فر با یخچال حرف نمی‌زند

فر با یخچال حرف نمی‌زند: خانه‌های «هوشمند» مشکل دارند

فر با یخچال حرف نمی‌زند: خانه‌های «هوشمند» مشکل دارند

شرکت‌های فناوری سال‌ها را صرف ایده خانه‌ای «هوشمند» شامل دستگاه‌های در حال تعامل با یکدیگرکرده‌اند که باعث تسهیل کردن زندگی روزمره خانگی می شوند. نمایشگاه CES لاس وگاس را شاید بتوان یکی ازبزرگترین نمایشگاه های تجاری غول های فناوری جهان به شمار آورد که همه نوع محصولات کاربردی و مفهومی را به نمایش می‌گذارد، از تلویزیون‌هایی که وقتی خشک‌کن لباس‌تان تمام می‌شود، زنگ کوتاهی را می‌نوازند تا آینه‌هایی که صبح‌ها دستگاه قهوه‌سازتان را روشن می‌کنند. اما چشم انداز نمایش داده شده در نمایشگاه CES با واقعیت فاصله زیادی دارد زیرا دستگاه ها گران هستند و هنوز با هم خیلی تطابق نیافته اند و به آسانی با یکدیگر تعامل برقرار نمی کنند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|شرکت فرانسوی برند باراکودا در نمایشگاه CES، که از 5 تا 8 ژانویه مقارن با 15 تا 18 دی‌ماه برگزار شد، نمونه اولیه آینه برند باراکودا را به نمایش گذاشت. این آینه قابلیت داردتا با ترازوی حمام، توالت یا مسواک تعامل داشته باشد. باپتیست کوینیو از این شرکت می‌گوید: با نگاه کردن خودتان در آینه برند باراکودا “می‌توانید فوراً ببینید که آیا دندان‌هایتان را به‌درستی مسواک زده‌اید یا مثلاً باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؟” اما آینه برند باراکودا تنها با دستگاه های توسعه یافته توسط شرکت باراکودا یا شرکای آن می تواند به خوبی تعامل ایجاد کند و کارایی خوبی داشته باشد. برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های چندملیتی، تولید کردن چنین محصولاتی که بتوانند با برندهای دیگرتعامل برقرار کنند بسیار سخت است.
اوی گرینگارت تحلیلگر می گوید: “گاهی اوقات آنها می توانند کارهای فوق العاده مفیدی انجام دهند، اما اگر به سیستم اطلاعات گسترده تر متصل نباشند، اطلاعات به تنهایی از بین می روند و کارایی نخواهند داشت.” بعنوان مثال، شرکت های بزرگی از برند آمازون و برنداپل گرفته تا برند گوگل وبرند سامسونگ، اکوسیستم‌های کاملی را برای دستگاه‌های خود ساخته‌اند که اغلب با یک دستیار صوتی مانند الکسا Alexa یا سیری Siri می توانند تعامل برقرارکنند. گرینگارت گفت که هر برند فکر می کند اکوسیستم مختص به آن برند دستگاه های مجهزتری را برای تعامل با دیگر دستگاه ها تولید کرده و می تواند کاربران بیشتری را جذب کند.
او گفت: «آنچه در نهایت اتفاق افتاد این بود که هیچ‌ برندی رشد نکرد و صنعت “تا حدی راکد شد”. بزرگ‌ترین برندها سال‌ها تلاش کرده‌اند تا با مشکل “تعامل نا‌پذیری” مقابله کنند، سرانجام سال گذشته با پروتکلی به نام “Matter” که جدیدترین استاندارد ارتباطی بی سیم می باشد موافقت کردند و در واقع استانداردی را برای محصولات خانگی که با هم در تعامل هستند را تعیین می‌کند. مارک بنسون در مورد Smart things می گوید: “می توانید آن را به عنوان USB خانه هوشمند در نظر بگیرید.” همانطور که پورت‌های USB به همه دستگاه‌ها اجازه می‌داد به همه ماشین‌ها وصل شوند، پروتکل Matter به این معنی است که همه دستگاه‌های متصل قادر خواهند بود با یکدیگر در تعامل باشند و کاربران دیگر نیازی به دانلود یک برنامه متفاوت برای هر دستگاه ندارند. اما Matter هنوز الکسا Alexa ، سیری Siri وهم ردیف هایشان را از بین نخواهد برد. جف وانگ از اکسنچر گفت که کارکردن دستگاه‌ها با یکدیگر بخش آسان قضیه است. وی گفت: ” بخش سخت داستان به اشتراک گذاری مدل اپلیکیشن و مدل داده می باشد، زیرا طبیعت انسانی برندها این است که در این مورد بسیار خودخواه می باشند.” هر برند اکنون در تلاش است تا عموم را متقاعد کند تا برنامه خود را برای یکپارچگی و کنترل لوازم خانگی اتخاذ کنند.

در نمایشگاه CES

برند سامسونگ چشم‌اندازی ازمصرف‌کنندگان خود ارائه کرد که از برنامه Smart Things برای نظارت بر مرغ در حال پخت در فربا برند سامسونگ در حین تماشای تلویزیون سامسونگ استفاده می‌کردند و همچنین به آنها اطلاع می‌داد که ماشین لباسشویی برند سامسونگ آنها چه زمانی کار خود را به اتمام می رساند. مارک بنسون بر این باور است که بیش از نیمی از خانه‌های آمریکا اکنون دارای دستگاه هوشمند هستند.
وی گفت: “و بیش از نیمی از آنها تجربه داشتن یک خانه هوشمند را تنها در سه سال گذشته آغاز کردند.” با این حال، در حال حاضر، مصرف کنندگان تا حد زیادی وسایل خود را به بلندگوهای ارزان قیمت “هوشمند” محدود کرده اند و ازآنها تنها به عنوان تایمر یا گوش دادن به موسیقی استفاده می کنند. سخنگوی CTA، نهاد صنعتی که CES را سازماندهی می کند، گفت که دستگاه های خانگی با قابلیت تعامل با دیگر دستگاه ها “سال سختی در ایالات متحده به دلیل کاهش فروش خانه” پیش رو داشتند. اما CTA بر این باور بود که استاندارد Matter با بهبود یافتن بخش مسکن، بازاربرندهای تولید کننده دستگاه های خانگی با قابلیت تعامل، رشد قابل توجهی خواهد داشت. این انجمن به طور خاص گفت فروش دستگاه هایی که وعده کمک به صرفه جویی در انرژی را می دهند احتمالا امسال افزایش می یابد. پیش‌بینی می‌شود که تقریباً 5 میلیون ترموستات متصل در سال 2023 فروخته شود که 15 درصد بیشتر از سال قبل است. در همین زمینه، شرکت آمریکایی برند ساوانت Savant یک جعبه فیوز با قابلیت تعاملی طراحی کرده است که به مردم کمک می کند مصرف انرژی را نظارت کنند.
ایان رابرتز، معاون رئیس گروه، گفت: “این شاید یکی از آخرین چیزهای فراموش شده درهرخانه ای باشد که باید آن را هوشمند کرد.”

World of Words

منبع: france24

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *