فلج اطفال

شیوع جهانی فلج اطفال دانشمندان را در حالت آماده‌باش قرار داده است

شیوع جهانی فلج اطفال دانشمندان را در حالت آماده‌باش قرار داده است

کشف ویروس فلج اطفال در ایالت نیویورک، لندن و اورشلیم در سال جاری بسیاری را متعجب کرده است، اما پژوهشگران بهداشت عمومی که در تلاش هستند این بیماری را ریشه‌کن کنند، می‌گویند انتظار این مسئله را داشتند. ذوالفقار بوتا، پژوهشگر بهداشت جهانی در دانشگاه آقاخان در کراچی پاکستان می‌گوید: «هیچ کشوری در جهان از اثرات فلج اطفال مصون نیست. همه با هم ارتباط دارند.»


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|ویروسی که در این مناطق پیدا شده است، از واکسن خوراکی فلج اطفال مشتق شده است که در برخی از کشورها استفاده می‌شود. تاکنون تنها دو مورد فلج اطفال مرتبط با فلج اطفال گزارش شده است که یکی در فوریه در اورشلیم و دیگری در ژوئن در نیویورک گزارش شد. عفونت نیویورک اولین مورد از چنین مواردی در ایالات متحده طی دهه‌ی گذشته بوده است.
والتر اورنشتاین که در دانشگاه اموری در آتلانتا بیماری‌های عفونی را مطالعه می‌کند، می‌گوید فلج اطفال در کمتر از یک مورد از هر ۲۰۰ فرد حساس موجب فلج برگشت‌ناپذیر می‌شود، بنابراین، این موارد فلجی حاکی از آن است که افراد زیادی آلوده شده‌اند. نشریه نیچر با پژوهشگران درمورد مقیاس شیوع و اینکه چه کاری برای مهار آن می‌توان انجام داد، صحبت کرده است.
علت شیوع‌های‌ جدید فلج اطفال چیست؟
فلج اطفال وحشی تنها در دو کشور (افغانستان و پاکستان) در گردش است و امسال تا ماه ژوئن، ۹ مورد گزارش شد.
اما ویروس فلج اطفال مشتق‌شده از واکسن هرازگاهی در مناطق دیگر خصوصا در آفریقا و آسیا ظاهر می‌شود. این موارد از واکسن خوراکی پرمصرفی می‌آیند که حاوی ویروس زنده ضعیف‌شده‌ای است که گاهی به شکل خطرناکی جهش پیدا می‌کند که می‌تواند سیستم عصبی را آلوده کند. ایالات متحده و بریتانیا از این واکسن استفاده نمی‌کنند و درعوض از نوعی ویروس تزریقی استفاده می‌کنند که حاوی ویروس غیرفعال است. رائول اندینو پاولوفسکی میکروب‌شناس در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو می‌گوید این واکسن می‌تواند مانع از این شود که ویروس سیستم عصبی را آلوده کند، اما به اندازه واکسن خوراکی در کاهش دفع ویروس و مهار انتقال مؤثر نیست.
نرخ بالای واکسیناسیون فلج اطفال در کشورهایی مانند بریتانیا و ایالات متحده به این معنا است که بیشتر کودکان از بدترین اثرات ویروس در امان خواهند بود (حدود ۹۴ درصد از کودکان ۵ تا ۶ ساله آمریکایی واکسینه شده‌اند)؛ اما افراد واکسینه‌نشده دربرابر این بیماری آسیب‌پذیر هستند. اورنشتاین می‌گوید:
این ویروس در پیدا کردن افراد واکسینه‌نشده بسیار خوب عمل می‌کند. در دهه‌ی ۱۹۹۰، با وجود پوشش واکسیناسیون کلی بیش از ۹۰ درصدی در کشور هلند، فلج اطفال در جوامعی که نرخ واکسیناسیون آن‌ها پایین‌تر بود، شیوع پیدا کرد.
شیوع هلند منجر به دو مورد مرگ و ۵۹ مورد فلجی شد و ۱۴ سال پس از آخرین مورد بومی فلج اطفال در این کشور رخ داد.
آیا ویروس فلج اطفال فراتر از مناطقی که برای اولین‌بار در آنجا شناسایی شد، گسترش یافته است؟
در کشورهای ثروتمند، نظارت بر فاضلاب برای یافتن ویروس فلج اطفال نادر است. بریتانیا به‌طور معمول فاضلاب را برای این ویروس فقط در لندن و گلاسکو کنترل می‌کند. نیویورک در ماه ژوئیه پس از اطلاع مقامات از موارد فلجی مرتبط با ویروس فلج اطفال آزمایش فاضلاب را آغاز کرد.

World of Words

منبع:nature

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *