توکن-ریالی

پست بانک توکن ریالی ارائه می‌کند

پست بانک توکن ریالی ارائه می‌کند

پست بانک از توکن ریال خود رونمایی کرد. به گفته رئیس اداره کل بازاریابی پست بانک این توکن به‌عنوان یک ابزار واسط مانند ارز دیجیتال عمل می‌کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|حمید قیطاسوند، رئیس اداره کل بازاریابی و توسعه بازار پست بانک با اعلام این خبر در مورد توکن مذکور گفت:
توکن ریال پست بانک دو هدف اصلی را پیش می‌برد؛ اول استفاده از ظرفیت تکنولوژی بلاک چین و رمزنگاری و دوم توسعه خریدهای خرد بر بستر کیف.
او ادامه داد: «این توکن با نماد IRRP بر بستر کیف پول ققنوس رونمایی شده است. شرکت ققنوس یک بنیاد است که مجوز از بانک مرکزی و شرکت فرابورس برای تأمین مالی جمعی دارد. ما هم بر اساس قراردادی که با ققنوس داشتیم، یک توکن ریالی که دقیقاً معادل ریال پول است، راه‌اندازی کردیم.»
به گفته او کاربران برای خرید توکن باید عضو پلتفرم کیف پول ققنوس باشند. این توکن طبق تراکنش‌های شتابی خریداری و احراز هویت می‌شود.
آن‌طور که قیطاسوند توضیح می‌دهد این توکن‌ها چون بر بستر بلاک چین هستند و کیف پول ققنوس هم از رمزنگاری مدرن استفاده می‌کند، شبیه به ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند. او همچنین بیان کرد:
این توکن‌ها به دلیل اینکه معادل ریال هستند و از طرف دیگر خلق پول هم انجام نمی‌شود، تقریباً شبیه پرداخت‌هایی است که بر بسترهای بانکداری الکترونیکی تراکنش انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود اول بتوانیم به‌صورت کنترل‌شده فرهنگ استفاده از ارز دیجیتال را تمرین کنیم و دوم برای مردم فرهنگ‌سازی کنیم تا به این پلتفرم‌ها اعتماد کنند و عضو شوند و از آن استفاده کنند.
بر اساس گفته‌های قیطاسوند بستر بلاک چینی که شرکت ققنوس فراهم کرده، بستر امن و قابل اعتمادی است که در آینده می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا مدل‌های مشابه را امتحان کنند و بانک مرکزی با نظارت خود می‌تواند نقاط ضعف و قوتش را شناسایی کند.
او در ادامه در مورد اینکه چه کسانی امکان استفاده از این توکن را دارند، گفت:
تمام کسانی که در پلتفرم ققنوس هستند، می‌توانند از این توکن استفاده کنند. تجاری‌سازی آن در ۳ تا ۴ ماه آینده انجام می‌شود و سعی داریم مشتریان خود را به استفاده از این سرویس عادت دهیم؛ چون این نوع سرویس‌ها هزینه تراکنش را پایین می‌آورند و تمام رفتار مشتری و نحوه تعامل آن مشخص است.
قیطاسوند همچنین بیان کرد: «در کیف پول یکسری افراد فروشنده هستند و برخی دیگر خریدارند. توکن ریال به‌عنوان واسط بین فروشنده و خریدار عمل می‌کند. هنر ما این است که توکن ریال را بین چند کیف پول تعاملی گردش دهیم.»

برداشت مستقیم؛ سرویس جدید پست بانک

پست بانک همچنین در کنار ارائه توکن، بر اساس قراردادی که با شرکت ققنوس منعقد کرده، به مشتریان خود سرویس برداشت مستقیم (Direct debit) را هم ارائه می‌دهد.
قیطاسوند در مورد این قابلیت گفت:
مشتری با این سرویس تجربه خیلی خوبی خواهد داشت. مشتری با سرویس برداشت مستقیم به پست بانک اجازه می‌دهد تا سقف مبلغی را برای چند بار در ماه برداشت کند. به‌عنوان مثال کاربران می‌توانند اجازه دهند به صورت خودکار پنج بار در ماه مبلغ کنترل‌شده‌ای از حساب پست بانکشان به کیف پول ققنوس به شکل ریالی معمولی واریز شود.
او ادامه داد: «بسیاری از شرکت‌های طرف حساب پست بانک قبوض را صادر می‌کنند. اگر این شرکت‌ها سرویس‌های خود را توسعه دهند، می‌توانند سرویس برداشت مستقیم را از پست بانک بگیرند. در این صورت مشتری می‌تواند یک بار اجازه دهد و بعد از آن هر ماه از حساب او به‌صورت خودکار برای پرداخت قبوض برداشت شود. بعد از هر برداشت هم پیامکی برای مشتری ارسال می‌شود که او از این برداشت مطلع شود.»
به گفته قیطاسوند چنین سرویسی برای پرداخت‌های خرد که به صورت دوره‌ای تکرار می‌شود، بسیار کاربردی است.

World of Words

منبع: پست بانک


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *