشی‌های ۵ برند برتر جهان، بجز سامسونگ، نسبت به سال گذشته کاهش یافته، این در حالی است که رشد ۴۵ درصدی، عملکرد فوق العاده شیائومی را نشان می‌دهد. گفتنی است میزان فروش گوشی های برند سامسونگ هم فقط ۲ درصد بیشتر شده است.

اقیانوس آبی خبر اخبار برندها

اقیانوس آبی خبر اخبار برندها

استراتژی قدرتمند شیائومی

قسمتی از استراتژی شیائومی در سال های گذشته تمرکز بر بازارهایی بوده که در آن‌ها گوشی‌های برند هواوی طرفداران زیادی داشته است؛ برای درک بهتر می توان به بازارهای اروپا، خاورمیانه و تا حدودی آفریقا اشاره کرد. این شرکت در بازارهای چین و هند هم حرف زیادی برای گفتن دارد.

برند شیائومی از دسته شرکت‌هایی است که رابطه خوبی با اپراتورهای مخابراتی کشورهای مختلف دارد. که این ارتباط برای پر کردن جای خالی گوشی‌های هواوی فاقدِ سرویس‌های گوگل، نقش مهمی را بر عهده دارد. این شرکت اعلام کرده که با ۵۰ اپراتور مخابراتی در ۵۰ کشور جهان درحال همکاری است.

بحران جهانی کرونا و ناپایداری شرایط اقتصادی در کشور ها به همراه مشکلات هواوی منجر به شرایط مطلوبی برای برندهای سازنده‌ی گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه شده است. شیائومی هم با توجه به ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند از این شرایط نهایت استفاده را ببرد.

آیا شیائومی به سامسونگ خواهد رسید؟

اگر شیائومی می‌خواهد به‌عنوان یک برند هم‌رده با سامسونگ و اپل در نظر گرفته شود، باید بیشتر از قبل به گوشی‌های پرچم‌دار توجه کند. آیا شیائومی در سال ۲۰۲۱ می‌تواند رتبه‌ی دوم بازار موبایل را از آن خود کند؟ جواب این سؤال تا حد بسیار زیادی به سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال هواوی باز می گردد. هر چند بازگشت سرویس‌های گوگل به گوشی‌های هواوی یک موفقیت بزرگ برای این برند چینی به حساب می آید، اما هواوی به این راحتی نمی‌تواند اعتماد میلیون‌ها مشتری را دوباره جلب کند.

برند شیائومی همچنین برای اینکه از رقیب ها عقب نماند، در طی چند سال گذشته سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه را افزایش داده است. مثلاً در سال ۲۰۱۹ برای این بخش ۱٫۱۴ میلیارد دلار هزینه کرده که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۸ رشد ۲۹.۷ درصدی داشته است. همچنین  قصد دارد در سال ۲۰۲۰ برای تحقیق و توسعه حدود ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه ‌کند.

world of words

دیدگاه ها بسته شده اند.