برندهای برتر خودرو

گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، برند فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، برند فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

چالش پیش روی صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱ باعث شد که بسیاری از تولیدکنندگان و تامین کنندگان در اروپا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی با مشکلات مالی متعددی روبه‌رو شوند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|نتایج بررسی‌های اخیر نکات جالبی را روشن کرده‌اند. در طی وارسی گزارش‌های مالی ۱۹ خودروساز متفاوت در سراسر جهان، مشخص شد که فروش خودروسازان نسبت به دوران پیش از همه‌گیری کرونا کمتر بوده؛ این مورد در حالی رخ داده است که سود این شرکت‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است.

بازگشت صنعت خودرو به شرایط عادی با افزایش قیمت‌ها

بر اساس بیانیه‌ها و گزارش‌های رسمی مالی، مجموع درآمد خودروسازی‌های آستون‌مارتین، گروه ب‌ام‌و، دامیلر، فراری، فورد، گروه جیلی، جنرال‌موتورز، هوندا، گروه خودرویی هیوندای، ایسوزو، مزدا، اتحاد رنو-نیسان، استلانتیس، سوبارو، سوزوکی، گروه تاتا، تسلا، تویوتا و گروه فولکس‌واگن برابر ۱.۸۹ ترلیون دلار بوده است. این رقم در مقایسه با درآمد این خودروسازان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب ۶ و ۱۳ درصد رشد را به خود دیده است.
این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ ۶۹.۵۴ میلیون وسیله نقلیه فروخته‌اند؛ رقمی که نسبت به سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب تا ۱۴ و ۲ درصد رشد داشته است. نتیجه مقایسه این داده‌ها بیان می‌کند که خودروسازان یا قیمت‌هایشان را افزایش داده‌اند یا از تخفیف‌های سالانه‌شان کاسته‌اند. بخشی از نتیجه عجیب مقایسه واحدهای فروخته‌شده در برابر سود، به خاطر کمبود جهانی تراشه در سال‌های اخیر قابل توجیه است. این شرکت‌ها درنتیجه افزایش تقاضای ناشی از ممنوعیت‌های حاصل از همه‌گیری ویروس کرونا و امکان ساخت خودروهای کمتر، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که سود متوسط برای هر واحد فروخته شده در سال ۲۰۲۱ برابر ۲۷, ۲۷۰ دلار بوده؛ این رقم در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب ۱۰ و ۱۱ درصد افزایش داشته است.

تمرکز شرکت‌ها بر پربازده‌ترین بخش‌ها

سود عملیاتی که در ادامه بیانه‌های مالی از آن یاد شده بود، نتیجه جالب‌توجه دیگری را روشن کرد؛ برخلاف تأثیر منفی همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و درنتیجه آن ایجاد مشکل در رنجیره تأمین قطعات صنعت خودرو، این ۱۹ شرکت تأمین‌کننده در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سرمایه بیشتری کسب کرده‌اند.
سود حاصل از عملیات این شرکت‌ها (یعنی مجموع سود منهای هزینه‌های تولید و دیگر خرج‌های فروش و مدیریت) در سال ۲۰۲۱ برابر ۱۴۳.۹۷ میلیارد دلار بوده است. به زبان دیگر، این شرکت‌ها موفق شدند تا به ازای فروش هر ۱۰۰ دلار از محصولات خود، ۷.۶ دلار آن را بازگردانند. برای مقایسه، می‌توان به سود حاصل از عملیات سال ۲۰۲۰ نگاهی انداخت که برابر ۳.۶ دلار به ازای هر ۱۰۰ دلار بوده است. همه این نتایج تأثیر همه‌گیری کرونا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را بیش‌ازپیش روشن می‌کند؛ چراکه همان‌گونه که انتظار می‌رود، سود عملیاتی در سال ۲۰۱۹ نیز مقداری کمتر از ۲۰۲۱ و برابر ۵.۱ دلار به ازای هر ۱۰۰ دلار فروش محصول بوده است. اگر به آمار مجموع خودروهای فروخته شده در مقایسه با افزایش سوددهی عملیاتی نگاهی بیندازیم، قطعاً به تحسین‌برانگیز بودن این ارقام پی خواهیم برد.

۲۰۲۰ بدترین سال مالی، سود بیشتر در ۲۰۲۱

بگذارید از دیدی دیگر به داده‌ها نگاه کنیم. اگر میزان درآمد شرکت‌ها را از فروش هر دستگاه بررسی کنیم، می‌بینیم که این رقم در میان سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش و سپس افزایش داشته است. این رقم برای سال‌های یادشده به‌ترتیب برابر ۱, ۲۷۰، ۸۹۲ و ۲, ۰۶۹ دلار بوده است.
خودروسازان و تامین کنندگان با فروش خودروهای برقی و مدل‌های شاسی‌بلند موفق شدند تا کاهش سود ناشی از فروش مدل‌های برقی کم‌درآمد نظیر سدان‌های احتراق داخلی را جبران کنند. با مشکل تأمین نیمه‌هادی‌ها در صنعت، خودروسازان هر آنچه را که داشتند در پرسودترین بخش‌های ممکن استفاده کردند تا خطوط تولید مدل‌های پرسود را در حرکت نگه داشته و خودروهای کم‌سود را از خط تولید خارج کنند.

فراری، تاجر درجه یک صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱

در میان تمام برندهای نام‌برده، فراری توانست با اختلاف زیاد به پرسودترین خودروساز جهان تبدیل شود. سود عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌ترتیب ۲۱.۴ و ۲۵.۵ درصد افزایش داشته است. بر اساس داده‌های موجود، این کمپانی ایتالیایی در سال ۲۰۲۱ به ازای فروش هر واحد، ۱۰۶, ۰۷۸ دلار سود کرده است که رقمی شگفت‌آور محسوب می‌شود. برای مقایسه می‌توان به دومین خودروسازی پرسود در این سال، تسلا، اشاره کرد با اختلاف زیادی از فراری عقب بوده و به ازای فروش هر واحد تنها ۶, ۶۹۳ دلار سود کرده است.

World of Words

منبع: motor1


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *