تپسی

مدیرعامل تپسی اعلام کرد: ورود تپسی به بازارهای جدید پس از عرضه اولیه سهام در بورس

مدیرعامل تپسی اعلام کرد: ورود تپسی به بازارهای جدید پس از عرضه اولیه سهام در بورس

مدیرعامل تپسی امروز ۲۳ فروردین در نشست خبری این شرکت به بهانه ارزش‌گذاری آن اعلام کرد که پس از عرضه اولیه و فروش سهام، درآمد این اتفاق صرف رشد زیرساخت‌ها و ورود این شرکت به بازارهای جدید خواهد شد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|در نشست خبری تپسی با موضوع عرضه نماد این شرکت در فرابورس و انتشار گزارش ارزش‌گذاری این شرکت، میلاد منشی‌پور، مدیرعامل این شرکت، اعلام کرد تاریخ عرضه اولیه هنوز مشخص نیست؛ اما این اتفاق در سالی که به نام «اقتصاد دانش‌بنیان» نام‌گذاری شده، اتفاق بزرگی است.
در ادامه نشست، میترا عظیمی، مدیر ارشد مالی تپسی، در پاسخ به این پرسش که «آیا تپسی بعد از عرضه اولیه از این بازار خارج خواهد شد یا خیر؟» می‌گوید:
واقعیت این است که سهام‌داران تعهدات سنگینی دارند و نمی‌توانند از شرکت بعد از عرضه اولیه خارج شوند. نحوه عرضه هم به این شکل است که همه پول‌ها به شرکت وارد و به افزایش سرمایه منجر می‌شود و برای رشد آتی و توسعه به کار می‌رود.
او تأکید کرد که این اطمینان خاطر را می‌دهد که با عرضه اولیه تپسی در فرابورس، اصلاً برای تپسی خروجی از بازار رخ نخواهد داد و همه پول ناشی از فروش سهام سهام‌داران، وارد شرکت می‌شود.
تپسی اولین استارتاپی خواهد بود که وارد بازار سرمایه خواهد شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حداقل در یک سال اخیر، اکثر عرضه‌های اولیه با سود خوبی همراه نبوده و بسیاری از سهام‌داران در بورس را عصبانی کرده است. حال این سؤال ایجاد می‌شود که «اگر تپسی در این شرایط بازار سرمایه عرضه شود و موردتوجه بازار قرار نگیرد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا این شرایط می‌تواند کل اکوسیستم استارتاپی کشور را تحت تأثیر خود قرار دهد؟» میلاد منشی‌پور دراین‌باره می‌گوید:
یک سال است که انتظار عرضه اولیه را می‌کشیم. واقعیت این است که به‌عنوان اولین استارتاپ اگر نگاه استراتژیگ به بازار سرمایه نداشتیم، قطعاً ارزش‌گذاری شرکت به این شکل محافظه‌کارانه نبود. قیمت‌هایی که الان داده شده و موردبحث است، مربوط به سال ۱۳۹۸ است و عملاً قیمت‌هایی که در مورد ارزش‌گذاری تپسی مطرح می‌شود، محافظه‌کارانه است؛ اما چون ما نگاه طولانی‌مدت به بحث ورود به بازار سرمایه داریم، طوری فضا را مدیریت می‌کنیم که مشکلی پیش نیاید.
تپسی قرار است از محل درآمد بازار سرمایه چه کاری انجام دهد. طبق اعلام مدیرعامل این شرکت در نشست خبری امروز، قرار است تمامی درآمد حاصل از فروش سهام صرف رشد شرکت شود. در قدم اول، قرار است تپسی تعداد سفرهای خود را در شهرهایی که حضور دارد، بیشتر کند و در قدم بعدی، به ۱۵ تا ۲۰ شهر جدید وارد شود.
منشی‌پور در این زمینه توضیح داد:
بخشی از سرمایه به‌دست‌آمده از فروش سهام افزایش عمق بازار است و بخش دیگر از سرمایه برای گرفتن سهم بیشتر از بازار حمل‌ونقل آنلاین از رقیبمان (اسنپ) استفاده می‌شود. رشد دیگری که از محل فروش سهم به دست خواهیم آورد، لاین‌های جدیدی خواهد بود که در حیطه حمل‌ونقل شهری ایجاد خواهیم کرد. حوزه دیگری نیز که وارد آن خواهیم شد، بیزینس‌های جدید است که این هم در برنامه یک سال آینده ما است. به‌طور مشخص، سه بیزنس آماده رونمایی داریم که در ۳ تا ۴ ماه آینده رونمایی خواهیم کرد.
منشی‌پور می‌گوید با توجه به عرضه اولیه خیلی نمی‌تواند در این زمینه جزئیات بیشتری ارائه کند. هم‌زمان با درج نماد تپسی به‌عنوان اولین شرکت دانش بنیان در فرابورس، گزارش ارزش‌گذاری تپسی نیز منتشر شده است که در آن شرکت تأمین سرمایه کاردان سهام کل این شرکت را حدود ۱۷۰۲ میلیارد تومان عنوان کرده است.
ارزش سهام تپسی در سناریویی دیگر و بر اساس بودجه پیشنهادی شرکت و مفروضات ارزش‌گذاری مشاور، معادل ۲ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین، سرمایه شرکت در زمان تهیه گزارش ۱۱۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
گزارش ارزش‌گذاری تپسی که در سایت کدال دردسترس است، نشان می‌دهد که تپسی نزدیک به هزار نفر کارمند دارد که نیمی از آن‌ها بازاریاب‌های میدانی هستند و ۱۸ میلیون مسافر ثبت‌نام‌شده در این سامانه وجود دارد. همچنین، ۱/۵ میلیون نفر راننده در تپسی حضور دارند و اعلام شده است که در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۰، به‌طور میانگین ماهانه ۴/۶ میلیون سفر در این سامانه در سرتاسر ۱۳ استان زیرپوشش آن صورت گرفته است.

World of Words

منبع: زومیت


 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *