گوگل-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

مدیرعامل گوگل برای پاسخ به سؤالاتی درباره حالت Incognito کروم در دادگاه حاضر می‌شود

مدیرعامل گوگل برای پاسخ به سؤالاتی درباره حالت Incognito کروم در دادگاه حاضر می‌شود

گروهی از کاربران گوگل از این شرکت شکایت کرده‌اند و در همین راستا سوندار پیچای باید به‌منظور شفاف‌سازی درباره حالت Incognito مرورگر کروم در دادگاه حاضر شود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها

سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت (شرکت مادر گوگل)، به‌زودی باید در دادگاه فدرال کالیفرنیا حاضر شود. جلسه دادرسی پیچای با محوریت نگرانی‌هایی که بر سر حفظ حریم خصوصی در حالت ناشناس (Incognito) مرورگر کروم وجود دارد برگزار خواهد شد.

حریم خصوصی

به نوشته بلومبرگ، وکلای کاربران قصد دارند سؤالاتی از پیچای با محوریت باورهای نادرست مربوط به حریم خصوصی به هنگام استفاده از گوگل کروم برای وب‌گردی بپرسند. بنا به دستوری که به‌تازگی در دادگاه منطقه‌ایِ ناحیه شمالی ایالت کالیفرنیا صادر شده، پیچای باید حداکثر دو ساعت در دادگاه به سؤالات پاسخ دهد.
طرح دعوی علیه آلفابت که در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد و تیر ۱۳۹۹) ثبت شده ادعا می‌کند گوگل، کاربران را حتی به هنگام استفاده از حالت ناشناس در کروم ردیابی می‌کند. گوگل این ادعا را مورد مناقشه قرار می‌دهد و می‌گوید به‌طور مشخص شفاف‌سازی کرده که این حالت وب‌گردیِ ناشناس فعالیت‌های کاربران را در فضای آنلاین ناپدید نمی‌کند.

نادیده گرفتن کاربران

قاضی لوسی کو پیش‌تر به مشتریان اجازه داده بود سؤالاتی را با محوریت جلوه دادن حالت Incognito به‌عنوان حالت خصوصی، از لورین توهیل، مدیر ارشد بازاریابی گوگل، بپرسند. گوگل تلاش کرده است ادعاهای کاربران را نادیده بگیرد، بااین‌حال قاضی کو اجازه داده گزارش‌ها همچنان ادامه‌دار باشد.
گوگل همچنین علیه دادگاهی‌کردن پیچای موضع گرفته و گفته کارمندانی در سطوح پایین‌تر که مسئول کروم و حالت ناشناس این مرورگر هستند بهتر می‌توانند پاسخ‌گوی سؤالات باشند. با وجود رد ادعاهای کاربران توسط گوگل، این شرکت تلاش کرده با درخواست‌های بی‌شمار آن‌ها نهایت همکاری را داشته باشد.

موضوع نقد و شکایت

تنظیمات حریم خصوصی گوگل همیشه موضوع نقد و شکایت کاربران بوده است. ظاهراً این تنظیمات، کارمندان خود شرکت را هم آزار می‌دهد. اطلاعات جدیدی که از واکاوی اسناد داخلی گوگل در جریان پرونده جمع‌آوری اطلاعات شرکت استخراج شد، گواهی بر سردرگمی کارمندان در تنظیمات حریم خصوصی هستند.
در بخشی از اسناد داخلی گوگل که گفت‌وگوهای بین کارمندان را نشان می‌دهد، بحث آن‌ها پیرامون رابط کاربری و تنظیمات حریم خصوصی دیده می‌شود: «رابط کاربری جدید این احساس را ایجاد می‌کند که برای آسان کردن کارها طراحی شده است، اما به‌اندازه کافی پیچیده است تا کاربران، جزئیات آن را به‌راحتی درک نکنند». پرونده حقوقی کنونی علیه گوگل، با شکایت دادستان کل آریزونا، مارک برنویچ از ماه مه جریان دارد. اطلاعات جدید به‌تازگی از اسناد دادگاه استخراج شده‌اند و ابتدا یک رسانه محلی آن‌ها را منتشر کرد.

مدیر عامل گوگل-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

پیام‌های داخلی گوگل

برنویچ و تیمش در متن شکایت خود با استناد به پیام‌های داخلی گوگل می‌گویند: «حتی کارمندان رده بالای گوگل هم دیدگاهی نسبت به سطح و شرایط جمع‌آوری داده‌های موقعیت ندارند». پرونده بررسی و موشکافی در ایالت آریزونا علیه گوگل، از گزارشی در رسانه آسوشیتد پرس شروع شد. در این گزارش مربوط به سال ۲۰۱۸ ادعا شده بود که گوگل حتی پس از توقف تنظیمات Location History توسط کاربر، باز هم داده‌های موقعیتی او را در گوشی‌های اندرویدی و حتی آیفون جمع‌آوری می‌کند. در بخش دیگری هم ادعا شد که حتی با خاموش‌کردن قابلیت، برخی از اپلیکیشن‌های گوگل به‌صورت خودکار موقعیت کاربر را همراه با برچسب‌های زمانی ذخیره می‌کنند.
در بخشی از اسناد منتشرشده جدید، از زبان یکی از کارمندان گوگل می‌خوانیم: «من با گزارش هم‌نظر هستم. خاموش‌کردن تنظیمات موقعیت یعنی موقعیت‌یابی باید کاملاً قطع شود، نه اینکه برای شرایط گوناگون، استثنا قائل شویم».

خاموش‌کردن تنظیمات

گوگل تبلیغاتی شخصی‌سازی شده را برای کاربران نمایش می‌دهد. بخشی از شخصی‌سازی تبلیغات به موقعیت‌های مکانی وابسته است. کاربران در بخشی از تنظیمات می‌توانند تبلیغات شخصی‌سازی شده را غیرفعال کنند، اما در متن شکایت گفته شده که چنین تنظیماتی، باز هم مانع از نمایش تبلیغات مبتنی بر موقعیت کاربر نمی‌شود. درواقع با خاموش‌کردن تنظیمات، گوگل تنها به‌جای موقعیت‌یابی دقیق کاربر، موقعیت حدودی را در شعاع سه کیلومتری مدنظر قرار می‌دهد. در مجموع، تنظیمات گوگل در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های گوناگون نیز با هم تفاوت دارد که موجب سردرگمی بیشتر می‌شود.

World of Words

منبع: .bloomberglaw


 

دیدگاه ها بسته شده اند.