محققان چینی مدعی ساخت اولین موتور هایپرسونیک دنیا با سوخت کروزن شدند

محققان چینی مدعی ساخت اولین موتور هایپرسونیک دنیا با سوخت کروزن شدند

محققان چینی مدعی ساخت اولین موتور هایپرسونیک دنیا با سوخت کروزن شدند

دانشمندان چینی می‌گویند موتور انفجار هایپرسونیکی با سرعت 9 ماخ ساخته‌اند که از سوخت ارزان‌قیمت کروزن استفاده می‌کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|پژوهشگران چینی مدعی ساخت اولین موتور موج انفجار هایپرسونیک با سوخت کروزن یا نفت سفید (Kerosene) شدند که می‌تواند موجب پیش‌رانش هواپیماها با سرعت 9 ماخ، یعنی 9 برابر سرعت صوت شود. این موتور ظاهراً می‌تواند از سوخت جت که یک سوخت نسبتاً ارزان به حساب می‌آید، استفاده کند.
به گزارش خبرگزاری چینی SCMP، این موتور هایپرسونیک انفجار غیرمستقیم چندین آزمایش زمینی موفق را در پایگاه JF-12 پکن پشت سر گذاشته است. محققان نتایج دستاوردهای خود در زمینه موتور مربوطه را در مجله Journal of Experiments in Fluid Mechanics منتشر کرده‌اند. این آزمایش‌ها ظاهراً چند ماه پیش انجام شده‌اند.
موتورهای انفجار در مقایسه با سایر موتورهای هایپرسونیک از جمله اسکرم‌جت‌ها می‌توانند عملکرد بهینه‌تری داشته باشند. در این موتورها مجموعه‌ای از انفجارها از طریق موج انفجار ایجاد می‌شود. این انفجارها با سرعت زیادی اتفاق می‌افتند و نسبت به موتورهای احتراق سنتی انرژی خیلی بیشتری آزاد می‌کنند.
این موتورها در تمام دنیا وجود دارند، اما معمولاً از سوخت هیدروژن استفاده می‌کنند که گران و خطرناک است. ولی موتوری که حالا توسط این محققان چینی ساخته شده، از یک سوخت جت موسوم به RP-3 استفاده می‌کند که معمولاً در فرودگاه‌های چینی پیدا می‌شود.
چالش‌های ساخت موتور هایپرسونیک با سوخت کروزن
محقق ارشد این پروژه می‌گوید کروزن معمولاً به‌خاطر تراکم انرژی بالا، سادگی ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل بهترین گزینه برای موتورهای تنفس هواست. با این حال، محققان در استفاده از این سوخت برای انفجار با چالش‌هایی روبه‌رو بودند.
براساس شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، موتوری که از کروزن استفاده می‌کند به محفظه‌ای برای انفجار نیاز دارد که اندازه آن باید 10 برابر موتورهای سوخت هیدروژنی باشد. ولی قرار‌دادن چنین محفظه‌ای در هواپیماهای هایپرسونیک شدنی نیست. به‌همین دلیل، دانشمندان دریافتند که با افزودن یک برآمدگی کوچک در سطح داخلی محفظه هوای این موتور هایپرسونیک می‌تواند شرایط انفجار را فراهم کرد.
با این وجود، چینی‌ها همچنان مدعی هستند که هزینه تولید این موتورها به حد کافی پایین نیامده و سعی دارند که با کار بیشتر روی این فناوری، این مانع را هم از پیش رو بردارند.
همچنین آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی (AFRL) و شرکت راهکارهای دفاعی و امنیتی Kratos هفته گذشته به‌صورت مشترک دومین سری از پهپاد بدون سرنشین والکری XQ-58A را در پایگاه آزمایشی یوما در آریزونا امتحان کردند.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده، سری دوم پهپادهای شرکت Kratos به تازگی اولین آزمایش خود را پشت سر گذاشته است. این آزمایش نشان داد که Valkyrie می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با بار سنگین‌تر پرواز کند. اگرچه جزئیات دقیق این آزمایش هنوز منتشر نشده، اما می‌دانیم که سطح معیارها نسبت به آزمایش‌های قبلی بالاتر رفته است.
Kratos از این سری 12 هواپیمای بی‌سرنشین ساخته و پهپادی که این آزمایش را انجام داده، اولین محصول از سری دوم بوده است. مهندسان توانسته‌اند در این پرواز تجهیزات ارتباط رادیویی هواپیماها را برای ماموریت‌های با فاصله زیاد و عملیات‌های دیگر آزمایش کنند.
پهپاد والکری حتی بدون ارتباط می‌تواند پرواز کند
این آزمایش نشان داد که پهپاد XQ-58A Valkyrie در صورت قطع ارتباط می‌تواند خود را به یک نقطه فرود برساند و آن‌جا به‌شکل خودکار فرود بیاید. پرواز بدون وابستگی به ارتباطات همچنین به معنای این است که والکری می‌تواند بدون ردیابی شدن از سوی نیروهای متخاصم به نقطه راهبردی خود برگردد.
«استیو فندلی»، مدیر واحد سیستم‌های بی‌سرنشین Kratos می‌گوید بهترین روش برای استفاده از پهپادها و پیروزی در میدان مبارزه، استفاده گروهی از این هواپیماهاست. این شرکت حالا تمرکز خود را روی راهکارهای ارزان قیمت و مخرب گذاشته است.
پهپاد XQ-58A هواپیمایی فروصوت با دامنه پروازی بالاست. این محصول در نسل اول می‌توانست باری در حدود 544 کیلوگرم را حمل کند و هر ساعت 882 کیلومتر پیش برود. برد مسافتی والکری احتمالا حدود 5600 کیلومتر است. این پهپاد قبلا در سال 2019 و 2021 هم آزمایش شده و نشان داده بود که می‌تواند حتی محموله‌های خود را در میانه هوا رها کند.
این دستگاه همچنین می‌تواند برای اسکورت جنگنده‌های پیشرفته نیروی هوایی آمریکا که حامل اسلحه یا سیستم‌های جاسوسی هستند، استفاده شود و به صورت دسته‌ای فعالیت کند.

World of Words

منبع: china

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *