آزاده

نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده با هدف حمایت از زنان کارآفرین استارتاپی برگزار می‌شود

نخستین دوره جایزه نوآوری آزاده با هدف حمایت از زنان کارآفرین استارتاپی برگزار می‌شود

این رویداد به یاد آزاده داننده عضو و رئیس هیئت مدیره انجمن زنان کارآفرین و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار می‌شود. آزاده داننده بهمن سال ۱۴۰۰ پس از یک دوره بیماری درگذشت. به گفته‌ی رئیس کمیته راهبردی این رویداد، جایزه نوآوری آزاده در سطح ملی و به صورت سالیانه پایه‌ریزی شده تا محلی برای شناخت، معرفی و تشویق دختران و زنان کارآفرین و خلاق حوزه استارتاپی و فناوری اطلاعات ایران باشد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|در نشست خبری معرفی این رویداد که روز چهارشنبه نهم شهریور در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد، بنیانگذاران جایزه‌ی آزاده انجمن ملی زنان کارآفرین، انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و صندوق نوآوری و شکوفایی با یادی از آزاده داننده درباره‌ی اهمیت این جایزه گفتند.
فریبا مهدیون، رئیس هیئت مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین درباره‌ی عملکرد داننده به سابقه‌ی او در این انجمن از سال ۱۳۹۱ اشاره کرد و پایه‌گذاری خدماتی مانند ایجاد شبکه اطلاعاتی زنان در بستر فناوری اطلاعات را به خاطر تلاش‌های او دانست: «پس از فقدان خانم داننده در هیئت مدیره انجمن تصمیم گرفته شد تا برای احترام و گرامیداشت یاد این بانوی کارآفرین، رویدادی را به‌طور سالانه برگزار کنیم که جایزه نوآوری آزاده به همین دلیل روز نهم شهریور هم‌زمان با روز تولد خانم داننده برای شروع این رویداد انتخاب شد.» انجمن ملی زنان کارآفرین با هدف توسعه و ترویج کارآفرینی در میان زنان توان‌افزایی کسب‌وکارهای آن‌ها در سال ۱۳۸۵ شروع به کار کرد.
همچنین فرهاد کرم‌زاده، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به فعالیت داننده در سازمان نظام صنفی اشاره کرد و از او به‌عنوان فردی عملگرا، اهل تعامل و بسیار صبور یاد کرد: «این ویژگی‌های باعث شده بود تا خانم داننده منشأ اثرات خیر و کارهای مثبت فراوانی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران باشد.»
در ادامه نشست، مریم خاوازی، رئیس کمیته راهبردی این جایزه، آزاده داننده را یکی از چهره‌های برجسته حوزه فناوری اطلاعات ایران و الهام‌بخش زنان دیگر این حوزه دانست و گفت: «خانم داننده را می‌توان مادر اکوسیستم مشاوره سازمان نصر و منتور حرفه‌ای و معنوی نامید.» به گفته رئیس کمیته راهبردی جایزه نوآوری آزاده، این رویداد قرار است به زنان کارآفرینی که در شهرها و مناطق کمتر دیده شده حضور دارند کمک کند تا بتوانند ایده‌های خود را به کسب‌وکارهای نوپا تبدیل کنند. اهداف و دستاوردهای رویداد قرار است تبادل تجربیات بنیان‌گذاران و مدیران استارتاپ‌ها، ایجاد شبکه استارتاپی زنان، تقویت خوداتکایی و شبکه‌سازی استارتاپ‌ها، ایجاد فرصت برای معرفی ایده‌ها و استارتاپ‌های برتر و شناسایی زنان استارتاپی و ورود آن‌ها به اکوسیستم استارتاپی باشد.
شرایط شرکت در جایزه‌ی نوآوری آزاده
جایزه نوآوری آزاده در دو بخش استارتاپ‌ها و شرکت‌های دارای محصول نوآورانه برگزار می‌شود. در بخش اول، استارتاپ‌هایی که از تیم‌های حداقل دو نفره تشکیل شده به شرط داشتن نمونه محصول اولیه (MVP) و تکمیل بودن مدل کسب‌وکار می‌توانند در جایزه نوآوری آزاده شرکت کنند.
بخش دوم جایزه نوآوری آزاده با حضور مجموعه‌های فن‌آور یا نوآوری برگزار می‌شود که یکی از شرایط ارائه محصول کاربردی یا سابقه تأسیس ۲ سال (یا بیشتر) یا درآمد مناسب و روبه‌رشد را داشته باشند.
پس از ثبت‌نام و بررسی تیم‌ها و مجموعه‌های داوطلب، داوران رویداد جایزه نوآوری آزاده کار خود را شروع می‌کنند. در مرحله نخست، داورانی شامل متخصصان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، طرح‌های ارسالی را بررسی و دو برابر ظرفیت مورد نظر گزینش می‌کنند. موضوع سال اول جایزه به استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور زنان اختصاص دارد.
به گفته‌ی کتایون سپهری، رئیس کمیته علمی رویداد جایزه نوآوری آزاده، میزان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران روی استارتاپ‌های مردانه 7 برابر استارتاپ‌های زنانه است. این در حالی است که استارتاپ‌های به رهبری زنان از هر یک دلار سرمایه VC که جذب می‌کنند ۷۸ سنت و استارتاپ‌های مردانه ۳۱ سنت تولید می‌کنند: «به صورت متوسط 10درصد از افراد هر جامعه کارآفرین هستند که از این تعداد 10 درصد به زنان اختصاص دارد ولی در توسعه اکوسیستم استارتاپی، این آمار به 20درصد افزایش پیدا کرده است.»
سپهری اعلام کرد نوآوری، شناخت یک مشکل واقعی، ارائه راهکار خلاقانه مطابق نیاز بازار، تبیین ارزش‌های مناسب، داشتن پتانسیل رشد، برخورداری از مزیت رقابتی پایدار و داشتن تیم مناسب معیارهای اصلی داوران این رویداد خواهند بود. همچنین پس از داوری مرحله نخست، به منظور آماده‌سازی تیم‌های برگزیده، جلسات آموزشی و منتورینگ برگزار می‌شود تا تیم‌ها ضمن اصلاح و رفع چالش‌های ارائه (Pitch Deck)، به خوبی برای رویداد نهایی مهیا شوند. در مرحله بعدی سرمایه‌گذاران داوران رویداد جایزه نوآوری آزاده، تیم‌های برتر را برای ارائه بخش پایانی به انتخاب می‌کنند. در روز رویداد، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضمن داوری و انتخاب تیم‌های برتر هر بخش در سه سطح، و اعطای جوایز، امکان سرمایه‌گذاری روی هر تیم را بررسی خواهند کرد.
تیم‌ها و مجموعه‌های علاقه‌مند به حضور در رویداد جایزه نوآوری آزاده از تاریخ نهم تا ۲۵ شهریور ماه می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت www.azadehaward.ir مراحل ثبت‌نام و ارسال ارائه خود را انجام دهند. مراسم نهایی این رویداد ۲۵ آبان برگزاری خواهد شد. در این رویداد علاوه بر اهدای جایزه نوآوری، چالش‌ها و راهکارهای توسعه‌ی نقش زنان کارآفرین در نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی با حضور زنان استارتاپی فعال حوزه فناوری اطلاعات بررسی می‌شود و حمایت از استارتاپ‌های زنان، بخش ثابت این رویداد در سال‌های آینده خواهد بود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جایزه نوآوری آزاده می‌توانید به صفحات رسمی این رویداد در شبکه‌های اجتماعی @ir_women_entrepreneurs یا وب‌سایت رسمی آن (www.azadehaward.ir) مراجعه کنید.

World of Words

منبع:conexuspoint

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *